احداث راهآهن سراسری در ایران همواره یکی از آرزوهای بزرگ و ملی محسوب میشد و با اینکه در حدود نیمقرن کوششهایی از طرف اولیای امور در انجام این امر خطیر به عمل آمد، اما تحقق این آرزو مدتها به تعویق افتاد. در ژانویه۱۸۷۲م امتیاز انحصاری احداث راهآهن سراسری ایران به بارون ژولیوس دو رویتر، برای مدت هفتادسال داده شد. لیکن مخالفتهایی که با این امتیاز شد، ناصرالدین شاه را ناگزیر به لغو آن کرد.
دو سال بعد مذاکرات اعطای امتیاز راهآهن جلفا به تبریز به فالکن هاگن روسی به علت مخالفت انگلستان نیمهکاره ماند و به سامان نرسید.
راهآهن ایران در خدمت متفقین
طول این خط آهن ۱۳۹۴ کیلومتر بود و تقریبا یک هفدهم آن از تونلهای متعددی تشکیل مییافت که از میان گردنههای مرتفع عبور کرده و به پرتگاههایی با ارتفاع ۷هزار متر میرسید.
قلم | qalamna.ir :