stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۱۱ مرداد , ۱۴۰۳ Thursday, 1 August , 2024
  • کد خبر : 236236
  • 18 بهمن 1399 - 15:04
0

شاخص برخورداری عشایر از آب سالم به ۶۳درصد رسید/ صادرات ۱۰درصدی دام تولیدی عشایر

شاخص برخورداری عشایر  از آب سالم به ۶۳درصد رسید/ صادرات ۱۰درصدی دام تولیدی عشایر

رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به اینکه شاخص برخورداری عشایر از آب سالم به ۶۳ درصد رسیده است به صادرات دام نیز اشاره کرد و گفت: به وزیر جهادکشاورزی پیشنهاد دادیم بتوانیم ۱۰درصد دام تولیدی عشایر را به صورت مدیریت شده صادر کنیم.

قلم | qalamna.ir :

شاهپور علایی مقدم در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: براساس آخرین سرشماری ۱۳۹۸ با روش ثبتی مبنایی جمعیت عشایر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب ۲۶۴ هزار خانوار است. میزان دام آنها ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار راس  و ۳۴ میلیون هکتار از منابع کشور را در اختیار دارند و در ۵۹ درصد از اراضی کشور پراکنده هستند.

رئیس سازمان امور عشایر ادامه داد: عشایر ۲۵ درصد گوشت کشور را تامین می‌کنند و با اقدامات انجام شده تولیدات گوشت عشایر از ۱۶۴ هزار تن در سال ۱۳۹۲ به ۲۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۹ با ایجاد زنجیره‌های تولید رسیده است.

علایی مقدم در ادامه‌ی صحبت‌هایش به پروژه‌های دهه فجر نیز اشاره کرد و گفت: در دهه فجر ۲۸۸ پروژه آبرسانی بالغ بر ۱۳۵ میلیارد تومان در کل کشور افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به این‌که مهم‌ترین شاخص‌های جامعه عشایری آب، راه، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و تولید است، اضافه کرد: در دهه فجر امسال در راستای ارتقاء شاخص تامین برق عشایر ۱۳ هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی توسط وزارت نیرو توزیع می‌شود.

وی همچنین به وضعیت بهداشت عشایر نیز اشاره کرد و گفت: مقرر شد تا پایان برنامه ششم توسعه ۸۰۰ خانه بهداشت به صورت کانکس برای عشایر راه اندازی شود که تا این لحظه ۴۰۰ خانه بهداشت در کل کشور راه اندازی شده است.

علایی مقدم همچنین به یارانه حمل آرد و سوخت عشایر اشاره کرد و گفت: عشایر به ازای هر کیسه آرد ۹۰۰۰ تومان و به ازای سیلندر و گاز ۶۰۰۰ تومان متحمل هزینه می‌شوند که سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان و امسال هم ۱۰ میلیارد تومان برای یارانه آرد و سوخت آنها در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: اطلس راه عشایری برداشت شده است و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.

به گفته رئیس سازمان امور عشایر، عشایر از بیمه رایگان برخوردار می‌شوند.

وی به وضعیت کرونا در جامعه عشایر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در جامعه عشایری کمترین میزان ابتلا و فوت ناشی از این بیماری را داشتیم و براساس آمارها در کل کشور پنج نفر فوت شده‌اند و حدود ۳۰۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که بهبود یافته‌اند.

علایی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا عشایر مشکلی در تامین نهاده‌های مورد نیاز دام‌هایشان دارند یا خیر؟ اظهار کرد: عشایر وابسته به مرتع هستند و دام‌شان را از مراتع تغذیه می‌کنند. میزان علوفه دستی که برای دام‌های آنها تامین می‌شود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن در سال است که از این میزان ۵۷۰ هزار تن وابسته به خارج از کشور است. ۴۷۰ هزار تن از منابع واردات نهاده‌های دامی تامین و توزیع شده و تا پایان سال به ۵۷۰ هزار تن خواهیم رسید.

وی اضافه کرد: وقتی فاصله جوی دولتی و آزاد زیاد می‌شود قطعا انحرافاتی صورت می‌گیرد. انتظار داریم که سیستم‌های نظارتی در این زمینه بیشتر شود. امسال نیز به دلیل همین اختلاف قیمت ها موج کمبود نهاده در کشور راه افتاد و وقتی قیمت ها بالا می رود همه به دنبال نهاده دولتی هستند.

وی اضافه کرد: در جامعه عشایری با جایگزینی کنستانتره جای خوراک دام مشکلات حل شده است. سال های پیش ۱۰ هزار تن کنستانتره مصرف می‌شد ولی در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰ هزار تن کنستانتره مصرف می‌شود.

علایی مقدم تصریح کرد: سالانه عشایر ۹.۵ میلیون راس دام به کشور عرضه می‌کنند که این مقدار معادل ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز است. امسال سرانه مصرف گوشت قرمز به دلیل کرونا از محل منابع عشایر ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است و این باعث شد که دام از کشور خارج شود. قیمت دام زنده در عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس سه برابر قیمت داخل است به همین دلیل به وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد دادیم که بتوانیم ۱۰ درصد دام تولیدی عشایر را به صورت مدیریت شده توسط تشکل‌ها صادر کنیم که این موضوع هم به متعادل سازی قیمت دام کمک می‌کند و هم جلوی قاچاق دام گرفته می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر در پاسخ به این سوال که چند درصد عشایر به آب سالم دسترسی دارند، توضیح داد: ابتدای انقلاب شاخص برخورداری از آب شرب سالم پنج درصد بود که بعد از ۴۰ سال این عدد به ۴۳ درصد رسید. در دو سال گذشته با اعتبارات تخصیص داده شده شاخص برخورداری از آب سالم از ۴۳ درصد به ۶۳ درصد رسیده است که اگر آبرسانی سیار را به این عدد اضافه کنیم شاخص برخورداری از آب در سطح کلان عشایری در جامعه عشایری ۷۸ درصد است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به سند ملی بهداشت عشایر که در روزهای گذشته با همکاری سازمان دامپزشکی کشور  تدوین  و از آن رونمایی شد اشاره کرد و گفت: قرار است با سازمان‌های مربوطه ارائه‌ی خدمات به جامعه عشایری توسط بهداشت‌یاران انجام شود. ۲۳ هزار بهداشت‌یار که از فرزندان عشایران هستند قرار است آموزش ارائه‌ی خدمات بهداشتی دام ببینند و از ابتدای سال آینده بهداشت‌یاران که از جنس خود عشایران هستند به آنها خدمت‌رسانی کنند.

وی در پایان اظهار کرد: توسعه باغات در سطح اراضی شیبدار، کشت گیاهان دارویی، توسعه صنایع دستی عشایری از جمله اقداماتی است که سازمان عشایر از آن حمایت می‌کند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.