stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳ Sunday, 24 November , 2024
  • کد خبر : 242647
  • 29 بهمن 1399 - 11:23
1

نااُمیدی مارتین اسکورسیزی از آینده سینما

قلم | qalamna.ir :
گروه فرهنگی: مارتین اسکورسیزی در یادداشتی که برای گرامی‌داشت فدریکو فلینی در مجله هارپر منتشر شده نوشته تا ۱۵ سال پیش نیز اصطلاح «محتوا» وقتی به گوش می‌خورد که بحثی جدی در مورد سینما مطرح می‌شد و آن را در برابر «فرم» قرار می‌دادند. بعد از آن به‌تدریج این اصطلاح از سوی افرادی به کار گرفته شد که وارد کمپانی‌های رسانه‌ای شدند و بیشترشان هم چیزی از تاریخ فرم هنر نمی‌دانستند و حتی آن قدر برای‌شان اهمیت نداشت که فکر کنند باید بیشتر بدانند.اسکورسیزی پیش از آن‌که از فلینی چیزی بگوید و از رابطه‌اش با کارگردان بنویسد سوالی مطرح می‌کند تا مشکل دوره دیجیتال را مورد توجه قرار دهد: «اگر پیشنهاد دیدن عناوین بیشتری که از سوی الگوریتم‌ها ارایه می‌شود بر اساس آن‌چه شما تاکنون دیده‌اید مطرح می‌شود، آن وقت باید دید این الگوریتم‌ها با هنر سینما چه می‌کنند؟»این یادداشت یادآور مقاله‌ای است که اسکورسیزی در نوامبر ۲۰۱۹ در نیویورک تایمز منتشر کرد و در آن توضیح داد که چرا فیلم‌های مارول را بیشتر شبیه پارک‌های موضوعی می‌داند تا سینما.
 

در یادداشت جدید که با عنوان «ایل مائسترو» یا «استاد» نوشته شده، اسکورسیزی به تجربه «زندگی شیرین» فلینی می‌پردازد و می‌نویسد: «این‌جا هنرمندی حضور داشت که توانسته بود اضطراب دوره هسته‌ای را بیان کند. این حس که دیگر هیچ چیز مهم نیست، زیرا همه چیز و هر لحظه می‌تواند نابود شود. ما این ترس را حس کردیم و همراه با آن هیجان عشق فلینی به هنر سینما را هم درک کردیم و به دنبال آن عشق وی به خود زندگی را.»این کارگردان در نقد خود به سینما خواستار بازسازی این صنعت شده و تاکید می‌کند که می‌داند تجارت فیلم اکنون به یک تجارت بصری گسترده بدل شده است.وی با تاکید بر این‌که سینما و اهمیت آن در فرهنگ ما تغییر پیدا کرده می‌نویسد: «البته تعجب ندارد که هنرمندانی مانند گدار، برگمان، کوبریک و فلینی که زمانی مانند خدایان بر این هنر بزرگ ما حکمرانی می‌کردند، با گذشت زمان سرانجام در سایه‌ها عقب‌نشینی کنند.»

اسکورسیزی ادامه می‌دهد: «اما در حال حاضر، ما نمی‌توانیم برای محافظت از سینما به کسب‌وکار سینما وابسته شویم؛ همان‌طور که گفته می‌شود… آن دسته از ماهایی که سینما و تاریخش را می‌شناسیم باید عشق‌مان و دانشمان را تا آن‌جا که ممکن است با دیگران در میان بگذاریم. ما باید با صاحبان حقوقی این فیلم‌ها مانند بلور شفاف باشیم و به آنها بگوییم دارایی آن‌ها بزرگ‌ترین گنجینه‌های فرهنگ ما هستند و باید آن طور که شایسته این گنجینه است با آن رفتار شود.»اسکورسیزی در پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم رم به مناسبت پنجاهمین سال ساخته شدن فیلم «زندگی شیرین» این فیلم را نقطه عطفی در تاریخ سینما دانسته و گفته بود سینما به پیش و بعد از «زندگی شیرین» تقسیم می‌شود.

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.