stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
  • کد خبر : 451002
  • 02 آذر 1401 - 17:53
1

مسکو: سیگنال‌های مثبتی از سوریه و ترکیه در قبال یکدیگر دریافت کرده‌ایم

مسکو: سیگنال‌های مثبتی از سوریه و ترکیه در قبال یکدیگر دریافت کرده‌ایم

فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به سوریه در سخنانی گفت که مسکو سیگنال‌های مثبتی را از دمشق و آنکارا جهت بهبود روابط میان آنها دریافت کرده است.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به سوریه در سخنانی پس از برگزاری نوزدهمین دور از نشست‌های روند آستانه گفت که مسکو سیگنال‌هایی را از آنکارا و دمشق در راستای آمادگی آنها برای برداشتن گام‌هایی به سمت یکدیگر دریافت می‌کند.

وی تاکید کرد: ما امیدواریم که شاهد نزدیک شدن تدریجی روابط میان سوریه و ترکیه باشیم و این یک موضوع ضروری است، چراکه آنها دو کشور همسایه هستند که باید در فضای دوستی زندگی کنند. امیدواریم شاهد نزدیک شدن تدریجی سوریه و ترکیه باشیم و این به سادگی ضروری است، زیرا آنها دو کشور همسایه هستند که باید در دوستی زندگی کنند؛ من فکر می کنم این سیگنال‌هایی است که به ما تمایل طرف‌های ترکیه و سوریه برای برداشتن گام‌های معین نسبت به یکدیگر را نشان می‌دهد، آنها گام‌هایی در مسیر درستی هستند که از وقوع چنین حوادث غم‌انگیز مرگ غیرنظامیان جلوگیری می‌کنند.»

لاورنتیف در ادامه بر لزوم ادامه همکاری در این زمینه با همه طرف‌های ذیربط و تلاش برای یافتن راه حل مسالمت آمیز برای “مسئله کُردها” تاکید کرد و گفت: در مذاکرات آستانه، روسیه تلاش کرد ترکیه را متقاعد کند که از انجام عملیاتی که می تواند منجر به تشدید تنش در کل خاورمیانه شود، خودداری کند. ما از سکوی آستانه برای گفتگوهای بسیار دقیق با همکاران ترک خود استفاده کردیم و سعی کردیم آنها را متقاعد کنیم که از انجام عملیات زمینی تمام عیار خودداری کنند. ما همچنان معتقدیم که در این مورد ممکن است تشدید جدی خشونت وجود داشته باشد، نه تنها  در منطقه شمال شرق سوریه، در خاک سوریه بلکه در کل منطقه خاورمیانه.

لاورنتیف گفت که مسکو امیدوار است که آنکارا فراخوان خودداری از عملیات در سوریه را بشنود و سعی کند به حل مسئله کردها کمک کند.

وی گف: ما نمی توانیم بگوییم که حملات تروریستی که شرکای ترک ما می گویند کار پ ک ک است ابتکار عملی از سوی این ساختار باشد. شاید در کل طرحی و نقشه‌ای در پشت آن باشد.

او تصریح کرد: کردهای سوریه و نمایندگان دولت سوریه جلساتی را برگزار کردند و امکان اتخاذ تصمیمات خاصی وجود داشت. ما همچنان خواستار تماس‌های نزدیک‌تر بین کردها و دمشق هستیم. همانطور که می‌دانید، دور مذاکرات یک ماه پیش در دمشق انجام شد.

فرستاده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور سوریه گفت که ایالات متحده می‌تواند به “فرمت آستانه” بازگردد و در آن شرکت کند، همانطور که قبلاً بود. این گام خوبی خواهد بود. ما معتقدیم که مشارکت سایر کشورها در کار در قالب آستانه واقعاً بسیار مفید است و در اینجا ما نه تنها در مورد چین صحبت می کنیم، بلکه ما آماده هستیم تا نامزدهای سایر کشورها را برای مشارکت در نظر بگیریم. همانطور که می‌دانید، در این نشست مرحله اول، زمانی که اولین نشست بین‌المللی درباره سوریه در آستانه آماده شدن بود، آمریکایی‌ها به عنوان ناظر حضور داشتند، اتحادیه اروپا بود، تعدادی از کشورهای اروپایی که پشت این میز نشسته بودند، با دقت به صحبت های همه گوش کردند. رایزنی‌های مفصلی در مورد اقدامات بعدی انجام دادیم. البته معتقدم اگر آمریکایی‌ها به فرمت آستانه برگردند بسیار مفید خواهد بود، اگر دو کشور مانند آمریکا و چین به عنوان ناظر در فرمت آستانه حضور داشته باشند، گام بسیار خوبی خواهد بود. سیگنال خوبی هم برای جامعه بین المللی و هم برای مسیر حل و فصل سوریه به طور کل.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.