stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 7 October , 2024
  • کد خبر : 159428
  • 01 شهریور 1399 - 9:25
3

دیپلمات ارشد آمریکا به لیتوانی و روسیه می‌رود

دیپلمات ارشد آمریکا به لیتوانی و روسیه می‌رود

معاون وزیر خارجه آمریکا به زودی به لیتوانی و روسیه می‌رود تا با مقام‌های این دو کشور درباره بلاروس گفت‌وگو کند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری رویترز، این سفر از سوی استیون بیگان، معاون وزیر خارجه آمریکا به روسیه و لیتوانی در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن به دنبال آنچه یک “راه‌حل صلح‌آمیز” برای بحران بلاروس می‌خواند، است.

گفته ‌می‌شود سفر بیگان نشان‌دهنده تلاش آمریکا برای آرام کردن جو موجود در بلاروس باشد که از زمان پیروزی مجدد الکساندر لوکاشنکو به عنوان رئیس جمهوری این کشور در انتخابات ۹ اوت در تنش و ناآرامی به سر می‌برد و معترضان خواستار برکناری وی و برگزاری انتخابات مجدد هستند.

یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آمریکا درباره سفر برنامه‌ریزی شده بیگان گفت: هنوز زمان سفر او مشخص نشده است.

یکی از منابع که خواست نامش فاش نشود، گفت:‌ انتظار می‌رود که بیگان ظرف چند روز آینده واشنگتن را به مقصد مسکو و ویلنیوس ترک کند؛ سوتلانا تیخانووسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس در لیتوانی است.

آمریکا و اتحادیه اروپا آنچه را “انتخابات همراه با تقلب” در بلاروس می‌دانند، به شدت مورد انتقاد قرار داده و مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه به لوکاشنکو تاکید کرد تا کمک بین‌المللی را برای انجام مذاکرات با اپوزیسیون بپذیرد و به صورت ضمنی به روسیه هشدار داد که در امور بلاروس مداخله نکند.

یکی دیگر از منابع وزارت خارجه آمریکا هم گفت، از پیام بیگان برای رهبران مسکو و لیتوانی اطلاعی ندارد، گرچه هدف از این سفر جلوگیری از خشونت بیشتر در بلاروس یا مداخله احتمالی روسیه است.

کارشناسان می‌گویند، واشنگتن به دنبال ایفای نقش بیشتر برای “راه‌حلی قابل مذاکره” در پایان دادن به این بحران است. ناآرامی‌ها در بلاروس، اقدامات آمریکا برای بهره‌برداری از تنش‌ها بین پوتین و لوکاشنکو را نقش بر آب کرده است، چون پامپئو پیشتر در فوریه به مینسک رفته بود تا برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین دو کشور با مقام‌های بلاروس دیدار کند. این کارشناسان گفتند، معترضان در بلاروس خواستار ارتباط نزدیک‌تر با غرب نیستند بلکه به دنبال برگزاری مجدد انتخابات و رعایت حقوق بشر هستند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.