stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۴ مرداد , ۱۴۰۳ Thursday, 25 July , 2024
  • کد خبر : 476902
  • 04 مرداد 1403 - 14:14
1

حاشیه هایی پر رنگ تر از متن؛ یک سخنرانی بی محتوا و هزاران اعتراض

حاشیه هایی پر رنگ تر از متن؛ یک سخنرانی بی محتوا و هزاران اعتراض

سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا اگر چه به ظاهر با تشویق و کف زدن های زیاد اعضای حاضر در کنگره همراه بود اما اعتراضات و واکنش های منفی نسبت به آن نه در آمریکا که در سرزمین های اشغالی هم بسیار شدید بود.

قلم | qalamna.ir :

همزمان با سخنرانی نتانیاهو، هزاران معترض در اطراف کنگره تجمع کردند و ضمن اعتراض به سخنرانی وی در نهاد قانون‌گذاری ایالات متحده، خواستار آتش‌بس شدند.

حاشیه هایی پر رنگ تر از متن؛ یک سخنرانی بی محتوا و هزاران اعتراض

آکسیوس گزارش داد که تقریباً نیمی از قانونگذاران دموکرات در جلسه مشترک غایب بودند و بخشی از حضار نیز به نظر همراهی چندانی با او نداشتند.

حاشیه هایی پر رنگ تر از متن؛ یک سخنرانی بی محتوا و هزاران اعتراض

نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا که در این سخنرانی حاضر نشد، گفت که سخنرانی نتانیاهو “بدترین سخنرانی تا کنون توسط یک شخصیت خارجی بود که افتخار سخنرانی در کنگره را داشته است. خانواده‌های اسرا خواستار توافق آتش بس و بازگرداندن فرزندانشان هستند. امیدواریم نتانیاهو وقت خود را برای دستیابی به این هدف اختصاص دهد.

برنی سندرز، سناتور مستقل که این سخنرانی را تحریم کرد، گفت: «این اولین بار در تاریخ آمریکا خواهد بود که به یک جنایتکار جنگی چنین افتخاری داده می‌شود» نتانیاهو نه تنها یک جنایتکار جنگی، بلکه یک دروغگو نیز هست. اسرائیلی‌ها نمی‌خواهند که نتانیاهو روی کار بیاید، بنابراین او برای کارزار انتخاباتی به کنگره آمد.
سندرز خاطرنشان کرد که همه سازمان‌های بشردوستانه تأیید می‌کنند که ده‌ها هزار کودک با گرسنگی مواجه هستند، زیرا دولت نتانیاهو از کمک‌رسانی جلوگیری می‌کند.

حاشیه هایی پر رنگ تر از متن؛ یک سخنرانی بی محتوا و هزاران اعتراض

دالیا رامیرز، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با الجزیره گفت که نتانیاهو جنایتکار جنگی است و برای دستیابی به برنامه شخصی خود دست از هیچ چیز نمی‌کشد.

وی افزود که ایالات متحده نباید حتی یک دلار به نتانیاهو کمک مالی کند، زیرا او به دنبال جنگ منطقه‌ای است.
جیمی گومز، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفت که سخنرانی نتانیاهو و همچنین اقدامات او از زمان تصدی پست ناقص است و من از او می‌خواهم که فورا استعفا دهد.

جری نادلر، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفت که نتانیاهو می‌خواهد جنگ تا زمانی که ممکن است ادامه یابد و به دنبال آزادی اسیران نیست.

وبسایت فارن پالسی، تقریبا نیمی از دموکرات‌های کنگره آمریکا، از جمله سناتور دیک دوربین، رهبر شماره ۲ سنا، سخنرانی او را تحریم کردند. همچنین چهره‌های شاخصی چون نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان؛ جیم کلایبرن، عضو سابق اکثریت مجلس نمایندگان و سه نفر از چهار عضو گروه به اصطلاح جوخه که از حامیان فلسطین هستند، در جلسه شرکت نکردند.

سناتور دموکرات کریس ون هولن که او هم در این سخنرانی شرکت نکرد، گفت: «من نمی‌خواهم در این اقدام فریبکاری بخشی از یک حمایت سیاسی باشم. نتانیاهو نگهبان بزرگ روابط آمریکا و اسرائیل نیست.»

 کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم که با کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی نامش به عنوان گزینه انتخاباتی مطرح است، در جلسه کنگره و سخنرانی نتانیاهو حاضر نشد.

 رشیده طلیب، نماینده دموکرات، تنها فلسطینی آمریکایی در کنگره بود که در جلسه شرکت کرد. طلیب با یک چفیه به دور گردن و همچنین سنجاق پرچم فلسطین، نشسته بود و با صندلی‌های عمدتا خالی احاطه شده بود.

این نماینده مسلمان در برخی مواقع در طول سخنرانی، تابلوی کوچکی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود “جنایتکار جنگی” در یک طرف و “مجرم نسل کشی”.

حاشیه هایی پر رنگ تر از متن؛ یک سخنرانی بی محتوا و هزاران اعتراض

طلیب با یک مهمان دعوت شده به نام هانی المدحون، فلسطینی همراه بود که بیش از ۱۵۰ نفر از اعضای خانواده بزرگ خود را از زمان آغاز جنگ غزه از دست داده است. طلیب در ایکس (توییتر سابق) نوشت: «پس از مشاهده اینکه خواهرش مجبور شد غذای حیوانات بخورد، او و خانواده‌اش مصمم شدند تا یک آشپزخانه برای سیر کردن همسایه‌های گرسنه‌شان راه‌اندازی کنند.»

قبل از سخنرانی نتانیاهو، در یک تماس مطبوعاتی، ائتلافی از ترقی خواهان، مدافعان حقوق بشر، مقامات سابق دولت بایدن و برخی از قانونگذاران دموکرات گرد هم آمدند تا دعوت او به کنگره را محکوم کنند. آنها خواستار تحریم تسلیحاتی آمریکا و آتش بس شدند.

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان، آیانا پرسلی از ماساچوست، گرگ کاسار از تگزاس، پرامیلا جایاپال از واشنگتن و کوری بوش از میسوری به این فراخوان پیوستند. آنها از جمله ده ها عضو دموکرات کنگره بودند که سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند. پرسلی در این تماس گفت: «این جنگ، این نسل‌کشی، ماه‌ها ادامه داشته است زیرا ایالات متحده بمب‌هایی را فرستاده است که جان بزرگان، نوزادان، والدین، دانش‌آموزان، روزنامه‌نگاران و عزیزان را گرفته است». ایالات متحده باید فوراً انتقال و فروش تسلیحات تهاجمی به اسرائیل را متوقف کند. ما باید به این جنگ ناعادلانه پایان دهیم. ما باید نسل کشی را متوقف کنیم.»

در اواخر ژوئن، یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که واشنگتن از ۷ اکتبر ۶٫۵ میلیارد دلار کمک امنیتی به اسرائیل ارسال کرده است.

اما در سرزمین های اشغالی یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون گفت: شرم آور است که نتانیاهو یک ساعت کامل صحبت کرد بدون اینکه بگوید معامله اسرا خواهد شد.

نتانیاهو در سخنرانی خود که در صحن مجلس نمایندگان آمریکا ایراد شد، از ایران به عنوان بزرگترین تهدید علیه تل‌آویو یاد کرد، اتهامات جنایات جنگی را رد کرد، افزایش یهودی‌ستیزی و اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا را محکوم کرد و تاکید کرد که صهیونیست‌ها برای «پیروزی کامل» در غزه به مبارزه ادامه خواهد داد.

نتانیاهو همچنین بر روابط نزدیک – و از لحاظ تاریخی، دو حزبی – بین ایالات متحده و رژیم صهیونیستی تاکید کرد و از جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده برای «نیم قرن دوستی با اسرائیل» و حمایت او در طول جنگ تشکر کرد. او همچنین از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده برای «تمام کارهایی که برای اسرائیل در دوران ریاست جمهوری‌اش انجام داد» قدردانی کرد.

نتانیاهو گفت: برای پیروزی نیروهای تمدن، آمریکا و اسرائیل باید در کنار هم بایستند.

او از ایالات متحده خواست تا کمک‌های نظامی بیشتر به رژیم صهیونیستی را «تسریع» کند و جنگ خود با حماس را برابر با جنگ واشنگتن علیه آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم دانست.

نتانیاهو افزود: اسرائیل در زمان‌های خوب و بد همیشه دوست وفادار و شریک ثابت شما خواهد بود.

با این حال، درخواست دو حزبی نتانیاهو با بی‌تفاوتی و واکنش سرد قانونگذاران آمریکایی مواجه شد و صندلی‌های خالی کنگره سخنرانی او را تحت‌الشعاع قرار داد.

نتانیاهو بیشتر این سخنرانی یک ساعته را برای رد اتهامات مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی عمدا غیرنظامیان را با گرسنگی دادن می‌کشد و هدف قرار می‌دهد، استفاده کرد و به حماس اتهام‌زنی کرد.

اما گروه‌های حقوق بشر همچنان رژیم صهیونیستی را به ممانعت از ورود کالاهای بشردوستانه به غزه متهم می‌کنند. و در ماه مه، دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرد که به دنبال صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، به دلیل اقدام به کشتار، ایجاد گرسنگی به عنوان روشی برای جنگ، از جمله امتناع از کمک‌های بشردوستانه و هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان در درگیری است.

حاشیه هایی پر رنگ تر از متن؛ یک سخنرانی بی محتوا و هزاران اعتراض

در خارج از ساختمان محصور شده کنگره، پلیس از اسپری فلفل علیه معترضانی استفاده کرد که شعار می‌دادند: «نتانیاهو، تو نمی‌توانی پنهان شوی. شما مرتکب نسل کشی هستید.»

حاشیه هایی پر رنگ تر از متن؛ یک سخنرانی بی محتوا و هزاران اعتراض

خیابان‌ها در منطقه مرکز شهر واشنگتن بسته شد، در حالی که افسران با تجربه در برخورد با اعتراضات گسترده از اداره پلیس نیویورک فراخوانده شدند.افسران پلیس در داخل ساختمان کنگره چند نفر از حاضران را با پیراهن هایی که روی آن نوشته شده بود «همین حالا معامله را ببندید» دستگیر کردند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.