* تشکیل حوزه علمیه کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی امروز نبود، همچنین امام نیز فرمود اگر بخواهیم مردم را بسازیم باید برای هر ۱۰ نفر یک طلبه داشته باشیم. (طبق گفته خاتمی در حال حاضر با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، باید ۸ میلیون نفر از ایرانیان، طلبه شوند)
* (با بیان اینکه کرونا به عرصههای مختلف آسیب وارد کرد و اکنون باید فکر کرد که در بخش اقتصادی باید چکار کنیم): حوزه علمیه نیز باید فکر کند که در مقابل آسیبهایی که از کرونا دیده چه کاری باید انجام دهد. از این رو انتظار از مسئولان مدارس این است که با همراهی مدیریت حوزه نگذارند این چراغ خاموش شود، خاموش شدن این چراغ علاوه بر اینکه ضربه به دین، ضربه به امنیت کشور نیز محسوب میشود.
* هنگامی اشرار در خیابانها یک روحانی و عالم را مشاهده کنند با خود حساب میکنند که در شهری که دین زنده است، نمیتوان کاری کرد.
* (با بیان اینکه اینکه حوزه علمیه امروز ارز دیجیتال را ارزیابی میکند نشان از متحول شدن و به روز شدن حوزه علمیه دارد): دومین رکن در حوزه علمیه استاد است که در علوم طلبگی نقش بسیار مهمی را ایفا میکند؛ رابطهای که میان شاگرد و استاد وجود دارد در حوزه علمیه رابطهای بی نظیر و دلی و عاطفی است.
* رکن سوم در حوزه علمیه نیز مباحثه است که استاد نیز باید نظارت کند، چرا که مباحثه جلوه دیگر درس است.مدیریت نیز جزو ارکان بعدی حوزه علمیه است و در این عرصه در مرحله نخست باید شاکر خداوند باشیم.
مشروح اظهارات او
حجت الاسلام سید احمد خاتمی پنجشنبه ۸ مهرماه در نخستین اجلاسیه مسئولان مدارس علمیه فارس، نبی مکرم اسلام را بنیانگذار حوزههای علمیه برادران و خواهران معرفی و اضافه کرد: یک زمانی پیامبر(ص) وارد مسجد شد و دیدند که دو حلقه مذاکره علمی و حلقه ذکر شکل گرفته و فرمودند «هم مجلس مذاکره علم و هم مجلس ذکر خوب است»، اما خود پیامبر(ص) در مجلس مذاکره علم نشست و آغاز حوزه علمیه اینچنین شکل گرفت.
او در خصوص شکل گیری حوزه علمیه خواهران نیز بیان کرد: زنان نزد پیامبر(ص) گلایه کردند که تمام وقت شما را مردها گرفتهاند، پیامبر(ص) هم فرمود که برای شما هم نکاتی را میگویم، حضرت علی(ع) هنگامی از جنگ فارغ میشد به آموزش مردم میپرداخت به این معنا که برای مولی علی(ع) اولویت دوم کارها پس از جنگ، حوزه علمیه و تعلیمالناس بوده است.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حضرت زینب(س) در کوفه درس تفسیر قرآن کریم را برگزار میکرده است، گفت: مرحوم آیتی بیان میکنند که برای حضرت زینب(س) دشوار بوده که در شهری که مفسر قرآن بوده است، اسیری را تماشا کنند، این بزرگ بانوی اسلامی نقش فرهنگی را به خوبی ایفا کردند.
خاتمی با بیان اینکه امام صادق(ع) برای جایگاه تعلیم و تعلم و تبلیغ دین از مبارزات حاد کنار کشید و یک حوزه بزرگ تشکیل داد، خاطرنشان کرد: امام(ره) فرمود اگر مرحوم حاج شیخ عبدالکریم در زمان ما بود همان کاری را انجام میداد که بنده انجام دادم. تشکیل حوزه علمیه کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی امروز نبود، همچنین امام نیز فرمود اگر بخواهیم مردم را بسازیم باید برای هر ۱۰ نفر یک طلبه داشته باشیم.
او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کرونا به عرصههای مختلف آسیب وارد کرد و اکنون باید فکر کرد که در بخش اقتصادی باید چکار کنیم، گفت: حوزه علمیه نیز باید فکر کند که در مقابل آسیبهایی که از کرونا دیده چه کاری باید انجام دهد. از این رو انتظار از مسئولان مدارس این است که با همراهی مدیریت حوزه نگذارند این چراغ خاموش شود، خاموش شدن این چراغ علاوه بر اینکه ضربه به دین، ضربه به امنیت کشور نیز محسوب میشود.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه کشور به تفاوت امنیت و حوزه علمیه هم اشاره و خاطرنشان کرد: هنگامی اشرار در خیابانها یک روحانی و عالم را مشاهده کنند با خود حساب میکنند که در شهری که دین زنده است، نمیتوان کاری کرد.
خاتمی با تصریح بر این نکته که حوزه علمیه به عنوان یک سرمایه ملی است، عنوان کرد: تاریخ روحانیت با فراز و نشیبهایی مواجه بوده و حتی کار به تعطیلی حوزه علمیه در زمان رضا خان کشیده شده است.بنابراین فراز و نشیب وجود دارد و نباید دلسردی به وجود بیاید.
او در خصوص دروس طلبگی نیز بیان کرد: شورای عالی در دروس حوزوی رو به تحول آورده و در سطح یک شورای عالی موفق عمل کرده و تقریبا تمام دروس سطح یک که حدود شش سال نخست محسوب میشود، کاملا متحول شده است.
عضو فقهای شورای نگهبان همچنین با بیان اینکه اینکه حوزه علمیه امروز ارز دیجیتال را ارزیابی میکند نشان از متحول شدن و به روز شدن حوزه علمیه دارد، گفت: دومین رکن در حوزه علمیه استاد است که در علوم طلبگی نقش بسیار مهمی را ایفا میکند؛ رابطهای که میان شاگرد و استاد وجود دارد در حوزه علمیه رابطهای بی نظیر و دلی و عاطفی است.
خاتمی اضافه کرد: رکن سوم در حوزه علمیه نیز مباحثه است که استاد نیز باید نظارت کند، چرا که مباحثه جلوه دیگر درس است.مدیریت نیز جزو ارکان بعدی حوزه علمیه است و در این عرصه در مرحله نخست باید شاکر خداوند باشیم.