stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۱۲ مهر , ۱۴۰۳ Thursday, 3 October , 2024
  • کد خبر : 216745
  • 13 دی 1399 - 12:24
5

آلودگی هوا باعث افزایش ابتلا به عفونت‌های تنفسی و کرونا می‌شود

آلودگی هوا باعث افزایش ابتلا به عفونت‌های تنفسی و کرونا می‌شود

یک فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: آلودگی هوا باعث افزایش ابتلا به عفونت‌های تنفسی از جمله کرونا می‌شود، همچنین می‌تواند باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن اشخاص یا تشدید بیماری زمینه‌ای شود.

قلم | qalamna.ir :

سمیه صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ، با اشاره به وضعیت حاد شهر اصفهان در میزان آلودگی هوای آن و تأثیر این شرایط بر سلامت افراد، اظهار کرد: آلاینده‌ها موادی هستند که در محیط وجود دارند و می‌توانند باعث آسیب بر موجودات زنده و انسان شوند. آلاینده‌های هوا شامل مواد شیمیایی و سمی است و با توجه به اینکه بیشترین میزان تماس با هوای بیرون از طریق ریه‌هاست و انسان روزانه هزاران لیتر هوا را طی دم و بازدم به ریه‌های خود داخل و خارج می‌کند.

وی با بیان اینکه دستگاه تنفس به عنوان مهمترین عضو بیشتر از همه اعضای بدن در معرض تبعات آلودگی هواست، اضافه کرد: منابع آلاینده هوا در شهرهای بزرگ معمولاً وسایل نقلیه متحرک مثل اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و یا منابع ثابت مانند کارخانجات و پالایشگاه‌ها هستند، بعضی از سموم در آلودگی‌ها مثل اکسیدهای سولفور، اکسیدهای نیتروژن، ازون و همچنین ذرات معلق موجود در هوا باعث بروز بیماری‌های ریوی می‌شوند.

این فوق تخصص آلرژی، اختلالات تنفسی و ریه، تصریح کرد: بیماری‌های ریوی انواع مختلفی دارد که شامل آسم، برونشیت مزمن و حتی سرطان ریه است که ذرات معلق هوا موجب بروز این بیماری‌ها به دو صورت ایجاد بیماری جدید در شخص سالم و تشدید بیماری در اشخاص دارای بیماری‌های زمینه‌ای می‌شوند.

صادقی با تاکید بر اینکه هر سال در زمان اوج آلودگی هوا تعداد مراجعه کننده‌ها به بیمارستان به علت مشکلات قلبی عروقی و ریوی افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: هر چه درجه آلودگی هوا و مدت زمانی که شخص در معرض هوای آلوده است بیشتر باشد عوارض آن نیز شدیدتر می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه، بیان کرد: افراد مسن، کودکان، افراد با بیماری زمینه‌ای مثل آسم، آلرژی و برونشیت مزمن، خانم‌های باردار، افرادی که بیماری قلبی زمینه‌ای دارند، بیش از سایر افراد در معرض عوامل ناشی از آلودگی هوا قرار دارند.

صادقی تاکید کرد: توصیه می‌شود که این افراد در زمان‌های تشدید آلودگی هوا از منزل خارج نشوند. همه اشخاص از انجام فعالیت‌های بدنی شدید در فضای باز و خروج غیر ضروری از منزل پرهیز کنند.

وی اظهار کرد: آلودگی هوا باعث افزایش ابتلا به عفونت‌های تنفسی از جمله کرونا می‌شود همچنین می‌تواند باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن اشخاص یا تشدید بیماری‌های زمینه‌ای شود.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.