قزاقستان
مقامات کشاورزی قزاقستان در تلاش هستند تا موانع صادرات مواد غذایی به چین را برطرف کنند. طبق گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت کشاورزی قزاقستان، مقامات این کشور با نمایندگان خدمات گمرکی چین برای بحث در مورد مسائل لجستیکی که مانع صادرات شده است، دیدار کرده اند.
باورژان آبیزبایف، یکی از مقامات وزارت کشاورزی قزاقستان، آمادگی این کشور را برای انجام ممیزی از سیستم خدمات دامپزشکی اعلام کرد. بعلاوه، مقامات قزاقستان برای افزایش صادرات کلزا، نخود و عدس به چین، ابراز تمایل کردند.
در این بین، صادرات گندم از قزاقستان به چین در سال میلادی گذشته، بهبود یافت اما همچنان از کل صادرات در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ پایینتر ماند. در طول ۱۰ ماه فصل بازاریابی ۲۰۲۳-۲۰۲۲، قزاقستان، ۲۷۳ هزار تن گندم صادر کرد، در حالی که میزان صادرات در فصل بازاریابی قبلی، تنها ۲۲ هزار و ۳۸۰ تن بود.
آمار صادرات اخیر همچنان کمتر از ۳۰۱ هزار تنی است که قزاقستان در فصل بازاریابی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ به چین ارسال کرده بود. طبق اعلام شرکت دولتی «کازترید» (QazTrade)، میانگین قیمت گندم صادراتی به چین از قزاقستان در فصل بازاریابی ۲۰۲۳-۲۰۲۲، حدود ۲۷۰ دلار در هر تن بوده است که ۱۳ درصد کمتر از قیمت ۳۱۰ دلار در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱ بوده است.
تاجیکستان
خبرگزاری تاس روسیه گزارش کرد که تاجیکستان میخواهد ابتکار بهبود جاده در منطقه دورافتاده گورنو-بدخشان با هزینه ۲۲۷ میلیون دلاری را پیش ببرد. این پروژه برای گسترش گزینههای حمل و نقل زمینی برای تجارت چین و اروپا طراحی شده است اما در گزارش تاس اشاره نشد که تاجیکستان این ابتکار را چطور تامین مالی خواهد کرد.
در این بین، خبرگزاری خووار گزارش کرد که یک برنامه جدید تبادل آموزشی برای آموزش دانشجویان تاجیک در بخش صنایع استخراجی، برگزار میشود. موسسه معدن و متالورژی تاجیکستان با دانشگاه نفت و گاز چین قراردادی امضا کرده است که تحت آن، دانشجویان تاجیک به مدت دو سال در موسسه معدن و متالورژی و دو سال دیگر در یک دانشگاه چینی تحصیل خواهند کرد. تحصیل در چین برای دانش آموزان تاجیک که دیپلم چینی دریافت میکنند رایگان خواهد بود.
ازبکستان
ازبکستان چین در حال بررسی راههایی برای گسترش صادرات خود به اروپا از طریق راه آهن ازبکستان است. مقامات استان ساحلی جیانگ سو چین در اواسط ماه اوت برای یک ماموریت حقیقت یاب از ازبکستان دیدار کردند و با نمایندگان راه آهن باری ازبکستان گفتوگو کردند و مکانهای بالقوه تاسیسات لجستیکی در تاشکند، سمرقند، فرغانه و اندیجان را بررسی کردند.