کشورهای جهان برای دستیابی به سلامت در انتخابات، طرحهای مختلفی دارند، از برنامههای آگاهیبخشی به شهروندان در آستانه انتخابات گرفته تا قطع اینترنت در روز رایگیری.
از دیگر گزینههای دولتها در حفظ سلامت انتخابات میتوان به وضع قوانین برای افزایش مسئولیتپذیری پلتفرمهای اجتماعی و همچنین نظارت بر محتواهای منتشرشده و همکاری با پلتفرمها برای جلوگیری از تحریف اطلاعات اشاره کرد.
فرانسه
دولت فرانسه تدابیری برای نظارت بر رسانههای اجتماعی در دوران انتخابات اندیشیده تا از شفاف و منصفانه بودن فرایند انتخابات اطمینان حاصل کند. از میان اقدامات پاریس برای کنترل فضای مجازی، میتوان به اجرای قوانین خاص انتخاباتی اشاره کرد که تبلیغات سیاسی، کارزارهای انتخاباتی و انتشار اطلاعات در رسانههای اجتماعی را کنترل میکند. مقامات این کشور فضای مجازی را فعالانه بررسی میکنند تا هرگونه تخلف، مانند انتشار اطلاعات نادرست یا کمپینهای غیرقانونی را شناسایی و محاکمه کنند. شفافیت در تبلیغات نیز یک موضوع کلیدی است، به طوری که رسانههای اجتماعی موظف به اعلام جزئیات مربوط به تبلیغات سیاسی هستند و باید منابع مالی و جامعه هدف خود را در تبلیغاتی که پخش میکنند، اعلام کنند.
علاوه بر این، دولت فرانسه با رسانههای اجتماعی همکاری نزدیکی دارد تا با انتشار اطلاعات نادرست، نفرتپراکنی و مداخله خارجی مقابله کند و اطمینان حاصل کند که قوانین انتخاباتی رعایت میشوند. این همکاری ممکن است شامل بهاشتراکگذاری اطلاعات میان دولت و مدیران این شبکهها و همچنین اجرای اقداماتی در راستای مقابله با انتشار اطلاعات نادرست باشد. همچنین، فرانسه کارزارهایی را به راه میاندازد تا در آستانه انتخابات، آگاهی شهروندان خود را در مورد خطرات تحریف اطلاعات و چگونگی ارزیابی دقیق دادهها در فضای مجازی افزایش دهد.
آلمان
دولت آلمان نیز گامهای قابلتوجهی برای کنترل رسانههای اجتماعی و کاهش انتشار اطلاعات نادرست در دوران انتخابات اتخاذ کرده است. کانون تمام طرحهای این دولت، قانون شفافیت شبکه (NetzDG) است که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و پلتفرمهای اجتماعی را مستلزم میکند که فوراً محتواهای غیرقانونی از جمله اظهارات نفرتپراکنانه و اخبار جعلی را حذف کند و در صورت کوتاهی پلتفرمها، جریمههای سنگینی برای آنها وضع خواهد کرد. هدف برلین از تصویب این قانون جلوگیری از گسترش محتوای مخرب و حصول اطمینان از مسئولیتپذیری پلتفرمها نسبت به محتوایی است که توسط کاربران آنها منتشر میشود.
از سوی دیگر، همکاری نزدیک آلمان با شرکتهای رسانههای اجتماعی برای شناسایی و حذف حسابهای جعلی، اطلاعات نادرست و مداخله خارجی از دیگر اقدامات برلین در آستانه انتخاباتهاست. علاوه بر این، دولت آلمان بر شفافیت در تبلیغات سیاسی تأکید دارد و از شبکههای اجتماعی خواسته در صورت پخش تبلیغات سیاسی، ماهیت تبلیغاتی آن را به بینندگان اطلاع داده و منابع مالی آنها را نیز اعلام کنند. دولت این کشور همچنین در راستای افزایش آگاهی شهروندان، کارزارهایی به راه میاندازد که در آن به شهروندان میآموزد قبل از انتشار اطلاعات، از صحت آن مطمئن شوند تا اطلاعات نادرست منتشر نشود.
آمریکا
دولت ایالات متحده در تدارک انتخابات، استراتژیهای مختلفی را برای تنظیم و نظارت بر رسانههای اجتماعی و مقابله با انتشار اطلاعات غلط اجرا میکند. نهادهایی مانند وزارت کشور و اداره تحقیقات فدرال (افبیآی) فعالیتهای پلتفرمها را با دقت بررسی کرده و میکوشند تا مداخله خارجی و کمپینهای اطلاعات نادرست را شناسایی کنند. این نهادها همچنین با شرکتهای رسانهای اجتماعی همکاری میکنند تا در همکاری با آنها به پاسخی برای این تهدیدها برسند. علاوهبراین، در سطوح فدرال، ایالتی و محلی کارگروههایی برای امنیت انتخابات و هماهنگی تلاشها علیه تهدیدات سایبری ایجاد شدهاند که با پلتفرمهای رسانهای اجتماعی همکاری میکنند تا خطرات احتمالی را شناسایی و به آنها پاسخ دهند.
گرچه ایالات متحده مانند آلمان قوانین مشخصی برای کنترل فضای مجازی در آستانه انتخابات تدوین نکرده، اما مباحث قانونی در مورد افزایش شفافیت در تبلیغات سیاسی، اتخاذ اقداماتی برای مسئولیتپذیری پلتفرمها و ترویج حریم شخصی طرفداران بسیاری دارد. مقامات آمریکا ضمن راهاندازی طرحهایی برای افزایش آگاهی شهروندان نسبت به خطرات انتشار اطلاعات نادرست، از آنها خواستهاند هوشیار باشند و فعالیتهای مشکوک در رسانههای اجتماعی را به نهادهای مربوطه گزارش دهند.
کانادا
دولت کانادا در آستانه انتخابات سیاستهای مختلفی را برای تنظیم فعالیت شبکههای اجتماعی و مقابله با انتشار اطلاعات غلط به راه میاندازد و در همین راستا «منشور دیجیتال» و «قانون مدرنسازی انتخابات» را تصویب کرده است؛ قوانینی که بر نقش شبکههای اجتماعی و شفافیت تبلیغات در فضای مجازی تمرکز دارند. درعینحال، سازمانهای دولتی مانند «ستاد امنیت ارتباطات» و پلیس کانادا فعالیت در رسانههای اجتماعی را بررسی کرده و در همکاری با این پلتفرمها، با مداخله خارجی و کمپینهای اطلاعاتی غلط مقابله میکنند.
همچنین، دولت کانادا در حوزه پلتفرمهای حقیقتیاب و برنامههای آموزش رسانهای به شهروندان سرمایهگذاری میکند تا به شهروندان خود در تشخیص اطلاعات دقیق از اطلاعات غلط در رسانههای اجتماعی کمک کند. علاوه بر این، کانادا از شهروندان خود میخواهد که هوشیار باشند و فعالیتهای مشکوک در رسانههای اجتماعی را به نهادهای مربوطه گزارش دهند.
ایتالیا
دولت ایتالیا یک استراتژی چندجانبه را برای کنترل رسانههای اجتماعی در دوران انتخابات اجرا میکند. برای افزایش شفافیت در تبلیغات سیاسی و مقابله با انتشار اخبار جعلی، دولت ایتالیا تدابیر قانونی و مقرراتی را اجرا میکند. از سوی دیگر، نهادهای نظارتی با شرکتهای رسانههای اجتماعی همکاری میکنند تا تهدیداتی نظیر مداخله خارجی و کمپینهای تحریف اطلاعات را شناسایی و کنترل کنند.
علاوه بر این، دولت این کشور هم برنامههایی برای آگاهسازی شهروندان خود درباره خطرات کمپینهای تحریف اطلاعات و لزوم اعتبارسنجی دادهها به راه میاندازد و سعی میکند بدین طریق در برابر تهدیدهایی مانند مداخله خارجی، مقابله کند.
ترکیه
ترکیه با قوانینی که در راستای نظارت بر فضای مجازی تصویب کرده، به تنظیم پلتفرمهای رسانههای اجتماعی میپردازد و این پلتفرمها را مجاب میکند که فضای ذخیرهسازی خود را به داخل ترکیه منتقل کنند. آنکارا همچنین برای کسانی که اقدامات آنها با قوانین ترکیه مطابقت ندارد، جریمه تعیین میکند.
علاوه بر این، ترکیه برای کاهش مداخله خارجی در انتخابات با شرکای بینالمللی خود نیز همکاری میکند. با این حال، این کشور در مظان این اتهام قرار دارد که با تشدید کنترلها بر فضای مجازی پا را از حوزه حفظ سلامت انتخابات فراتر گذاشته و آزادی بیان را زیر سوال برده است.
انتهای پیام