stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۸ مهر , ۱۴۰۳ Wednesday, 9 October , 2024
  • کد خبر : 149703
  • 02 مرداد 1399 - 13:13
3
برای جلوگیری از زیان کشاورزان خرید حمایتی از گوجه فرنگی کاران فارس

خرید حمایتی از گوجه فرنگی کاران فارس

خرید حمایتی از گوجه فرنگی کاران فارس
مدیر سازمان تعاون روستایی فارس گفت: با خرید حمایتی (یارانه ای) گوجه فرنگی از ۵ هزار میلیارد ریال زیان کشاورزان فارس جلوگیری شد.
قلم | qalamna.ir :
مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس گفت: باخرید حمایتی (یارانه ای) گوجه فرنگی توسط  شبکه تعاون روستایی از ۵ هزار میلیارد ریال زیان کشاورزان فارس جلوگیری شد.
وی خاطر افزود: همزمان با کاهش قیمت گوجه فرنگی درکشور و اعلام دستورالعمل خرید گوجه فرنگی همراه با استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و بوشهر سازمان تعاون روستایی استان فارس نیز با پی گیری صورت گرفته، موفق به دریافت مجوز خرید گردید.
  • مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس خاطر نشان کرد: از ۲۴ هزار و هفتاد هکتار سطح زیر کشت گوجه فرنگی در استان فارس تقریبا یک میلیون ۴۰۰ هزار تن گوجه امسال تولید شده است که با ورود شبکه تعاون روستایی استان فارس به خرید گوجه فرنگی و تعادل قیمت در بازار از زیان بیش ازپنج هزار میلیارد ریالی کشاورزان فارس جلو گیری شده است.
خرید حمایتی و افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار
رحیمی گفت: در آغاز فصل برداشت قیمت گوجه در بازار حدود ۵ هزار ریال بود، اما با خرید گوجه توسط دولت به قیمت ۱۰ هزار ریال، سبب افزایش قیمت در بازار شد و هم اکنون هرکیلو گوجه فرنگی در میدان به قیمت کیلویی ۱۵۰۰۰ ریال بفروش می‌رسد.
این مقام مسئول افزود: امسال خرید گوجه فرنگی در قالب یارانه‌ای انجام شد به این ترتیب که پرداخت تقریبا ۷۰ درصد از پول گوجه به عهده کارخانه دار و باقی مانده آن به صورت یارانه از طرف دولت به کشاورز پرداخت می‌گردد، اما در سال زراعی گذشته خرید گوجه به صورت حمایتی انجام شد به این معنی که کل پول خرید را دولت پرداخت کرد.
وی اضافه کرد: شبکه تعاون روستایی استان فارس از ۲۶ خرداد خرید گوجه را آغاز کرد و تا تاریخ ۳۰ تیر ماه افزون بر ۵۵ هزار تن گوجه خریداری کرده است.
رحیمی اضافه کرد: خرید حمایتی گوجه فرنگی در قالب یارانه‌ای در شهرستان‌های زرین دشت، داراب، فراشبند، قیروکارزین، کازرن و ممسنی، همزمان با فصل برداشت در این مناطق آغاز شد و گوجه خریداری شده در ۱۲ کارخانه صنایع تبدیلی طرف قرارداد در شهرستان کازرون و مرودشت فراوری گردید.
وی با بیان اینکه: درخرید یارانه‌ای امسال رب گوجه متعلق به کارخانه دار است افزود: پرداخت بخش یارانه‌ای گوجه فرنگی به احتمال زیاد تا یک ماه آینده از طرف دولت به حساب کشاورزان پرداخت خواهد شد و پرداخت سهم کارخانه هم طبق تضامینی که اخذ شده بین یک ماه تا ۴۵ روز به حساب کشاورزان پرداخت خواهد شد.

لزوم رعایت الگوی کشت در فارس
او در خصوص الزام رعایت الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: الگوی کشت زمانی میتواند موثر باشد که در قالب یک زنجیره کامل اجرا گردد و صرف اینکه کشاورز را از کشت محصولی منع کنیم زنجیره تولید تکمیل نخواهد شد.
این مقام مسئول با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی سطح زیر کشت گوجه فرنگی امسال نسبت به پارسال گفت: با الگوی کشت سنتی که در حال حاضر توسط کشاورزان انجام میشود علاوه بر ضررو زیانی که متوجه کشاورزان می‌گردد سبب زیان دولت هم می‌شود.
رحیمی اضافه کرد: قرار است الگوی کشتی از طرف وزارت جهاد کشاورزی از شهریور امسال اجرایی می شود، اما موفقیت این طرح منوط به برنامه ریزی زنجیره کامل از تولید، تا بازار مصرف داخلی، و فرآوری و صادرات محصولات است.
مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس گفت: عمده‌ی مشکل در اقتصاد کشاورزی در حال حاضر فقط افزایش سطح زیر کشت و مازاد تولید در بازار نیست بلکه مدیریت بازار امسال تحت تاثیر شرایط متفاوتی قرار گرفته است که یکی از آن شرایط رکود اقتصادی و تعطیلی بنگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا است که عملا برنامه ریزی را با مشکل مواجه کرده است و هر جزئی از زنجیره تولید که با مشکل مواجه شود عملا حرکت قسمت‌های بعدی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.