خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده میشوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها همچون تماس صوتی و پیامک معمول است. مهمترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه شامل مسابقات و رایگیری، تبلیغات موبایلی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاعرسانی این قبیل سرویسها میشود.
اگرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما ارائه این خدمات برای برخی از شرکتهای ارزش افزوده، به روشی برای کلاهبرداری از کاربران تبدیل شد و به دلیل هزینه نسبتا بالایی که این خدمات در مقایسه با تماس و پیامک دارند، در دو سال گذشته به شکل حلنشدنی به بالا رفتن قبضهای گوشی و تمام شدن شارژ پولی کاربران تبدیل شده بود.
به دنبال آن محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از کشف یک باند بزرگ تخلف در حوزه ارزش افزوده خبر داد و اعلام کرد شرکتهای متخلف موظف به بازگرداندن وجوه اخاذیشده به مشترکان شدند و این پرونده برای سیر قضایی به دادستانی ارسال میشود. همچنین اگر خدمات واقعی ارزش افزوده که در حمایت از کسبوکارها صورت میگیرد از کلاهبرداریها جدا نشود، کل سرویسهای ارزش افزوده برای همیشه تعطیل خواهد شد.
در نهایت ضوابط استفاده از خدمات ارزش افزوده در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد که به موجب آن مقرر شد دارنده پروانه ارائه خدمات ارتباطی پس از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آن را به مشترک اطلاع دهد و همچنین برای مشترک بهصورت جداگانه صورتحساب صادر کند؛ و اجرای این مصوبه از ۱۵ اردیبهشت ماه الزامی شد.
البته با فرا رسیدن موعد مقرر، از سوی سازمان تنظیم اعلام شد با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و موانع فنی برای پیادهسازی فرایندهای مناسب در شبکه اپراتورها برای اجرای مفاد مصوبه، این زمانبندی تا یکماه دیگر تمدید شده است.
در این راستا حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ا رتباطات رادیویی در توییتر نوشت: ۱۵خرداد، مهلت پایانی اپراتورها برای اجرا مصوبه موسوم به پایان وس است. بنابر بررسیها، زیرساخت لازم برای اجرا مصوبه ۳۰۰ کمیسیون تنظیم مقررات در همراه اول و ایرانسل آماده است و رایتل بنا دارد کل خدمات ارزش افزوده را متوقف کند. این مصوبه از دوشنبه پیش رو، لازمالاجراست.
طبق مصوبه ۳۰۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، هرگونه جمعآوری مبالغ بابت خدمات ارزش افزوده برای مشترکان تلفن ثابت و همراه پسپرداخت (دائمی) و پیشپرداخت (اعتباری) صرفا باید از محل اعتبار خدمات ارزش افزوده انجام شود. همچنین دارنده پروانه موظف است پس از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده آن را به مشترک اطلاع داده و حداکثر در سقف اعتبار خدمات ارزش افزوده مشترک، نسبت به فعالسازی خدمت ارزش افزوده درخواستی اقدام کند.
همچنین هرگونه تمدید یا فعالسازی مجدد اعتبار خدمات ارزش افزوده منوط به ارائه درخواست جدید از سوی مشترک است و دارنده پروانه موظف است مکانیزمی ساده و شفاف برای مشاهده و اطلاع مشترک از جزییات میزان کارکرد خدمات ارزش افزوده وی، فراهم کند. دارنده پروانه موظف است به منظور اطلاعرسانی و انجام محاسبات خدمات ارزش افزوده ارائه شده به مشترکین تلفن ثابت و همراه پسپرداخت (دائمی) صورتحساب جداگانه صادر کند. بدهی و ضمانت اجرای این خدمات قابل تسری و اعمال به سایر خدمات مشترک نیست.
انتهای پیام