غفاری گفت: امروزه با شتاب و سرعت نسبت در رانندگی مواجه هستیم که در گذشتههای دور مانند جوامع سنتی این عوامل در زندگی ما نقشی نداشتند. در برخی از فرهنگها سفر به معنای مقصد تعبیر شده، اما در فرهنگهای دیگر این عامل به معنای مکث و توقف معنا میشود.او افزود: در فرهنگ ایرانی اگر افراد هنگام رانندگی کمی توقف کنند حتما از لحاظ سرعت و شتاب آن را جبران خواهند کرد، یعنی آرام رانندگی کردن یا توقف در حین رانندگی را به معنای فرصت از دست رفته میدانند که همین عامل به راحتی باعث از دست رفتن جان عزیزانمان خواهد شد و آمار سوانح رانندگی بالا خواهد رفت.معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: الگوی رانندگی را باید به الگوی شیرین از حیث پیامدهای مثبت تبدیل کنیم تا سوانح کمتری را در آن شاهد باشیم. دانشگاه ها دارای پتانسیل زیادی برای کاهش سوانح رانندگی هستند که وزارت راه و شهرسازی باید از این مکانها استفاده کرده و آن را به عنوان یک مرجع علمی و مهم بشناسد. نقش بانوان در کاهش سوانح رانندگی بسیار بیشتر از مردان است.
۲۴ درصد سوانح رانندگی بر اثر تردد با موتورسیکلت است
در ادامه محمد بخارایی، رئیس شورای سیاست گذاری جمعیت طرفداران ایمنی راهها، گفت: اولین پویش ایمنی موتورسواران جوان در تاریخ ۲۳ آبان با حمایت معاونت فرهنگی تهران راهبر بزرگ برگزار شد؛ چرا که ۲۴ درصد سوانح رانندگی بر اثر تردد با این وسیله نقلیه ایجاد میشود و باید برای کاهش آن برنامه ریزی کرد.او افزود: حضور زنان در کاهش سوانح رانندگی تاثیر زیادی داشته و باید از توانایی و ظرفیت آنان استفاده کنیم که دانشگاه الزهرا (س) با وجود ۱۰ هزار دانشجو و استاد توجه ویژهای به این امرکرده است.بخارایی تصریح کرد: امروز بهانهای برای یادآوری از دست دادن افرادی است که بر اثر سوانح رانندگی از بین رفته اند در حالیکه میتوانستند در حال حاضر نقشی برای پیشرفت جامعه داشته باشند. باید برای کاهش سوانح رانندگی تلاش کنیم و به عنوان مسئولیت اجتماعی آن را در برنامه روزانه زندگی خود قرار دهیم.