قلم از کرمانشاه، مهندس جواد هدایتی با اشاره به صادرات بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار به کشور عراق اظهار داشت: در وضعیت کنونی، عراق نخستین کشور هدف صادراتی ایران است و صادرات با توجه به شرایط اقتصادی موجود اهمیت بسیاری دارد، زیرا به رونق تولید و سایر شئون آن همچون اشتغال کمک میکند.
وی با بیان اینکه در مرزهای صادراتی، مدیریت واحد وجود ندارد افزود: علاوه بر این موضوع در مرزها، یک هدف و برنامهریزی واحد نیز وجود ندارد و هر دستگاهی کار خود را انجام میدهد که این کمبودها منجر به وجود مشکلات بسیار در مرزها شده است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، نتیجه عدم مدیریت واحد را، ناکارآمدی مرزهای صادراتی دانست و گفت: در یک شبانه روز میانگین میزان خروجی و ورودی از ۲۳ مرز به ۲۰۰ دستگاه میرسد که این عدد برای اقتصاد ملی ارزش آفرینی ندارد و حتی جبران کننده هزینه ساخت و نگهداری مرزها نیست.
هدایتی با بیان اینکه اکنون تقاضا برای صادرات بسیار است بیان کرد: مرزها ظرفیت مناسبی برای تحقق رویکرد مقام معظم رهبری در تعیین شعار سال مبنی بر رونق تولید دارد که تمام بخش های حاضر در مرزها از بخش نظارت گرفته تا بازرسی باید به این موضوع توجه کنند.
وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه کارکرد مرزها، از وظیفهای که قانونگذار مصوب کرده منحرف شده است خاطرنشان کرد: مرز، محل عبور است و کنترل و توقف در مرزها که امروزه وجود دارد با ماهیت مرزها همخوانی ندارد و استقرار تمام کنترل ها در نقاط صفر مرزی عامل مشکلات کنونی صادرات است.
این مسئول یکی دیگر از مشکلات مرزها را عدم وجود حریم برای مرزها دانست و گفت: هر نقطه مرزی در تمام کشورهای دنیا دارای حریم است که ورود افراد به آن کنترل میشود اما این موضوع در مورد مرزهای ما وجود ندارد و هر فرد مرتبط با مرز میتواند تا نزدیکترین نقطه به آن ورود کند.
هدایتی با بیان اینکه امروز تمام وظایف در مرزها مستقر شده است گفت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی یکی از راهکارهای تغییر وضعیت موجود است که اتاق های بازرگانی و تجار در پس کران ها میتوانند سرمایهگذاری کنند تا از تجمع خدمات در نقاط صفر مرزی جلوگیری شود.