stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۱۲ مهر , ۱۴۰۳ Thursday, 3 October , 2024
  • کد خبر : 217119
  • 13 دی 1399 - 21:36
1

آغاز طرح تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده در فارس

آغاز طرح تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده در فارس
فارس/قلم- اجرای طرح تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده در فارس در ارتباط تصویری شورای برنامه ریزی و توسعه استان با معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده آغاز شد.
قلم | qalamna.ir :
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در این ارتباط تصویری گفت:  بدون تردید این یک تحول بزرگ در راستای اسناد بالا دستی و تکالیفی است که از سوی رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری به عنوان تکالیف اختصاصی بخش زنان و خانواده داریم.
ابتکار ادامه داد: حرکت برنامه‌ای یک نقطه عطف است، یعنی ما تا الان در موضوع زنان و خانواده اقدامات انتزاعی و برنامه‌های مناسبتی داشته‌ایم، اما شاید برای نخستین بار است که مبتنی بر یک برنامه با استفاده از ظرفیت و توان فارس در زمینه نیروی انسانی و دانشگاهی، یک سند جامع تنظیم شده و این سند با یک برنامه اجرایی نتیجه محور در دستور کار شورای برنامه‌ریزی استان قرار گرفته است و تکالیف تمام دستگاه‌ها مبتنی بر تقسیم کاری است که مشخص شده است.
وی اظهار داشت: دستور کار ما بر اساس اسناد بالادستی و تکالیفی که در این حوزه داریم، تعریف شده است.
ابتکار بیان کرد: رویکرد ما در سطح ملی به ویژه در پروژه‌هایی که با هم همکاری داریم شامل موافقتنامه‌های مشترک یا پروژه‌هایی که در سطح ملی و استانی مشترکا انجام می‌شود است و انتظار داریم که این کار را توسعه دهید.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: طرح گفت و گوی ملی خانواده که با موفقیت در استان فارس اجرا شده، یک نهال است که برای تحکیم خانواده کاشته شده و انتظار داریم با همکاری دستگاه‌های مختلف این نهال به یک باغ زیبای خانواده تبدیل شود.
وی در مورد طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی هم اظهار داشت: این طرح از طرح‌های مهم مشترک ما با استانداری‌ها است که می‌تواند یک الگو برای جوامع در معرض آسیب باشد.
ابتکار اضافه کرد: اجرای موافقت نامه همکاری این معاونت با ستاد مبارزه با مواد مخدر را نیز آغاز کرده‌ایم و در این همکاری، بحث پیشگیری در قالب ۲ طرح موفق ارتقای تاب آوری اجتماعی و گفت و گوی ملی خانواده برای جوامع در معرض آسیب اجرا خواهد شد که بسیار مهم است.
ابتکار اظهارداشت: سرمایه انسانی استان فارس از نظر تحصیلات زنان و میزان مشارکت اجتماعی و اقتصادی آن‌ها وضعیت نسبتا خوبی دارد که باید به آن توجه شود.
 
 
عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس، در این جلسه با بیان اینکه توسعه پایدار و همه جانبه با اولویت بخشی به نیروی انسانی محقق خواهد شد، عنوان کرد: نیروی انسانی در قالب دو جنس مونث و مذکر معنا می‌یابد و مستلزم بهره مندی از توان هر دو است.
 
وی، به بعضی ازشاخص‌ها و آمار و ارقام حوزه زنان و خانواده استان فارس اشاره کرد و به مقایسه این شاخص‌ها با میانگین کشوری پرداخت.
به گفته رحیمی، درصد خانوار دارای سرپرست زن در استان ۱۳.۴۵ و در کشور ۱۲.۷، نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۱۶.۵ و در کشور ۱۴ درصد، نرخ اشتغال زنان ۸۰.۱ و درکشور۷۷.۴ درصد، نرخ اشتغال زنان که زنان ۱۵ تا ۲۹ ساله را تشکیل می‌دهد برابر با کشور و نرخ بیکاری زنان ۱۹.۹ و در کشور ۲۲.۶، نرخ بیکاری زنان جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله ۴۲.۲است که این مهم با نرخ کشور مساوی است.
نماینده عالی دولت در استان فارس ادامه داد: نرخ سالانه ازدواج در این استان نسبت به میانگین کشور پایین‌تر و ۴.۵ – و میانگین سن ازدواج ۲۴ است که نسبت به وضعیت کشور نا مناسب‌تر است.
رحیمی یادآور شد: میزان طلاق در فارس نسبت به وضعیت میانگین کشور مناسب‌تر است و در حالی‌که نرخ طلاق فارس عدد ۳.۷ است، اما این نرخ در کشور به عدد ۴.۳ می‌رسد. همچنین نسبت طلاق به ازدواج در فارس عدد ۲۱.۸ و در کشور ۲۵.۷ است.
وی بیان کرد: نرخ باسوادی زنان در استان فارس نیز ۸۵.۹ و درکشور ۸۴.۲ و بیمه شدگان اصلی سازمان تامین اجتماعی استان ۳.۷ و در کشور ۴.۳ است که وضعیت مناسبی در این حوزه نداریم و نیازمند توجه ویژه است.
استاندار فارس با اشاره به اینکه درصد آسیب‌های اجتماعی در فارس ۴ دهم درصد و در کشور ۱.۸ درصد است، افزود: آمار خودکشی بیش از میانگین کشوری و میزان فرار زنان و دختران از منزل در صدهزار نفرجمعیت است که این میزان در کشور ۴.۷ درصد است.
نماینده عالی دولت در استان فارس به مشارکت سیاسی زنان در استان فارس اشاره کرد و گفت: در استان با توجه به حضور زنان در حوزه‌های تصمیم گیری و فعالیت‌های اجتماعی نسبت به میانگین کشوری از وضعیت مناسب تری برخوردار هستیم.
وی ادامه داد: مشارکت مدنی زنان در فارس نیز ۱.۸ درصد و درکشور ۳.۳ است که نیاز به توجه بیشتر دارد.
رحیمی اظهارداشت: هر میزان اعتبار که معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در زمینه طرح‌های پژوهشی و اقدامات مربوط به مناسب سازی وضعیت زنان تامین کند، استان نیز آمادگی دارد به همین میزان اعتبار در قالب طرح‌های پژوهشی و عملیاتی و اجرایی به حوزه زنان و خانواده اختصاص دهد.
وی، به دو طرح مد نظر مجموعه تصمیم گیران استان در سال ۹۹ در حوزه زنان و خانواده اشاره و در این خصوص خاطرنشان کرد: از توان شورای فرهنگ عمومی برای تحقق دو طرح خانواده متعالی و توان افزایی و ارتقای تاب آوری اجتماعی در استان فارس بهره گرفته می‌شود.
استاندار فارس ادامه داد: این دو طرح در شورای فرهنگ عمومی فارس به تصویب رسیده و همه دستگاه‌های اجرایی نیز در راستای اجرای آن کمک خواهند کرد.
به گفته رحیمی، حدود ۵۳ برنامه آموزشی و پژوهشی و ۵۰ برنامه حمایتی منطبق با مصوبه تقسیم کار ملی شورای عالی انقلاب فرهنگی در طرح خانواده متعالی در قالب یک برنامه مقدماتی تعریف شده است.
وی تصریح کرد: با به کارگیری توان و ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد، خیریه‌ها و گروه‌های مردمی این طرح به نتیجه خواهد رسید.
استاندار فارس با تاکید بر این نکته که اجرای این طرح‌ها منجر به کاهش معضلاتی در حوزه خانواده و زنان خواهد شد، گفت: یقین دارم با توجه به روحیه فرهیختگی و فرهنگی و همچنین اعتقاد و التزامی که به شرع مقدس اسلام در فارس وجود دارد، تلاش‌های خوبی توسط مجموعه همکاران دستگاه‌های اجرایی در مورد رفع مشکلات حوزه خانواده و بانوان انجام خواهد شد.
هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.