چند روز پیش بود که عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست گفته بود که در حال حاضر ظرفیت پالایشگاه ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریمهای بینالمللی کسی خریدار شان نیست بنابراین مجبوریم در برخی از نقاط از سوخت مازوت استفاده کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: علاوه بر استفاده نیروگاهها از سوخت مازوت تردد خودروهای سنگین و استفاده از سوخت گازوئیل عامل دیگر آلودگی هوا در تهران است که استاندار تهران باید بر این مسئله نظارت داشته باشد.در ادامه همین موضوع مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی گفته بود که تعدادی از نیروگاه ها در تهران به سمت مازوت سوزی رفتند.وی در ادامه افزود: با مازوت سوزی نیروگاهها در اراک برخورد شده است و نامهای به دادستانی تهران نیز در این خصوص ارسال کرده ایم امّا ارادهای برای رفع آلودگی هوا در تهران وجود ندارد.گفتنی است که سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی سخنان عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را تکذیب کرده و گفته است که مصرف بالای گاز در کشور و عدم امکان تامین گاز نیروگاهها دلیل استفاده نیروگاه ها و پالایشگاه ها از سوخت مازوت بوده است.در ادامه این تایید ها و تکذیب ها انوشیروان محسنی بندپی که چندی پیش استفاده از سوخت مازوت در پالایشگاهها را تایید کرده بود، روز گذشته در جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران، استفاده نیروگاهها از سوخت مازوت را تایید نکرد و گفت: در چند روز اخیر هیچ کدام از نیروگاه های تهران از سوخت مازوت استفاده نکرده اند.این سخنان متناقض استاندار تهران نشان از این دارد که تاکنون نتوانستند نظارت جدی بر استفاده از این سوخت خطرناک در پالایشگاه ها و نیروگاه ها برای کاهش آلودگی هوای تهران انجام دهند و سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که چه کسی و یا چه کسانی مجوز استفاده از سوخت مازوت را در پالایشگاه ها و نیروگاه ها داده است.لازم به ذکر است در جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران، تردد خودروهای سنگین در شب ،غیر فعال شدن کارگاه های ساختمانی و در خواست تعطیلی تهران به مدت دو روز مطرح و تصویب شد که شاید از این معضل یعنی آلودگی هوا در پایتخت کمی کاسته شود اما این راه حل می تواند راهگشا باشد .مسئولان شهر تهران سال های گذشته علت اصلی آلودگی هوای پایتخت را تردد خودروهای فرسوده و سوخت غیرقابل استاندارد میدانستند اما حالا نیروگاه ها را عامل افزایش ذرات آلاینده در شهر تهران می دانند.حال باید دید که با تشکیل جلسات متعدد توسط اساتید و کارشناسان و همچنین مسئولان شهری آیا می توان تهران را از این معضل و مشکل اساسی خلاص کرد.