stat counter
تاریخ : شنبه, ۳۰ تیر , ۱۴۰۳ Saturday, 20 July , 2024
  • کد خبر : 450318
  • 21 آبان 1401 - 14:16
0

بورس روی مدار صعود

بورس روی مدار صعود
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: شاخص کل بورس تهران برخلاف پیش‌بینی‌های اهالی بازار روز چهارشنبه هفته گذشته مبنی بر منفی شدن شاخص حداقل در فاز ابتدایی بازار، اولین روز هفته را با گام بلندی برای رشد شاخص برداشت. شاخص کل با رشد ۱۱ هزار و ۸۴۵ واحدی به محدوده یک میلیون ۴۲۶ هزار و ۲۰۴ واحدی رسید.شاخص کل هم‌وزن قدرتمند‌تر از شاخص کل ظاهر شد. این نماگر امروز با رشد ۱٫۰۹ درصدی، ۴۳۳۹ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۰۱ هزار و ۹۰۷ ایستاد. ۲۹ شهریور ماه بود که نماگر هم‌وزن بورس این حمایت روانی را از دست داده بود.

ارزش معاملات در جریان دادوستدهای امروز، به ۳ هزار و ۸۴۳ میلیارد تومان رسید. این شاخص که این روز‌ها در کنار حجم معاملات برای سهامداران معیاری برای اندازه‌گیری اقبال عمومی و اعتماد به بازار محسوب می‌شود نسبت به هفته گذشته با کاهش همراه بود.

همچنین امروز بورس ۲۷ میلیارد خروج پول حقیقی را تجربه کرد. این آمار ثبت شده در روز سبز بازار با دیدگاه سهامداران محافظه‌کار توجیح می‌شود که رشدهای اخیر بازار را فرصت خروج تلقی می‌کنند.نقشه بازار امروز از ۴۰۷ نماد مثبت و ۲۲۳ نماد با رنگ سرخ تشکیل شد. مجموع ارزش صف خریدهای بازار امروز رقم ۳۵۴ میلیاردی را نشان می‌دهد و از سوی مقابل مجموع ارزش صفوف فروش در تالار شیشه‌ای ۱۷۴ میلیارد بود. برترین صف‌های خرید نیز به ترتیب به نمادهای خبنیان، ختوقا، آریان، غبشهر و بالبر اختصاص یافت.

بیشترین ارزش معاملات امروز به نمادهای خگستر، حکشتی، شتران، شبندر، فملی، خودرو و خاور اختصاص یافت. در سوی دیگر بازار نمادهای فارس، فولاد، فملی، میدکو، کگل، پارسان و مارون نیز بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص دادند.

عامل اصلی رشد بازار
بورس تهران در هفته گذشته باب میل سهامدارانش پیش رفت. عملکرد مطلوب نماگر اصلی تالار شیشه‌ای به گونه ای بود که توانست از سطح یک میلیون و ۲۸۳ هزار واحدی جدا شود و با رشد ۱۰٫۱ درصدی به ارتفاع یک میلیون ۴۱۴ هزار واحد برسد. این بازدهی، بیشترین رشد هفتگی بورس پس از ریزش بزرگ سال ۹۹ تا به الان بود.
هر چند که شروع رشد با اخبار حمایت‌های بیرونی شکل گرفته از بازار از سمت سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین وزارت اقتصاد به سکان‌داری خاندوزی رقم خورد اما رشد تند و تیز شاخص کل تاثیر گرفته و به موازات تحولات جهش‌گونه نرخ ارز صورت گرفت. نرخ کامودیتی‌ها نیز دیگر عامل بنیادین بورس کامودیتی‌محور کشور ماست که در هفته‌های گذشته شاهد رشد چشمگیر قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازار جهانی بودیم.

کاهش نرخ بهره بین بانکی
در آخر هفته گذشته از سمت بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی اعلام شد. هرچند که کاهش این نرخ اندک و در حدود ۰٫۰۲ درصد بود اما وضعیت اقتصادی کشور نشان می‌دهد که این کاهش نرخ بهره به نفع اقتصاد نیست.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.