stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۳ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 4 October , 2024
  • کد خبر : 166634
  • 23 شهریور 1399 - 15:50
3
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان:

خسارت ۱۰ درخت در بهسازی چهارباغ، آسیب چندانی به حساب نمی‌آید

خسارت ۱۰ درخت در بهسازی چهارباغ، آسیب چندانی به حساب نمی‌آید
قلم/اصفهان_ مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: در حین عملیات پیاده‌راه سازی خیابان چهارباغ، فقط ۷تا ۱۰ درخت دچار مشکل شدند که نسبت به حجم بالای عملیات انجام شده، خسارت چندانی به حساب نمی‌آید.
قلم | qalamna.ir :

فروغ مرتضایی‌نژاد، با اشاره به این که در حال حاضر فضای سبز اکولوژیک ۵ هزار و ۶۰۷ هکتار و فضای سبز در اختیار شهرداری ۳ هزار و ۹۴۴ هکتار است، اظهار کرد: تفاوت این دو نوع از فضای سبز در محل قرار گیری آن‌هاست. بر این اساس فضای سبز اکولوژیک به فضاهای خارج از شهر و یا در حاشیه شهر اطلاق می‌شود که پوشش به کار رفته در ایجاد آنها اغلب درختان مقاومی همچون کاج را شامل می‌شود.

وی با اعلام اینکه تا انتهای سال ۹۸، بر اساس آخرین سرشماری انجام شده و متراژ کل فضای سبز شهر، سرانه فضای سبز برای هر شهروند ۲۸متر مربع است، گفت: در حال حاضر به شرط ثابت ماندن جمعیت، باتوجه به افزایش ۱۵۰ هکتاری فضای سبز، این سرانه افزایش داشته است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: توسعه ۵۳ هکتار فضای سبز در کمربند شهری (شهرک پرتو) منطقه ۲، حدود ۳۰ هکتار فضای سبز در رینگ چهارم و ایجاد پارک‌های شهری با متراژهای مختلف از اقداماتی هستند که همچنان در دست اجرا و توسعه است.

وی همچنین افزود: فضای سبز ایجاد شده در سالن همایش های بین المللی اصفهان، محل نمایشگاه‌های دائمی و بازار ارغوان هم از جمله پروژه‌هایی هستند که در متراژهای ۳۰، ۵ و ۱۵۰ هکتار تا پایان سال تکمیل و آماده بهره برداری خواهند بود.

استفاده از پساب و آب خاکستری برای فضای سبز شهر

مرتضایی‌نژاد در خصوص تامین آب پروژه‌های توسعه فضای سبز شهری گفت: در ایجاد فضاهای سبز اکولوژیک، از گونه‌های دیمی و سازگار با منطقه که احتیاج به آبیاری مداوم ندارند استفاده شد، اما در فضاهای سبز شهری، از گونه‌های کم نیاز به آب استفاده شد و همچنین در این دوره تلاش شده تا در همکاری و تعامل با شرکت آب منطقه‌ای از پساب و آب خاکستری برای مصارف فضای سبز استفاده شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: از سال ۹۷، تعاملات با شرکت آب منطقه‌ای اصفهان آغاز شد و طرح‌های خوبی برای استفاده بهینه از آب به مرحله مطالعه و برآورد رسید. تصفیه‌خانه آب در شمال و جنوب شهر که بخشی از پساب خانگی را در دسترس سازمان فضای سبز قرار می‌داد نتیجه همین تعاملات بود.

وی ادامه داد: یکی از طرح‌هایی که دستورالعمل‌های آن برای اجرا در حال آماده‌سازی است، تفکیک آب منازل و آپارتمان‌های بزرگ مقیاس است که تا پایان سال ۹۹ این طرح همراه با بام سبز بر روی آپارتمان‌ها اجرایی خواهد شد.

مرتضایی‌نژاد تلفات درختان در فضاهای سبز در حین عملیات عمرانی شهری را به شدت تکذیب کرد و گفت: پروژه‌های عمرانی اعم از پروژه احداث خطوط مترو، رینگ‌های شهری، نوسازی و بهسازی‌های شهری و ساخت و سازهای تجاری، با نظارت سازمان انجام شدند و تا جای ممکن درخت‌های سالم و درختچه‌های کم سن جابجا شدند و الان در شرایط خوبی در محل‌های مناسب به سر می‌برند.

فقط ۱۰۰ اصله درخت از بین رفتند

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: به عنوان مثال در پروژه متروی بهارستان، ۱۶۰۰ اصله درخت در مسیر مترو قرار داشتند که ۱۵۰۰ اصله از آنها به سالن همایش های بین المللی، دانشگاه اصفهان و اشخاص سپرده شدند و در محل‌های تحت نظارت آنها کشت شدند و شاید فقط ۱۰۰ اصله درخت از بین رفتند. در کل به جرأت می توان گفت در این سال‌ها ۸۰ تا ۹۰ درصد درختان با موفقیت جابجا شدند و شاید ۱۰ تا ۲۰ درصد تلفات داشتیم.

وی با بیان اینکه براساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز (ماده ۷ قانون) اگر درختی توسط شخص یا سازمانی آسیب ببیند، جریمه درخت باید پرداخت شود، گفت: اگر بیش از ۳۰ اصله درخت دچار آسیب شوند، مجازات کیفری در نظر گرفته می‌شود. سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان با تکیه بر همین قانون، پایش‌های شهری انجام داده و حتی پروژه‌های شهری هم در صورت تخطی، جریمه می‌شوند و از آنها عوارض اخذ می‌شود.

ثبت تمام درختان کهن شهر تا پایان سال ۹۹

مرتضایی‌نژاد یادآور شد: در سال ۱۳۹۷ در پایش‌های متعدد، درختان کهن‌سال در سطح شهر شناسایی شدند و در سال ۹۸ حتی سن دقیق و وضعیت کنونی درختان و توصیه‌های گیاه‌پزشکی برای حفظ آنها شخصی‌سازی شد و تا انتهای سال ۹۹ تمام درختان کهن شهر ثبت خواهند شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در خصوص درختان قرار گرفته در مسیر اجرای طرح‌های مترو و نوسازی پیاده‌راه چهارباغ گفت: جلسات بسیاری با اداره کل میراث فرهنگی بر سر عملیات بهسای چهارباغ تشکیل شد و یکی از ناظران با سابقه و جدی سازمان پارک‌ها و فضای سبز در حین عملیات در چهارباغ از نزدیک شاهد اجرای عملیات بود.

وی ادامه داد: در حین عملیات پیاده‌راه سازی خیابان چهارباغ، فقط ۷تا ۱۰ درخت دچار مشکل شدند که نسبت به حجم بالای عملیات انجام شده، خسارت چندانی به حساب نمی‌آید. دلیل این مشکلات، بروز اختلاف سطح و خارج ماندن ریشه‌های درختان بود، که با تدابیری مثل طرح تک درخت و پرچین چوبی، این درختان مدیریت شدند و از خطرات بیشتر محافظت شدند.

مرتضایی‌نژاد پیرامون وضعیت پیاده راه چهارباغ افزود: دستورالعمل ویژه‌ای برای درختان چهارباغ دیده خواهد شد که پلاک گذاری تمام درختان چهارباغ در آن مطرح می‌شود و تمام تلاش سازمان پارک‌ها و فضای سبز استان بر این است تا به طور ویژه بر چهارباغ نظارت کند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: در زیباسازی پیاده راه چهارباغ، سعی شد تا از گونه‌های پایداری مثل چنار، نارون، گل یاس زرد و به ژاپنی استفاده شود و در ادامه دو نوبت گل کاری در طول سال به طور منظم انجام خواهد شد. تا این لحظه به خاطر گل های رنگی، پرچین و شمشادهای چهارباغ، نظرات مثبتی به سازمان رسیده و سعی می کنیم تا این روند ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , ,
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.