مشکلات بازارگاه بزرگترین مانع
سید جلال طیبآ طیبا، خزانه دار اتحادیه واردکنندگان نهادههای دام و طیور ایران گفت: در بحث واردات و توزیع نهادههای دامی، مشکلات بازار به دو دسته درونی و بیرونی سیستم بر میگردد که هر دو بخش میتواند موانع اصلی برای واردات و توزیع نهادهها شود.وی در خصوص مشکلات درونی سیستم گفت: سامانه قرار است که به صورت هوش مصنوعی عمل کند و تمام سامانهها و ابزاری که در جهت توزیع کالای اساسی است را مدیریت کند، اما این هوش مصنوعی هنوز به ان درجه کیفی و عملکرد قابل قبول نرسیده است.طیبا طیبا تصریح داشت: در خیلی جاها سهمیهها از طریق اشخاص کنترل و هدایت میشود و به دلیل حجم بالای کار امکان خطای فردی بیشتر میشود و سیستم نمیتواند به درستی عمل کند.
این فعال اقتصادی در بخش واردات نهادههای دامی گفت: روزانه این سامانه باید بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تن نهاده را بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ مصرف کننده توزیع کند این دقیقاً کاری است که به دلیل حجم بالا باید به صورت هوشمند انجام بگیرد، زیرا در غیر این صورت امکان خطا و اشتباه وجود دارد و نکته مهمتر این است که بدون سامانه هوشمند چنین اقدامی زمان بر خواهد بود و سیستم کارایی لازم را از دست خواهد داد.وی تصریح داشت: از این رو متولیان و مسئولین در وزارت جهاد کشاورزی از حجم زیاد کار در این بخش گلایه دارند و بعضاً نمیتوانند پاسخگوی درخواست وارد کنندگان برای توزیع باشند.عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهادههای دام و طیور ایران گفت: همچنین مشکلات در سیستم کنترل تقاضا نیز موضوع دیگری است که طبق اعلام شرکتها در راستای درخواست نهاده، تمام درخواست کنندگان جهت دریافت نهاده باید کنترل شوند که تمام این موارد به عنوان مشکلات داخلی سیستم مانع جدی برای واردات و توزیع به موقع نهاده بین تولید کنندگان شده است.خزانه دار اتحادیه واردکنندگان نهادههای دام و طیور ایران در رابطه با مشکلات بیرون سیستم چنین گفت: بحث لجستیک موضوعی کاملاً جدی است که تا کنون کمتر به آن توجه شده است و این بحث به عنوان یکی از ارکان اساسی در واردات و توزیع نهاده محسوب میشود.وی ادامه داد: زمانی که تولید کننده درخواست خود را در سیستم وارد میکند، وارد کننده این درخواست را به شرکت باربری تحویل میدهد تا کالا جهت ارسال به منطقه مورد نظر حمل شود.
ضعف در بارگیری نهاده ها ی وارداتی
طیبا طیبا تصریح داشت: در این پروسه مشکلات متعددی پیش میآید چرا که کمبود کامیونها برای حمل کالا از بنادر به مقصد مشکلات زیادی را به وجود میآورد، زیرا در فصول مختلف کامیون داران ترجیح میدهند برای حمل و جابجایی کالا و محصولات فصلی که درآمد بیشتری دارند اقدام کنند از این رو واردکنندگان در چنین شرایطی برای توزیع و حمل نهاده قطعاً با کمبود کامیون مواجه خواهند شد.وی یادآور شد: ازسوی دیگر، چون هزینههای حمل در برخی مواقع برای کامیونها جوابگو نیست آنها از جابجایی نهادهها سر باز میزنند که این امر میتواند بار ترافیک حمل نهاده را بیشتر کند و در اثر آن نهادههای دامی با تاخیر بیشتری به دست تولیدکنندگان میرسد.
خزانه دار اتحادیه واردکنندگان نهادههای دام و طیور ایران گفت: مقادیر بارگیری یکی دیگر از مشکلات لجستیک در این حوزه به شمار میآید. وزارت جهاد کشاورزی سهمیهای به یک شرکت به مقدار ۸ تُن را اختصاص میدهد و این درحالی است که کامیونی وجود ندارند که این میزان را بارگیری کند چراکه ضرایب بارگیری نهادهها ۱۰ – ۱۵ – ۲۵ تُن است یعنی کامیونهای ۸ و ۱۰ چرخ و تریلر است. از این رو عدم تعادل سهیمه با میزان بارگیری مشکل اساسی است که میتواند در مسیر تخصیص و همچنین توزیع به موقع اخلال ایجاد کند.طیبا در ادامه با تأکید بر اینکه سامانهای ایجاد شده که هنوز آمادگی کامل برای اجرای هوشمند را ندارد گفت: خطای انسانی در این سامانه بالاست و انتظاری که از این سامانه به وجود امده توانایی کارکرد صحیح در مرحلههای مختلف واردات تا توزیع را ندارد. در واقع سیستم بازارگاه با مشکلات زیادی روبروست و متولیان باید درصدد رفع آن باشند چراکه برای بازگشت آرامش به بازار دام و طیور و در نهایت مصرف کننده نیاز به تعادل بخشی به موقع در این بازار است.این فعال صنفی در پایان تأکید داشت: در کشور جزیرهای عمل میشود و هر کسی در هر جایگاهی تنها قصد رفع مشکل در محدوده تحت نظارت خود را دارد و هیچ گاه تصمیم نمیگیرند که با تجمیع تفکر و اهداف به هماهنگی برسند تا موانع از قسمتی به سمت دیگر هدایت نشود، بلکه به طور کامل برچیده شود.