ایسنا طرح رجیستری یا شناسنامهدار کردن تجهیزات سیمکارتخور از همان زمان که بهعنوان راهی برای مبارزه با قاچاق مطرح شد، با چالشهایی همراه بود. در اولین تجربه این طرح که برمبنای IMEI گوشیها بود، این کد قابل جعل بود و به همین دلیل در جدیدترین اجرای رجیستری، تلاش شد با ترکیب دو شناسه گوشی و سیمکارت به صورت همزمان، از شکست دوباره این طرح جلوگیری شود.
از طرف دیگر، با اجرای رجیستری برای تمامی برندهای گوشی، افرادی که منافعشان از طریق قاچاق تامین میشد، دست به کارهای مختلفی برای دور زدن این طرح زدند. یکی از این راهها، واردات چمدانی گوشیهای مسافری بود؛ زیرا افرادی که به این شیوه گوشیهای خود را وارد میکردند، از پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و از معافیتهای گمرکی نیز بهره میبردند. این موضوع باعث شد مسوولان روش دریافت مستقیم کد فعالسازی گوشی مسافری پس از پرداخت عوارض و ثبت موفق شناسه سریال دستگاه در گمرک جایگزین شود که با اتصال گمرک به سامانه همتا امکانپذیر شد.
روش دیگری که واردکنندگان غیررسمی و قاچاقچیان گوشی برای استفاده از گوشیهای قاچاق انتخاب کردند، استفاده از اطلاعات مسافران واقعی بود که اگرچه خودشان اقدام به واردات گوشی نکردهاند، اما برخی با گرفتن اطلاعات از آنها، اقدام به واردات گوشی به اسمشان کردند. اگرچه با تصمیم به افزایش تعرفه گمرکی و حذف معافیت ۸۰ دلاری برای واردات تلفن همراه مسافری، واردات غیررسمی گوشی تا حد زیادی کاهش یافت، اما هنوز هم استفاده از روشهایی که سعی در فروش گوشیهای وارداتی غیررسمی دارند، ادامه دارد.
لزوم سپری شدن حداقل ۲۰ روز از زمان فعالسازی سیمکارت
در این راستا و به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پیمان قرهداغی گفت: از آنجا که برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از اطلاعات هویتی مسافرانی که به خارج از کشور سفر کرده و به کشور بازگشتهاند، به نام آنها سیمکارت خریداری کرده و از آن برای رجیستری گوشی تلفن همراه قاچاق استفاده میکردند، بهدنبال در خواست رگولاتوری، کمیته راهبری طرح رجیستری، سپری شدن حداقل ۲۰ روز از زمان فعالسازی سیمکارت را برای رجیستری گوشی مسافری الزامی کرد.
وی در تشریح جزئیات این الزام عنوان کرد: علاوه بر خرید و فعالسازی سیمکارت، الزام مدت زمان ۲۰ روزه برای سایر تغییرات سیمکارت مانند ترابرد، تغییر در مالکیت، تعویض سیمکارت یا تغییرات مربوط به اسناد هویتی مشترک (شناسنامه) را نیز شامل میشود.
مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری با بیان اینکه در حال حاضر به محض فعالسازی سرویس تلفن ثابت، تلفن همراه و یا اینترنت پرسرعت، بلافاصله پیامکی با ماسک cra به سیمکارتی که به نام مشترک ثبت شده است، ارسال و به مشترک در مورد فعال شدن آن سرویس اطلاعرسانی میشود، اظهار کرد: در صورتی که مشترک برای چنین سرویسی اقدام نکرده باشد، میتواند از طریق مراکز تماس اپراتورها برای غیرفعالسازی این سرویسها اقدام کند.
قرهداغی گفت: اکنون با الزام ۲۰ روزه کمیته راهبری طرح رجیستری مشترکان فرصت کافی دارند تا در صورتی که متوجه سوءاستفاده از اطلاعات هویتی خود شدند، برای ثبت شکایت و قطع سیمکارتی که خود اقدام به خریداری آن نکردهاند در اپراتور همراه اول با شماره ۰۹۹۹۰، در اپراتور ایرانسل با شماره ۷۰۰ و در اپراتور رایتل با شماره ۲۰۰ تماس بگیرند و برای تماس با خط اپراتوری غیر از اپراتور خودشان با شمارهگیری ۰۹۱۲۹۹۹۰ از خدمات مرکز تماس همراه اول، شماره ۰۹۳۷۷۰۷۰۰۰۰ اپراتور ایرانسل، شماره ۰۹۲۰۲۰۰۰۰۰۰ اپراتور رایتل، شماره ۰۹۹۹۹۹۹۹۰۰۰ اپراتور سامان تل، شماره ۰۹۹۸۱۰۰۰۰۰ اپراتور شاتل موبایل و شماره ۰۹۹۹۱۱۰۰۰۰۰ اپراتور نگین تل (آیتل) استفاده کنند.
وی درباره راههای رسیدگی به شکایات مشترکان در مورد سوءاستفاده از اطلاعات هویتی، بیان کرد: مشترکان در صورت داشتن شکایت در مورد سوءاستفاده از اطلاعات هویتی خود می توانند با مرکز تماس ۲۴ ساعته ثبت و پاسخگویی به شکایات مردمی ۱۹۵ تماس گرفته و یا به سایت cra.ir,۱۹۵https:// مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت و برای قطع سیمکارت اقدام کنند.
انتهای پیام