stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۶ آذر , ۱۴۰۳ Tuesday, 26 November , 2024
  • کد خبر : 194829
  • 02 آذر 1399 - 12:19
4

آموزش سنتی نمی‌تواند جوابگوی نظام آموزشی باشد/ضرورت فرهنگ‌سازی آموزش‌های الکترونیکی

آموزش سنتی نمی‌تواند جوابگوی نظام آموزشی باشد/ضرورت فرهنگ‌سازی آموزش‌های الکترونیکی

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از موارد بسیار مهم در زمینه آموزش‌های الکترونیکی، فرهنگ‌سازی آن و توانمندسازی اعضای هیئت علمی و کاربران است.

قلم | qalamna.ir :

و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، علی خاکی صدیق در خصوص سیاست‌های این وزارتخانه در آموزش‌های برخط و یادگیری سیار بیان کرد: سیاست کلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط با آموزش در این مقطع کنونی، تقویت، استمرار و استقرار یادگیری الکترونیکی در نظام آموزش عالی است.

وی افزود: طی ۹ ماه گذشته، شاهد بحران شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید -۱۹ بودیم که به تبع آن برچسب ضرورت آموزش به صورت حضوری در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی متوقف شد.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: این وزارتخانه، به منظور آنکه آموزش حتی در یک روز، یک هفته و یک‌ترم تعطیل نشود به سمت آموزش‌های غیرحضوری با محدودیت آموزش یادگیری الکترونیکی حرکت کرد. خوشبختانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در طول چند ماه گذشته به ویژه در اوایل و تا اواخر ترم گذشته فعالیت‌های بسیار خوبی برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها و توانمندسازی اعضای هیئت علمی و فرهنگ‌سازی مناسب درخصوص یادگیری الکترونیکی داشتند.

خاکی صدیق با اشاره به اینکه در حال حاضر در نیمسال دومی هستیم که با این پدیده روبرو شده‌ایم و شاهد آن هستیم که کیفیت آموزش و یادگیری الکترونیکی در اکثر موسسه‌ها و دانشگاه‌ها بهبود پیدا کرده، تصریح کرد: این وضعیت نسبت به گذشته با توجه به تجربیات کسب شده و با کیفیت قابل قبول‌تری پیش می‌رود و به نوعی در نظام آموزش عالی جا افتاده است.

آموزش سنتی نمی‌تواند جوابگوی نظام آموزشی باشد

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: این پدیده به ما این مسئله را متذکر شد که آموزش سنتی و چهره به چهره، علی‌رغم تمام توانمندی‌ها، خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد در شرایط بحران، نمی‌تواند جوابگوی نظام آموزشی باشد.

وی اظهار کرد: ما مجبور هستیم برای اینکه در آموزش کشور وقفه‌ای ایجاد نشود از روش‌های نوین به ویژه یادگیری‌های الکترونیکی استفاده کنیم.

خاکی صدیق در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در آینده به سمت آموزش ترکیبی برویم، گفت: در آینده باید آموزش چهره به چهره در کنار آموزش الکترونیکی قرار بگیرد. با بهره‌گیری از مزایای هر دو روش آموزش، می‌توانیم بازدهی بهتری در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داشته باشیم.

وی افزود: در واقع فناوری به کمک استادان می‌آید و کمک می‌کند تا کیفیت آموزش را در دوره‌های آموزش عالی ارتقاء دهند.

وی تصریح کرد: یکی از موارد بسیار مهم پیرامون آموزش‌های الکترونیکی، فرهنگ‌سازی آن و توانمندسازی اعضای هیئت علمی و کاربران است از سال گذشته مجموعه‌ای از همایش‌ها در دانشگاه‌های مختلف تدارک دیده شده که به جنبه‌های مختلف این نوع از آموزش پرداخته می‌شود.

خاکی صدیق در ادامه با بیان اینکه اولین همایش ملی یادگیری سیار، از نظر تا عمل به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: همایش کنونی که در ارتباط با موبایل لرنینگ است. یکی از جنبه‌های بسیار مهم این حوزه در نظام آموزش عالی است که می‌تواند با گرد هم آوردن متخصصان در این حوزه و بررسی چالش‌ها، آسیب‌ها و در عین حال مزایای این کار، به استادان و دانشجویان در جهت بهره‌برداری بهتر از موبایل لرنیگ در نظام آموزشی کمک می‌کند.

وضعیت ما در حوزه آموزش الکترونیکی قابل قبول است

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: اگر به بهمن‌ماه ۱۳۹۸ برگردیم تعداد بسیار کمی از دانشگاه‌ها آموزش الکترونیکی را جزو برنامه رسمی داشتند. بعد از شیوع کرونا و در اسفند ۱۳۹۸، طبیعتاً این دانشگاه‌ها بسیار سریع توانستند خود را تجهیز کنند و برای تمام جامعه دانشگاهی این خدمات را ارائه کنند.

وی اظهار کرد: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دیگر هم در بعضی از زمینه‌های خوب IT برخوردار بودند. آن‌ها هم سریع توانستند تجهیز کنند و به پشتیبانی‌های فنی IT به سمت آموزش الکترونیکی حرکت کردند و مقدمات و زیرساخت‌های خود را فراهم کردند.

خاکی صدیق با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها و مؤسسات دیگری هم بودند که متاسفانه از نظر زیرساخت‌های IT خیلی قوی نبودند، تصریح کرد: در آن دانشگاه‌ها و موسسه‌ها با کمک گروه آموزشی الکترونیکی که در ستاد وزارت علوم تشکیل شده بود به عنوان یک هاب کمک به این دسته از موسسه‌ها و دانشگاه‌ها وارد عمل شدیم.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر می‌توان گفت در دانشگاه‌های دولتی این زیرساخت‌های حداقلی در حوزه یادگیری الکترونیکی وجود دارد. البته بسیاری از دانشگاه‌های خوب ما خیلی فراتر از حداقل‌ها کار می‌کنند که می‌توانیم بگوییم در حد دانشگاه‌های بسیار خوب دنیا آموزش الکترونیکی را ارائه می‌دهند.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: نکته بسیار مهم زیرساخت‌های ارتباطی و شبکه اینترنت است که در بعضی موارد به خاطر بار زیادی که در کل کشور در استفاده از اینترنت وجود دارد، اختلال‌ها و مشکلاتی را به وجود می‌آورد. از این جنبه بسیاری از کارشناسان در دانشگاه‌ها باید این سامانه‌ها را مدیریت کنند.

خاکی صدیق اظهار کرد: در بعد کلان می‌توان گفت که وضعیت ما در حوزه آموزش الکترونیکی وضعیت قابل قبولی است. طیف‌های دانشگاهی از برخورداری‌های متفاوتی از این آموزش، استفاده می‌کنند. بعضی‌ها با کیفیت‌های بسیار خوب این خدمات را ارائه می‌کنند و در بعضی موارد نیز کیفیت در حد قابل قبول است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.