stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۴ مرداد , ۱۴۰۳ Thursday, 25 July , 2024
  • کد خبر : 476820
  • 02 مرداد 1403 - 17:53
0

نهضت «نه به ترامپ» برای کمک به هریس شکل می‌گیرد؟

نهضت «نه به ترامپ» برای کمک به هریس شکل می‌گیرد؟

کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است اگر در سه ماه آینده نهضت «نه به ترامپ» در میان جوانان و جامعه نخبگانی آمریکا شکل گیرد، پیروزی «کامالا هریس» دور از ذهن نیست.

قلم | qalamna.ir :

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه یکشنبه و همزمان با افزایش فشارهای سیاستمداران دموکرات‌، اعلام کرد از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ کناره‌گیری می‌کند. او پس از عملکرد فاجعه‌بار در مناظره با «دونالد ترامپ» رقیب جمهوری‌خواه خود و همچنین عقب‌ افتادن از او در نظرسنجی‌ها، تحت فشار شدید دموکرات‌ها برای کناره‌گیری قرار گرفته بود.

بایدن با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت معتقد است که کناره‌گیری او منافع حزب دموکرات و آمریکا را تامین می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین پس از کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی، از معاون خود «کامالا هریس» حمایت کرد. 

نهضت «نه به ترامپ» برای کمک به کامالا هریس شکل می‌گیرد؟
کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی

«حسن بهشتی‌پور» در گفت‌وگو با ایسنا درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا و کناره‌گیری جو بایدن از شرکت در انتخابات اظهار کرد: هر چند آقای بایدن خانم کامالا هریس را به عنوان کاندیدا مورد حمایتش معرفی کرده است اما کاندیدای حزب دموکرات در نهایت در کنوانسیون ملی حزب در ۱۷ مرداد اعلام می‌شود، با این حال قرائن و شواهد نشان می‌دهد که بهتر از کامالا هریس فعلا در میان دموکرات‌ها وجود ندارد.

وی درباره احتمال کاندیداتوری کامالا هریس گفت: هریس الان پشتیبانی زنان و سیاهپوستان آمریکا را خواهد داشت، البته باید به این نکته اشاره کرد که یک مقاومت منفی هم در آمریکا برای انتخاب در میان زنان و نیز مردان وجود دارد. در بخش سنتی جامعه آمریکا، موقعیت مردان در ریاست جمهوری مهم است و حتی خانم هیلاری کلینتون در ۲۰۱۶ با وجود همه ویژگی‌هایی که داشت، نتوانست ترامپ را شکست دهد و حتی زنان آمریکا هم اغلب به هیلاری کلینتون رای ندادند. البته هشت سال از آن ماجرا گذشته و باید دید رویکرد جامعه زنان و مردان رای‌دهنده در انتخابات پیش رو به چه سمتی است. 

نهضت «نه به ترامپ» برای کمک به کامالا هریس شکل می‌گیرد؟
کامالا هریس، نامزد احتمالی دموکرات‌ها

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: البته سابقه چهار ساله ریاست جمهوری ترامپ و مشکلات زیادی که در صحنه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی آمریکا ایجاد کرد و مقاومتش در برابر کناره‌گیری و تحریک طرفدارانش برای اشغال کنگره و نیز احکام دادگاهی که علیه او وجود دارد از موضوعاتی است که می‌تواند نقطه ضعف جدی برای ترامپ باشد و شاید در سه ماه آینده نهضت «نه به ترامپ» در میان جوانان و جامعه نخبگانی آمریکا شکل گیرد. نباید این مساله را از نظر دور داشت که بسیاری از کشورهای متحد آمریکا در دور قبل ریاست جمهوری ترامپ نسبت به سیاست‌ها و رویکردهای ترامپ اعتراض داشتند و رفتار او را تایید نکردند و الان از روی کار آمدن دوباره او نگران هستند.

بهشتی‌پور ادامه داد: پرونده‌هایی که برای ترامپ در دادگاه باز شده است از او یک رئیس‌جمهور بدنام ساخته است که نسبت به ۲۰۱۸ که این حواشی را نداشت، موقعیتش را متزلزل می‌کند،‌ از این رو شاید در این سه ماه کامالا هریس بتواند در کمپین انتخاباتی موضع خود و حزبش را تقویت کند، در غیر این صورت بعید می‌دانم حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت مناظره دوم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: این مناظره در جهت‌دهی رای مردم بسیار تاثیرگذار است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره رویکرد کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا نسبت به موضوع ایران اظهار کرد: واقعیت این است که روسای جمهور آمریکا منافع کلان آمریکا را دنبال می‌کنند، اما تفاوت‌شان در روش‌شان است. انها استراتژی واحدی دارند ولی هدف‌گذاری‌هایی که می‌کنند متفاوت است و در موضوع ایران بعید است شاهد تحول بزرگی باشیم؛ چه هریس بیاید چه ترامپ، فکر می‌کنم ایران یکی از موضوعاتی است که در باره آن در آمریکا یک سیاست راهبردی وجود دارد که مشخصا دنبال این هستند که اگر بتوانند حکومت ایران را عوض کنند و اگر نشد رفتار ایران را تغییر دهند تا ایران بپذیرد با مدلی که آمریکا در صحنه بین‌المللی تعریف کرده، منطبق شود. از طرفی با روی کار آمدن مسعود پزشکیان باید ارزیابی جدید شود؛ چراکه حداقل در سیاست اعلانی‌اش گفته است که اهل تعامل و گفت‌وگو است و می‌خواهد مشکل تحریم‌ها را رفع کند.

نهضت «نه به ترامپ» برای کمک به کامالا هریس شکل می‌گیرد؟
دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان

بهشتی‌پور گفت، برخی معتقدند آمریکا باید مرحله به مرحله مشکلاتش با ایران را حل کند، اما این مساله نیازمند آن است که در ایران نیز  برای حل مساله با آمریکا آمادگی وجود داشته باشد و طرح‌های مختلفی را روی میز بگذارند. اگر هریس بیاید همان سیاست بایدن را ادامه می دهد و ترامپ هم بیاید آمادگی گفت‌وگو با ایران را دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: مذاکره یک مقوله ۲ طرفه است و این آمادگی باید در ۲ طرف باشد، بستگی دارد طرف ایرانی چه رویکردی را در پیش بگیرد و شورای عالی امنیت ملی که تصمیم گیرنده در این زمینه است چه رویکردی را همسو با دولت اتخاذ می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ همان ترامپ ۲۰۱۶ است و همان سیاست‌های قبلی را با همان شدت پیش خواهد گرفت؟ گفت: ترامپ خودش تلاش دارد بگوید که همان ترامپ ۲۰۱۶ است، اما واقعیت این طور نیست. به هر حال سیاست‌هایش در دور قبل جواب نداد و دلیل انتخاب نشدنش هم همین مساله بود. خودش خیلی خوب این موضوع را می‌داند و در تبلیغات هم روی این مساله تمرکز چندانی ندارد ضمن اینکه سیاست خارجی بخش اندکی از آرای مردم آمریکا را شکل می‌دهد و قسمت اعظم آن به مسائل مالی و رفاهی برمی‌گردد. بعید می‌دانم ترامپ سیاست‌های گذشته را در پیش بگیرد اما در شعار برخی مسائل ساختارشکن را مطرح می‌کند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.