مجید باقری در نشست خبری این گروه خودروسازی در پاسخ به در رابطه با درصد عدم تکمیلوجه مشتریان قطعی منتخب در طرح پیشفروش یکساله و به دنبال آن جایگزین شدن منتخبان از لیست ذخیره و همچنین مهلت واریز مشتریان جایگزین شده از لیست رزرویها، گفت: همانطور که اعلام شد، یک میلیون نفر ثبتنام کردند که از این تعداد ۱۰ هزار نفر قطعی منتخب قرعهکشی بودند و ۱۰ درصد هم ظرفیت رزرو در نظر گرفته شد. اما نکته جالب اینجاست که علیرغم این حجم استقبال و ثبتنام، ۸۰ درصد اقدام به تکمیلوجه کردند. ضمن اینکه مهلت اولیه واریز یکبار دیگر با توجه به تعطیلات رسمی هفته گذشته و مشکلات بانکی تمدید شد اما آن ۲۰ درصد یا وجه لازم را نداشتند یا به هر دلیل دیگر نتواستند مبلغ علیالحساب را واریز کنند؛ لذا مشتریان ذخیره جایگزین شدند و به آنها برای واریز وجه اطلاعرسانی شده است. این مشتریان از صبح دیروز(دوشنبه) به مدت ۷۲ ساعت فرصت واریز مبلغ علیالحساب دارند.
در باب محصولات جدید سایپا
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین با بیان اینکه محصول شاهین، گرید ۳ استانداردهای اروپا را کسب کرده و امکان فروش در بازارهای اروپایی را دارد، علاوه بر این آپشن های روز دنیا در این محصول نصب شده است، گفت: شاهین قطعا از دی ماه ۱۳۹۹ به بازار عرضه خواهد شد اما تلاش ما بر این است که زودتر از موعد خودرو را به مشتریان تحویل دهیم. این را هم باید بگوییم که برخلاف برخی اظهارات، خودروی شاهین تولید داخل و با همت مهندسان ایرانی ساخته شده است.
وی ادامه داد: پس از آن کراس اوور شاهین نیز در سال آینده و سپس نمونههای گیربکس اتوماتیک آن، همچنین دو مورد خودروی فیس لیفت ساینا اس و کوییک اس در برنامههای سایپا خواهد بود. سایپا تمرکز خود را همچنان بر تولید ساینا، کوییک، شاهین و کراس اوور شاهین خواهد گذاشت. در مورد تیبا نیز عیرغم اینکه قرار نیست فیسلیفت داشته باشد اما به این زودیها هم از چرخه تولید خارج نخواهد شود.
باقری در رابطه با واگذاری امتیاز خودروهای پیشفروش شده در نمایندگیها و نمایشگاه، تصریح کرد: نمایندگیهای سایپا به هیچ عنوان امتیاز خودروهای طرح پیشفروش شده را نمیفروشند؛ حتی دیده شده با توجه به اینکه ۲۰ درصد مشتریان منتخب وجه خودروهای خود را واریز نکردند، بعضا برخی از این مشتریان خواهان فروش حوالههای خود به نمایندگیها بودهاند اما نمایندگیها از قبول این درخواستها پرهیز کردهاند. ما نیز با بررسیهایی که انجام دادهایم از عدم تخلف نمایندگیها اطمینان داریم.
وی افزود: در حقیقت فروش حواله به هر شکل ممنوع است و با افراد خاطی برخورد جدی خواهد شد. در این میان پلیس راهنمایی و رانندگی هم اعلام کرده است که خودروها بعد از تحویل به مشتری رصد خواهند شد تا این اطمینان حاصل شود که خودرو به مشتری واقعی تحویل داده شده باشد. البته که هدف از در رهن ماندن خودروهای طرح پیشفروش به مدت یکسال نیز همین جلوگیری از فروش قولنامهای و حذف دلالیها بوده است.
فروش به روش قرعهکشی کارشناسی شده بود؛ اما مکانیزمهای جدید هم بهکار خواهیم گرفت
این مقام مسئول در سایپا، در رابطه با روند قرعه کشی برای فروش خودروها، اظهار کرد: با وجود انتقادات مطرح شده، فروش خودرو به صورت قرعهکشی، کارشناسی و در قالب سیاست کمیته خودرو بوده است. در اجرای طرحهای فروش فوری خودروسازان مشکلاتی همچون استفاده از ربات و سرعت اینترنت مشتریان، ثبتنام برخی افراد از خارج از کشور و… وجود داشت، بنابراین مکانیسم قرعهکشی به منظور برقراری عدالت هرچه بیشتر طراحی شد. ما نیز قبول داریم که ایراداتی به این شیوه وارد بوده است؛ لذا درصدد هستیم تا مشکلات را رفع و از این پس خودروها را با مکانیزمهای جدید به مصرفکنندگان واقعی عرضه کنیم. با این وجود اگر شیوه بهتری برای توزیع عادلانه خودرو پیشنهاد شود، استقبال خواهیم کرد.
باقری درباره فرمول قیمتگذاری تعریف شده از سوی شورای رقابت با وجود زیاندهی بیشتر خودروسازان با این فرمول، تصریح کرد: ما به عنوان یک خودروساز انتظار داریم تا قیمتگذاری به صورت منصفانه انجام شود. شورای رقابت بر اساس تورم بخشی و پارامترهای اقتصادی نسبت به تعیین قیمت اقدام میکند که ما نیز تابع این فرمول هستیم. در حال حاضر به دلایل مختلف سایپا و ایرانخودرو زیان انباشته بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومانی دارند. مدیریت هر دو شرکت در انتهای سال گذشته با برگزاری مجمع تجدید ارزیابی بهدنبال اخذ تسهیلات از شبکه بانکی بودند تا بدهیها به زنجیره تامین کاهش یابد اما همچنان مشکلات جدی در این زمینه وجود دارد.
قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور فروش با بیان این که با ارائه اطلاعات شفاف و دقیق صورتهای مالی به شورای رقابت، گفت: برآوردها را مشخص کردهایم و امیدواریم این شورا نیز کمک کند تا زیان بیشتری نداشته باشیم. البته که چشم انداز قیمتگذاری در صنعت خودرو روشن پیشبینی میشود. همچنین با بهبود نظام قیمتگذاری و در نظر گرفتن واقعیت صورتهای مالی خودروسازان، شکاف کاذب موجود بین قیمتهای کارخانه و بازار و در نتیجه التهابات بازار خودرو کاهش خواهد یافت.
وی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰ هزار خودرو به دلیل نقص دو قطعه تجاریسازی نشدهاند، اعلام کرد: پیگیر تامین قطعات هستیم تا بتوانیم خودروها را به دست مردم برسانیم.
انتهای پیام