stat counter
تاریخ : شنبه, ۲۷ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 17 August , 2024
  • کد خبر : 477995
  • 27 مرداد 1403 - 14:17
0

تایمز: آمریکا مانع شلیک موشک‌های انگلیسی اوکراین به روسیه می‌شود

تایمز: آمریکا مانع شلیک موشک‌های انگلیسی اوکراین به روسیه می‌شود

رسانه انگلیسی گزارش داد، واشنگتن عملا مانع از اجازه بریتانیا به کی‌یف جهت شلیک موشک‌های «سایه توفان» در داخل خاک روسیه می‌شود.

قلم | qalamna.ir :

همزمان با فشارهای فراینده علیه غرب جهت کاهش محدودیت‌های مربوط به استفاده از تسلیحات دوربرد، انگلیس پیش از آنکه به اوکراینی‌ها چراغ سبزی در این خصوص نشان دهد، منتظر تایید آمریکا است.

یک منبع آگاه از دولت انگلیس به روزنامه تایمز گفت: «درخواست مربوطه بیش از یک ماه پیش عنوان شده و مقامات همچنان منتظر هستند.»

منبع دیگری به این روزنامه انگلیسی گفته است: «گفت‌وگوها و رایزنی با متحدان درباره استفاده از موشک سایه توفان در جریان است.»

منبع سوم هم این وضعیت را «روند عادی ایالات متحده» توصیف کرد.

تایمز: آمریکا مانع شلیک موشک‌های انگلیسی اوکراین به روسیه می‌شود
موشک‌های دوربرد «اتکمز» ساخت آمریکا

تایمز در این خصوص می‌نویسد: «گرچه بریتانیا قصد دارد به اوکراین آزادی استفاده از این موشک دوربرد را بدهد، اما به اجماع متحدان از جمله ایالات متحده، فرانسه و یک کشور سوم ناشناس که عضو ناتو است، نیاز دارد. هم‌چنین یکی از منابع مذکور تاکید می‌کند که بریتانیا، ایالات متحده را به دلیل هرگونه تاخیر مقصر نمی‌داند و چنین سیاست‌هایی زمان می‌برد.»

موشک «سایه توفان» ساخت انگلیس قادر است مواضعی را به فاصله بیش از ۱۵۵ مایل (تقریبا ۲۵۰ کیلومتر) هدف بگیرد که بدین ترتیب احتمال می‌رود پایگاه‌های نظامی در عمق خاک روسیه که برای عملیات این کشور در اوکراین ضروری و حیاتی هستند، از اهداف احتمالی باشند.

«سابرینا سینگ» معاون سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه طی یک جلسه توجیهی اذعان کرد هنگامی که بحث استفاده از موشک‌های دوربرد توسط اوکراین مطرح می‌شود، آمریکا نسبت به «تشدید تنش‌ها» ابراز نگرانی می‌کند.

وی تاکید کرد: «اوکراین برای آزادسازی قلمروهایش به تسلیحات دوربرد نیازی ندارد.»

نگرانی غرب از تشدید تنش‌ و رویارویی مستقیم با روسیه

تایمز در ادامه این گزارش می‌افزاید: «یک تئوری در داخل ارتش بریتانیا بر این باور است که ایالات متحده احتمالا مایل است تا تاثیر و پیامدهای عملیات اوکراین در داخل خاک روسیه را پیش از اتخاذ هر نوع تصمیمی، ارزیابی کند، گرچه آنها گفتند که انتظار دارند این مسئله سریعا حل‌وفصل شود.»

یکی از اعضای کمیته دفاع اوکراین به تایمز گفت: «به دلیل خودداری غرب نسبت به استفاده از موشک‌های دوربرد علیه اهدافی در روسیه، اوکراین مجبور شده است عملیات فرا مرزی خود را در کورسک انجام دهد.»

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بارها درخواست استفاده از موشک‌های «اتکمز» آمریکایی و «سایه توفان» انگلیسی جهت حمله به عمق خاک روسیه عنوان کرده است اما این درخواست‌ها هر بار به دلیل نگرانی از تشدید تنش‌ها رد شده‌اند.

«سولومیا بوبروسکا» نماینده اوکراین در پارلمان این کشور ادعا کرد: «اگر اوکراین می‌توانست از این تسلیحات برای نابودی اهداف نظامی و لجستیکی در اعماق خط مقدم استفاده کند، دستاوردهای روسیه در جبهه شرقی از ابتدای امسال متوقف می‌شد.»

او در ادامه افزود: «اگر به ما اجازه داده می‌شد تا از موشک‌های دوربرد در روسیه استفاده کنیم، می‌توانستیم از بسیاری از حملات آنها جلوگیری کنیم.»

تایمز: آمریکا مانع شلیک موشک‌های انگلیسی اوکراین به روسیه می‌شود
حملات اوکراین به «کورسک» روسیه

«کولبی بادوار» تحلیلگر نظامی مستقل به روزنامه تایمز گفت: «دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده به حفظ سیاست خود مبنی بر اینکه اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد در عمق خاک روسیه را ندارد، ادامه می‌دهد. البته اگرچه اوکراین اجازه استفاده از موشک سایه توفان را برای حمله به عمیق خاک روسیه ندارد، اما با این حال اجازه استفاده از دیگر تسلیحات غربی و تانک‌های چلنجر۲ را در منطقه کورسک داشته است.»

تلویزیون اسکای نیوز روز پنجشن کرد نیروهای اوکراینی احتمالا در حملات خود به منطقه «کورسک» در غرب روسیه از تانک‌های «چلنجر۲» ساخت انگلیس استفاده کرده‌اند و این اولین باریست که تانک‌های چلنجر۲ ساخت انگلیس توسط سربازان اوکراینی در حمله به خاک روسیه استفاده شده است.

ارتش اوکراین با وضعیت متزلزل خود، حدود ۲ هفته پیش حمله‌ای را به منطقه «کورسک» روسیه انجام داد و ارتش اوکراین را بیش از پیش در معرض حملات متقابل روسیه قرار داده است. حملات به منطقه کورسک، یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های کی‌یف برای نفوذ به خاک روسیه از زمان آغاز جنگ ۲ کشور در فوریه ۲۰۲۲ محسوب می‌شود و کارشناسان معتقدند این حمله با پشتیبانی کامل آمریکا و اروپا اتفاق افتاده و قطعا فرماندهان ناتو اطلاعات لازم را در اختیار اوکراین قرار داده‌اند.

وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیچ تغییری در موضع انگلیس رخ نداده است. ما تجهیزات نظامی را جهت حمایت از اوکراین برای حق دفاع از خود به این کشور متناسب با قوانین بشردوستانه بین‌المللی ارسال کرده‌ایم. ما صراحتا اعلام می‌کنیم که این تجهیزات برای دفاع از اوکراین توسط بریتانیا به کی‌یف ارسال شده‌اند.»

این در حالیست که رسانه انگلیسی تایمز در گزارش تازه‌ای فاش کرد که سربازان اوکراینی درگیر در حمله به منطقه «کورسک» روسیه، درست چند هفته پیش از این نفوذ، توسط متخصصان نظامی انگلیس آموزش دیده بودند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.