stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۷ آذر , ۱۴۰۳ Wednesday, 27 November , 2024
  • کد خبر : 220119
  • 19 دی 1399 - 10:08
3

شکاف ۲۷ برابری مصرف گوشت میان صدر و کف دهک‌های درآمدی

قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصای: مرکز پژوهش‌های مجلس از شکاف ۲۷ برابری مصرف گوشت در میان دهک‌های درآمدی خبر داده است. محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد، طی سال‌های ۹۰ تا ۹۸ میزان کالری مصرفی و کیفیت سبد غذایی خانوار‌های ساکن ایران به شدت کاهش یافته و از میزان مصرف کالا‌های مانند گوشت قرمز کاسته و کالا‌هایی مانند تخم‌مرغ جایگزین آن شده است. به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس میزان مصرف برخی گروه‌های غذایی به‌حدی پایین است که تقریباً می‌توان آن را برابر صفر در نظر گرفت. به‌عنوان مثال درحالی که مصرف متوسط ماهانه گوشت گوسفندی دهک اول به‌طور متوسط در ماه ۲۵ گرم گوشت گوسفندی بوده، افراد دهک دهم درآمدی به‌طور متوسط ماهانه ۶۷۵ گرم مصرف کرده‌ند؛ یعنی ۲۷ برابر بیشتر از خانوار‌های پایین‌ترین دهک درآمدی.در سال گذشته تمامی دهک‌های درآمدی به جز بالاترین دهک درآمدی، رشد منفی در میزان مصرف اقلام خوراکی‌های خود تجربه کرده‌اند و بیشترین کاهش میزان مصرف در دهک میانی یعنی دهک چهارم درآمدی بوده است. خانوار‌های حاضر در این دهک درآمدی که شامل اکثر حداقل‌بگیران می‌شود، در سال گذشته مصرف گوشت گوسفندی و گوشت گوساله سبد غذایی‌شان به‌ترتیب ۳۴ درصد و ۲۳ درصد کاهش داشته و بیشترین افزایش در سبد مصرفی آن‌ها مربوط به برنج خارجی است که نسبت به سال ۹۷ حدود ۳۸ درصد بیشتر شده است. مصرف کالای جایگزین گوشت یعنی تخم‌مرغ هم در سبد مصرفی این خانوار‌ها رشد ۲۶ درصدی داشته است.مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید، هنوز اطلاعات سال ۹۹ در دسترس نیست، اما رشد شاخص خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در هشت‌ماهه ۹۹ به‌مراتب بیشتر از همین بازه زمانی در سال ۹۸ بوده و انتظار می‌رود تا کاهش در مصرف نیز بیشتر باشد. کاهش درآمد حقیقی، افزایش هزینه و درنتیجه کاهش مصرف گروه‌های غذایی و کاهش کالری دریافتی افراد، باعث شده نرخ فقر در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد داشته باشد و امسال هم این روند با وجود شیوع کرونا با شدت بیشتری ادامه پیدا کرده است.
هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.