در ادامه نگاهی خواهیم داشت به پنج حوزهای که مایکروسافت در آنها فعالیت ویژهای را انجام داده است (البته مایکروسافت در زمینه گیم در سال ۲۰۲۱ رونماییهای جدیدی خواهد داشت که آن هم در جای خود میتواند مورد توجه واقع شود).
مایکروسافت دارای یک استراتژی تکاملی در لایه بنیادی سرویس ابری خود Microsoft ۳۶۵ است که البته داخل شرکت آن را بهتر میشناسند! نام اولیه آن MetaOS است که گاهی Taos هم خوانده میشود.
MetaOS یک پلتفرم مجزاست که خدمات و کارهایی را در تمامی دستگاهها انجام میدهد، اما چیزی شبیه یک سیستم عامل (مثلا ویندوز) نیست بلکه شامل تعدادی از لایهها و زیرمجموعههاست. از جمله نقاط محل تاثیر این تکنولوژی را میتوان به آفیس و مایکروسافت گراف اشاره کرد که این شرکت حول فریمورک Fluid (یک تکنولوژی و فریمورک اوپن سورس که توسط این شرکت توسعه داده شده) و Visual Studio dev و Microsoft POwer Apps گردهم آورده است.
در سال ۲۰۲۱ مایکروسافت روی استراتژی گردهمآوردن مجموعه خدمات و محصولات منفرد خود خواهد بود که این استراتژی میتواند پیامدهای بزرگی برای توسعهدهندگان و کاربران داشته باشد.
بیل گیتس موسس مایکروسافت از گذشته یک چشمانداز در حوزه تکنولوژی داشته و آن در اختیار داشتن اطلاعات به جای جستوجو کردن آن بوده است. او در رویداد Comdex سال ۱۹۹۰ سخنرانی تحت عنوان «Information at Your Fingertips» (اطلاعات در نوک انگشتان شما) داشت.
Microsoft Search ارائهدهنده یک ویژگی جستوجوی واحد است که احتمالا به سرویسهایی، چون بینگ و تکنولوژی جستوجوی مایکروسافت توسعه پیدا خواهد کرد. به معنی سادهتر Microsoft Search و Microsoft Graph API به درک زندگی دیجیتالی کاربران (استفاده از اسنادو اپلیکیشنها و …) کمک بسیاری خواهند کرد.
در سال ۲۰۲۱ مایکروسافت بهدنبال راههایی برای دستیابی کاربران به جستوجوی واحد و استفاده از آن برای رسیدن به نتایج بهتر در اپلیکیشنهای آفیس و مرورگر Edge و حتی داخل خود سرویس جستوجوی Bing خواهد بود.
مایکروسافت نخستین سرویسدهنده بزرگ کلاد بود که موضوع هیبرید (hybrid) را عملی کرد. هرچند بسیاری معتقدند که اساسا ترکیب کامپیوترهای خانگی و سرورها مثالی از «عصر هوشمندی» بوده، اما بهنظر میرسد مایکروسافت بهدنبال تحولی در این عرصه است.
در واقع هر نوع دستگاهی با قابلیت پردازش هوش مصنوعی میتواند بهعنوان یک دستگاه هوشمند واجد شرایط در نظر گرفته شود. حتی دیتاسنترهای ماژولار مایکروسافت آژور که اساسا بدون اتصالات اینترنتی بهطور متناوب از طریق ماهواره ارتباط و اتصال دارند هم نوعی دستگاههای هوشمند بهشمار میآیند.
مایکروسافت هنوز رقیب سرویس AWS آمازون خود را که با نام رمزی فیجی (Fiji) شناخته میشود معرفی نکرده است، اما احتمالا در سال ۲۰۲۱ شاهد معرفی آن خواهیم بود. فیجی این امکان را به کاربران میدهد که آژور (Azure) را روی سرویس کلاد محلی خود راهاندازی کنند.
احتمالا مایکروسافت در بهار سال ۲۰۲۱ سرویس Cloud PC را رونمایی میکند که دسکتاپ بهعنوان سرویس است. کلادپیسی یک گزینه برای مشتریانی است که میخواهند از کامپیوتر شخصی ویندوزی خود استفاده کنند که توسط مایکروسافت یا سایر شرکتهای تولیدکننده پیسی ساخته شده است.
از موقعی که پانوس پانای بهعنوان مدیر ارشد محصول به تیم ویندوز اضافه شده (از اوایل سال ۲۰۲۰) شعار مایکروسافت این شده است: ویندوز برگشته است! پانای و تیمش احتمالا تمام تلاششان را صرف این خواهند کرد که عظمت را به ویندوز بازگردانند.
بازارهای هدف اولیه آنان شامل بخشهای دانشگاهی و آموزشی خواهد بود که همان جایی است که احتمالا آنها را با دستگاههای کروم به رقابت واخواهد داشت. مایکروسافتیها هنوز ویندوز ۱۰X را برای تست در دسترس قرار ندادهاند.