stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۱۱ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 1 September , 2024
  • کد خبر : 478643
  • 10 شهریور 1403 - 14:25
1

حل مشکلات اقتصادی در گرو شکوفایی تولید است

حل مشکلات اقتصادی در گرو شکوفایی تولید است
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، حل مشکلات کشور را نیازمند همکاری قوای سه‌گانه دانست و گفت: در مساله اقتصاد، همکاری قوا و نهادها ضروری است زیرا این مساله، فراگیر و مربوط به کل افراد جامعه است و اگر توقع این باشد که دولت به تنهایی همه مشکلات اقتصادی را حل کند، غیرممکن است.

 
محمد هاشمی رفسنجانی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در دیدار اعضای دولت، گفت: ساختار جمهوری اسلامی به نحوی است که از سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه تشکیل شده که از هم تفکیک شده‌اند و هیچ کدام نباید در امور یکدیگر دخالت کنند و در کنار قوای سه‌گانه، تعدادی نهادهای عمومی زیر نظر رهبری هم مانند بنیاد مستضعفان، نیروهای مسلح، صندوق‌های مختلف و برنامه توسعه‌ای وجود دارند.
 
وی با بیان اینکه مشکلاتی که در کشور و در حوزه‌های مختلف وجود دارد فقط مربوط به قوه مجریه و دولت نیست بلکه مشکل همه کشور و نظام است، افزود: اینکه رهبری کمک به دولت برای پیشرفت کشور را وظیفه همگان عنوان کردند، از این بابت است که یک قوه به تنهایی توان حل مشکلات کشور را ندارد.
 
حل مشکلات کشور نیازمند همکاری و هماهنگی قوای سه‌گانه است
این فعال سیاسی، حل مشکلات کشور را نیازمند همکاری و هماهنگی سه قوه و نهادهای عمومی دانست و عنوان کرد: در مساله اقتصاد که رهبری هم در فرمایشاتشان به آن اشاره کرده‌اند همکاری قوا و نهادها ضروری است زیرا مساله اقتصاد فراگیر و مربوط به کل افراد جامعه است و اگر توقع این باشد که دولت یا قوه مجریه همه مشکلات اقتصادی را حل کنند غیرممکن است.
 
هاشمی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب به‌درستی بیان فرمودند که برای حل مشکلات کشور همه باید به دولت کمک کنیم و این وظیفه و مسئولیت بر عهده همگان است و تاکید ایشان روی این مساله هم به همین دلیل است.
 
وی در توضیح این بخش از فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه کلید حل مساله اقتصادی را در ‌تولید دانستند و بر جدی گرفتن موضوع تولید تاکید کردند، گفت: اگر تولید در کشور وجود داشته باشد و کالا تولید شود چند مزیت در پی خواهد داشت. نخست اینکه زمانی که کسی کار تولیدی انجام می‌دهد در واقع ایجاد اشتغال می‌کند و ایجاد فرصت‌های شغلی مولد در کنار تولید به حل معضل بیکاری کمک خواهد کرد.
 
تورم و گرانی ناشی از نبود کالا است
این فعال سیاسی به موضوع تورم و گرانی اشاره و آن را ناشی از نبود کالا در کشور خواند و گفت: وقتی کالا در کشور تولید و به میزان کافی وجود داشته باشد دیگر بحث تورم و گرانی که به دلیل کمبود کالا در کشور ایجاد می‌شود را نخواهیم داشت.
 
هاشمی، یکی از بحث‌های اقتصادی را بحث عرضه و تقاضا عنوان کرد و افزود: اگر در مقابل تقاضا، عرضه کالا به اندازه کافی وجود داشته باشد قیمت‌ها افزایش پیدا نخواهد کرد و ارزان و مناسب خواهد بود، اما اگر کالایی که در کشور عرضه می‌شود کمتر از نیاز و تقاضای جامعه باشد قیمت کالا هم گران خواهد شد.
 
وی اضافه کرد: بنابراین کلید حل مشکلات اقتصادی در کشور که به‌واسطه آن هم با تورم مبارزه شود، هم اشتغال ایجاد شود و در نتیجه آن ارزش پول ملی هم کاهش پیدا نکند در تولید است از این جهت رهبری هم تاکید فراوان دارند که مساله تولید جدی گرفته شود.
 
این فعال سیاسی، موضوع تولید را مستلزم یکسری پیش‌نیازها، الزامات و ضرورت‌ها دانست و با بیان اینکه رونق گرفتن تولید نیازمند سرمایه است، گفت: این سرمایه را معمولا دولت، سرمایه‌گذار خارجی و یا بخش خصوصی تامین می‌کنند. معمولا در کشورها بخش خصوصی این نیاز را تامین می‌کند.
 
هاشمی افزود: ما در کشور به اندازه کافی سرمایه نداریم که به واسطه آن تولید شکوفا شود ضمن آنکه بخش خصوصی قوی هم نداریم که سرمایه مورد نیاز ما را تامین کند، علیرغم دعوتی که از همه نهادها از جمله بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای این منظور به عمل آمده اما سرمایه کافی در کشور برای این امر وجود ندارد.
 
وی افزود: بنابراین، سرمایه را باید سرمایه‌گذار خارجی به کشور بیاورد و به این منظور باید برای سرمایه‌گذار خارجی شرایط مناسب فراهم باشد. از جمله اینکه سرمایه‌گذار خارجی باید اطمینان حاصل کند که می‌تواند سرمایه‌ای را که برای تولید به کشور می‌آورد و یا سود حاصل از سرمایه‌گذاری خود را هر وقت که بخواهد با خود ببرد و این امر نیازمند یک فضای آرام و غیرتشنجی است.
 
عضو پیشین مجمع تشخیص مصحلت نظام با تاکید بر اینکه لازمه شکوفایی تولید این است که در منطقه، سیاست تشنج‌زدایی را در پیش بگیریم، خاطرنشان کرد: باید با کشورها دوست باشیم، با منطقه و جهان ارتباط و تعامل داشته باشیم تا بتوانیم مازاد کالایی که تولید می‌شود را بفروشیم و نیازهایی که داریم از جمله مواد اولیه و غیره را وارد کنیم.
 
هاشمی یادآور شد: این تبادل باید در فضای آرام و غیرتشنجی صورت بگیرد که هم سرمایه‌گذار خارجی اعتماد کند و سرمایه‌گذاری انجام دهد و هم شرایط به گونه‌ای باشد که تولید رونق یابد و کالای مورد نیاز به اندازه کافی در کشور موجود باشد و اشتغال ایجاد شود.
 
لازمه بالا بردن کیفیت تولید، رقابت است/ حل مشکلات اقتصادی در گرو شکوفایی تولید است
وی، عمده پیش نیاز تولید را سرمایه و بعد بازار برای مصرف دانست و شرط لازم برای بالا بردن کیفیت تولید را رقابتی شدن آن خواند و افزود: اگر ما کالایی داریم که جنبه صادرات دارد شرایط باید به نحوی باشد که در صورت صادرات بتوانیم پول کالا یا معادل آن را برگردانیم. این موارد از جمله پیش‌نیازهای تولید هستند که رهبری هم همواره بر آن تاکید فراوان دارند و حل مشکلات اقتصادی در گرو شکوفایی تولید می‌دانند.
 
این فعال سیاسی در توضیح اینکه قوانین و تصمیمات دولت نیاز به پیوست عدالت دارد، گفت: در فرهنگ اسلامی تولید ممنوع نیست آنچه که ضابطه‌مند و ممنوع است مصرف است، در سوره اعراف آمده است که وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ (یعنی بخورید و بیاشامید ولی مصرف‌گرا نباشید و اسراف نکنید زیرا خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد) و این موضوع در چارچوب اقتصاد اسلامی آمده است.
 
هاشمی اظهار کرد: وقتی کالایی تولید می‌شود و به بازار مصرف می‌رود اگر قرار باشد قیمت این کالا آنقدر گران باشد که ۷۰ درصد مردم نتوانند از آن استفاده کنند و فقط عده خاصی بتواند آن کالا را مورد استفاده قرار دهند برخلاف عدالت است. عدالت زمانی برقرار است که همه افراد جامعه بتوانند به اندازه نیاز مصرفی‌شان از کالایی که تولید می‌شود استفاده کنند.
 
سیاست مصرفی که در کنار تولید تعیین می‌شود باید عادلانه‌ای باشد
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اعتقاد به این موضوع که سیاست مصرفی که در کنار تولید تعیین می‌شود باید عادلانه‌ای باشد و به نیازمندان و کسانی که نیاز به کالایی دارند به اندازه نیازشان کالا به دستشان برسد، گفت: این شکل توزیع عادلانه به معنای پیوست عدالت همراه تولید است ضمن اینکه در تولید هیچ محدودیتی وجود ندارد هر چقدر بیشتر تولید شود بهتر است، اما در مصرف، محدودیت وجود دارد و باید به اندازه نیاز و به نحوی باشد که همه بتوانند نیاز ضروری‌شان را تامین کنند.
 
هاشمی، به بحث آموزش اشاره کرد و با بیان اینکه براساس قانون آموزش رایگان است، ادامه داد: ممکن است در نقطه‌ای از کشور مدرسه‌ای از همه امکانات و ظرفیت‌های ایده‌آل از جمله معلمین خوب و باتجربه، کلاس‌هایی با ۲۰ دانش‌آموز که همگی بتوانند به‌درستی از درس معلم استفاده کنند برخوردار باشد و در نقطه‌ای دیگر مدرسه‌ای با ۷۰ دانش‌آموز در کلاس که معلم مناسبی هم ندارند وجود داشته باشد که این به هیچ عنوان عدالت آموزشی نیست.
 
وی افزود: عدالت آموزشی باید به نحوی باشد که همه دانش‌آموزان هم بتوانند از ظرفیت معلمان باتجربه و مناسب بهره ببرند و هم مدرسه به اندازه کافی وجود داشته باشد و دانش‌آموزان بتوانند از ظرفیت آن مدارس استفاده کنند و به آن مدارس بروند.
 
عدالت به این معناست که اعضای جامعه و خانواده‌ها سهم خودشان را از امکانات کشور دریافت کنند
این فعال سیاسی بیان کرد: بحث عدالت در هر زمینه‌ای مطرح است با توجه به بحث قسط که به آن اشاره کردم عدالت به این معناست که اعضای جامعه و خانواده‌ها سهم خودشان را از امکانات کشور دریافت کنند. در عین حال این سهم براساس تعداد افراد خانواده‌ متفاوت و بیشتر و کمتر خواهد بود. اگر موضوع عدالت رعایت شود می‌توان گفت پیوست عدالت همراه بحث آموزش، مصرف گندم و میوه و گوشت شکل گرفته است.
 
هاشمی با اشاره به استفاده از ظرفیت جوانان مومن، انقلابی و باانگیزه گفت: فرمایش حضرت‌آقا در استفاده از ظرفیت این دست از جوانان بخشی به دولت‌های قبل برمی‌گردد در دولت‌های قبل هم این قبیل برنامه‌ها در دستور کار بوده ولیکن یا به خوبی رعایت نشده و یا انگیزه‌ و توانی برای انجام آن وجود نداشته است.
 
وی ادامه داد: اینکه رهبری تاکید دارند که نیروهای جوان، باانگیزه، مومن و انقلابی تربیت شوند که بتوانند جامعه را اداره کنند که هم تولید شکوفا شود و هر کسی به سهم خودش برسد مبنای آن این است که وابستگی و توانایی یک جوان ممکن است از وابستگی یا توانایی یک انسان ۷۰ ساله بیشتر باشد.
 
این فعال سیاسی اظهار کرد: اما در اینجا نکته‌ای وجود دارد که در فرمایشات رهبری هم غیرمستقیم به آن اشاره شده بود و آن اینکه ممکن است فردی که امروز ۷۰ سال از عمر وی می‌گذرد تجربه‌ای را در گذشته کسب کرده که آن جوان این تجربه را نداشته باشد.
 
تشکیل اعضای دولت و کارگزاران باید متناسب با شرایط و ترکیبی از نیروهای باتجربه باشد
هاشمی بیان کرد: بنابراین تشکیل اعضای دولت یا کارگزاران نظام هم باید متناسب با شرایط باشد و هم ترکیبی از نیروهای جوان، انقلابی و پرشور و افراد باتجربه و مسن که دارای تجارب ارزشمندی هستند و تجارب‌شان را در اختیار دولت و یا کارگزاران قرار دهند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.