گروه اقتصادی: رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: یکی از وارد کنندهها با استفاده از بابت ارز ۴۲۰۰ تومانی، از کل ملت ایران که یارانه میگیرند، بیشتر منفعت کسب کرده است.
الیاس نادران اظهار کرد: یکی از وارد کنندهها با استفاده از بابت ارز ۴۲۰۰ تومانی، از کل ملت ایران که یارانه میگیرند، بیشتر منفعت کسب کرده است.
نادران افزود: آیا ما میخواهیم این شیوه را ادامه دهیم؟ ما که برای انتخابات ریاستجمهوری اسپانسر نداریم، طرف ما مردم هستند. متولی و ولی نعمت ما مردم هستند. بنابراین به هیچ کسی در کشور بدهکار نیستیم و با هیچ کسی رودربایستی نداریم.آنها از طریق انحصارات قطعاً تلاش میکنند که در بازار تلاطم به وجود بیاورند ولی برای این هم سناریو پیش بینی کردیم. ما بنا نداریم الان در حوزه مصارف و نحوه مدیریت واردات و بازار از آنچه در نظر داریم رونمایی کنیم.
رئیس کمیسیون تلفیق در ادامه گفت: من خیلی به مواضع رسمی مدیران دولت کاری ندارم چون اگر دولت در این سطح امنیتی مدیرانش را اداره نمیکرد و آنها از نظرات کارشناسانهای که سالهای سال، در خصوص رفع رانتهای ناشی از دوگانگی نرخ ارز در بازار، دفاع میکردند، امروز پشتیبان مجلس میشدند.
نادران گفت: وقتی لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت به مجلس تقدیم شد، برآوردهای اولیه این بود که این لایحه قابل دفاع نیست و امروز هم من در جمعهای کارشناسانه از هیچکس نشنیدم از آنچه که دولت تقدیم مجلس کرده است، دفاع کند.
وی افزود: به همین دلیل تعبیر اولیه بر این بود که این لایحه برای فروپاشی تنظیم شده است نه برای اداره کشور. این هنر کمیسیون تلفیق و عزیزان ما در مجلس بود که این مریض بدحال اورژانسی را به نحوی معالجه کنند که امکان ادامه حیات برای آن باقی بگذارند.
رئیس کمیسیون تلفیق گفت: من خوشحالم عرض کنم که نشاط جوانی و تجربه مجربان در کمیسیون تلفیق، ترکیبی را ایجاد کرده است که یکی از بهترین کمیسیونهای تلفیق در سالهای اخیر داریم. عزیزانی در کمیسیون کمک میکنند که سابقه اجرایی، سوابق متعدد قانون گذاری در بودجه و سالهای سال کار پژوهشی در حوزه کشور داشتهاند و این ترکیب امروز به کمک ما آمده است.
نادران تاکید کرد: ما از بازوهای کارشناسی خود مجلس مثل مرکز پژوهشها و دیوان محاسبات و مراکز تصمیمگیری که خارج از قاعده رسمی دولت به ما کمک میکنند، چه در سازمان برنامه و بودجه و چه در مجموعه کارشناسی وزارتخانهها، حداکثر استفاده را میکنیم.
وی افزود: خوشحالم به ملت ایران عرض کنم که ما در جلسات خودمان صمیمانهترین مناسبات را با نمایندگان دولت داریم و حداکثر تفاهم برقرار است، نظرات استماع میشود و در یک فرصت موضع دولت را پیشنهادات خودش دفاع میکند و دوستان ما در کمیسیون تلفیق تصمیم میگیرند. امروز صحبت از این میشود که اگر نرخ ارز محاسباتی در بودجه از فلان رقم به فلان رقم برسد چه خواهد شد. من عرض میکنم که ارقام محساباتی دولت محترم و مجالس در سالهای گذشته از سال ۹۶ تا ۹۹ چقدر بوده است. غیر از این است که از ۳۶۰۰ تومان شروع کردند، ۴۲۰۰ تومان گذاشتند، ۸۸۰۰ تومان گذاشتند و یک نظام ترکیبی از ۴۲۰۰ تومان و ۸۸۰۰ تومان ار پیشنهاد کردند؟
نادران گفت: در عمل چه اتفاقی افتاد؟ آیا این در سفره مردم نشست؟ آیا اینکه دلت در ۱۳۹۹ به دلیل فقدان درآمدهای ارزی، درست اندازی به ذخایر بانک مرکزی برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی کرده است و آن را در اختیار ۱۰ شرکت وارداتی گذاشته است، در جهت تامین منافع مردم است؟
وی گفت: اگر این ۸ میلیارد دلار وجود میداشت چرا در ۹۹ استفاده نشد؟ اصلا یک محاسبه سادهتر میکنیم. ۸ میلیارد دلار برای ۸۰ میلیون نفر میشود نفری ۱۰۰ دلار. آیا مردم از کاهش ارزش پول ملی و از این ارزهای ۴۲۰۰ تومانی این را احساس میکنند که سفرهشان به اندازه ۱۰۰ دلار بزرگتر شده است؟ یا اینکه همه آنچه مصرف میکنند را با قیمت بازار تهیه میکنند و منافع آن به جیب وارد کننده ها و بعضا مصرف کنندههای کشورهای همسایه میرود.
رئیس کمیسیون تلفیق گفت: من راجع به ارقام واردات کالاهایی که قبل و بعد از ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد حمایت بودند نمیخواهم صحبت کنم، همین قدر میگویم که حداقل ۵۰ درصد مصرف این کالاها بالا رفته است. آیا مردم ایران بیشتر مصرف کردند یا صرف قاچاق معکوس برای کشورهای همسایه شده است؟ ما میخواهیم پول را به جیب قاچاقچیان برای قاچاق معکوس از ایران به سایر کشورها بکنیم؟ آیا متولی تامین منافع و رفاه سایر کشورها هستیم یا متولی تامین منافع ملی برای مردم ایران؟
الیاس نادران اظهار کرد: یکی از وارد کنندهها با استفاده از بابت ارز ۴۲۰۰ تومانی، از کل ملت ایران که یارانه میگیرند، بیشتر منفعت کسب کرده است.
نادران افزود: آیا ما میخواهیم این شیوه را ادامه دهیم؟ ما که برای انتخابات ریاستجمهوری اسپانسر نداریم، طرف ما مردم هستند. متولی و ولی نعمت ما مردم هستند. بنابراین به هیچ کسی در کشور بدهکار نیستیم و با هیچ کسی رودربایستی نداریم.آنها از طریق انحصارات قطعاً تلاش میکنند که در بازار تلاطم به وجود بیاورند ولی برای این هم سناریو پیش بینی کردیم. ما بنا نداریم الان در حوزه مصارف و نحوه مدیریت واردات و بازار از آنچه در نظر داریم رونمایی کنیم.
رئیس کمیسیون تلفیق در ادامه گفت: من خیلی به مواضع رسمی مدیران دولت کاری ندارم چون اگر دولت در این سطح امنیتی مدیرانش را اداره نمیکرد و آنها از نظرات کارشناسانهای که سالهای سال، در خصوص رفع رانتهای ناشی از دوگانگی نرخ ارز در بازار، دفاع میکردند، امروز پشتیبان مجلس میشدند.
نادران گفت: وقتی لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت به مجلس تقدیم شد، برآوردهای اولیه این بود که این لایحه قابل دفاع نیست و امروز هم من در جمعهای کارشناسانه از هیچکس نشنیدم از آنچه که دولت تقدیم مجلس کرده است، دفاع کند.
وی افزود: به همین دلیل تعبیر اولیه بر این بود که این لایحه برای فروپاشی تنظیم شده است نه برای اداره کشور. این هنر کمیسیون تلفیق و عزیزان ما در مجلس بود که این مریض بدحال اورژانسی را به نحوی معالجه کنند که امکان ادامه حیات برای آن باقی بگذارند.
رئیس کمیسیون تلفیق گفت: من خوشحالم عرض کنم که نشاط جوانی و تجربه مجربان در کمیسیون تلفیق، ترکیبی را ایجاد کرده است که یکی از بهترین کمیسیونهای تلفیق در سالهای اخیر داریم. عزیزانی در کمیسیون کمک میکنند که سابقه اجرایی، سوابق متعدد قانون گذاری در بودجه و سالهای سال کار پژوهشی در حوزه کشور داشتهاند و این ترکیب امروز به کمک ما آمده است.
نادران تاکید کرد: ما از بازوهای کارشناسی خود مجلس مثل مرکز پژوهشها و دیوان محاسبات و مراکز تصمیمگیری که خارج از قاعده رسمی دولت به ما کمک میکنند، چه در سازمان برنامه و بودجه و چه در مجموعه کارشناسی وزارتخانهها، حداکثر استفاده را میکنیم.
وی افزود: خوشحالم به ملت ایران عرض کنم که ما در جلسات خودمان صمیمانهترین مناسبات را با نمایندگان دولت داریم و حداکثر تفاهم برقرار است، نظرات استماع میشود و در یک فرصت موضع دولت را پیشنهادات خودش دفاع میکند و دوستان ما در کمیسیون تلفیق تصمیم میگیرند. امروز صحبت از این میشود که اگر نرخ ارز محاسباتی در بودجه از فلان رقم به فلان رقم برسد چه خواهد شد. من عرض میکنم که ارقام محساباتی دولت محترم و مجالس در سالهای گذشته از سال ۹۶ تا ۹۹ چقدر بوده است. غیر از این است که از ۳۶۰۰ تومان شروع کردند، ۴۲۰۰ تومان گذاشتند، ۸۸۰۰ تومان گذاشتند و یک نظام ترکیبی از ۴۲۰۰ تومان و ۸۸۰۰ تومان ار پیشنهاد کردند؟
نادران گفت: در عمل چه اتفاقی افتاد؟ آیا این در سفره مردم نشست؟ آیا اینکه دلت در ۱۳۹۹ به دلیل فقدان درآمدهای ارزی، درست اندازی به ذخایر بانک مرکزی برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی کرده است و آن را در اختیار ۱۰ شرکت وارداتی گذاشته است، در جهت تامین منافع مردم است؟
وی گفت: اگر این ۸ میلیارد دلار وجود میداشت چرا در ۹۹ استفاده نشد؟ اصلا یک محاسبه سادهتر میکنیم. ۸ میلیارد دلار برای ۸۰ میلیون نفر میشود نفری ۱۰۰ دلار. آیا مردم از کاهش ارزش پول ملی و از این ارزهای ۴۲۰۰ تومانی این را احساس میکنند که سفرهشان به اندازه ۱۰۰ دلار بزرگتر شده است؟ یا اینکه همه آنچه مصرف میکنند را با قیمت بازار تهیه میکنند و منافع آن به جیب وارد کننده ها و بعضا مصرف کنندههای کشورهای همسایه میرود.
رئیس کمیسیون تلفیق گفت: من راجع به ارقام واردات کالاهایی که قبل و بعد از ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد حمایت بودند نمیخواهم صحبت کنم، همین قدر میگویم که حداقل ۵۰ درصد مصرف این کالاها بالا رفته است. آیا مردم ایران بیشتر مصرف کردند یا صرف قاچاق معکوس برای کشورهای همسایه شده است؟ ما میخواهیم پول را به جیب قاچاقچیان برای قاچاق معکوس از ایران به سایر کشورها بکنیم؟ آیا متولی تامین منافع و رفاه سایر کشورها هستیم یا متولی تامین منافع ملی برای مردم ایران؟