stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۸ آذر , ۱۴۰۳ Thursday, 28 November , 2024
  • کد خبر : 301767
  • 06 فروردین 1400 - 12:05
2

۱۸ سال رانندگی بدون تصادف و جریمه

قلم | qalamna.ir :

گروه اقتصادی: از سکوت جاده‌ها در شب هراسی ندارد و این لحظه‌ها را بهترین فرصت برای درد و دل کردن با خدا می‌داند؛ عاشق سکوت جاده‌هاست تا جایی که شیشه را پایین می‌کشد تا باد، دست او را نوازش کند و همین لحظه از خدا می‌خواهد که هیچ وقت دستان او را رها نکند.جاده‌های ایران از ارومیه گرفته تا ساوه، از قزوین تا زاهدان، او را به خوبی می‌شناسند؛ یک اسکانیای سفید رنگ که سلطان جاده‌های برفی ایران است؛ شاید تصور کنید پشت فرمان این تریلی، هیبتی مردانه جا خوش کرده است اما زمانی که منتظر هستید راننده ترانزیت پیاده شود با بانویی روبرو می‌شوید که در این مدت به خوبی توانسته است گلیم خود را از آب بیرون بکشد و هم‌پای رانندگان آقا، به شهرهای مختلف ایران سفر کند.

تبسم خاصی در چهره خود دارد و محال است که خستگی و سختی چند روز رانندگی مداوم را در چهره او پیدا کنید؛ شاید برخی از دیدن بانویی که راننده یک اسکانیای سفید است و شب و روز در جاده‌ها برو و بیایی دارد قدری تعجب کنند اما این بانوی ۴۵ ساله با همت پولادین خود به خوبی توانسته است از عهده این کار برآید. سودابه انسان نژاد، راننده اسکانیای سفیدرنگی است که با علاقه‌ای که از دوران کودکی به این شغل داشته، توانسته است یکه تاز این عرصه شود و با ۱۸ سال رانندگی مداوم بدون یک مورد تصادفی و حتی جریمه در این شغل فعالیت کند؛ بانویی که اهل مراغه است و تاکنون توانسته است ۵ بار در سطح استان و کشور به عنوان راننده نمونه انتخاب شود.

دوست داشتم کمک راننده باشم
این بانوی راننده اسکانیا حکایت یک علاقه دیرینه را چنین توصیف کرد: در حین بازی دوران کودکی در محله، وقتی چشمم به یک ماشین سنگین می‌افتاد با خودم می‌گفتم که کاش پسر بودم تا می‌توانستم کمک راننده یکی از این ماشین‌های سنگین باشم.این علاقه تنها به دوران کودکی خلاصه نشد؛ در مسیر رفت و برگشت به مدرسه و حتی اتوبوس‌هایی که با آن به زیارت مشهد می‌رفتیم، دیدن اینکه کمک راننده به همه مسافران، آب تعارف می‌کرد مرا بیشتر از روزهای گذشته به این علاقه مند می‌کرد که کاش پسر بودم تا من نیز می‌توانستم این کارها را انجام دهم.وی افزود: اینکه بانوان نمی‌توانند از این قبیل کارها انجام دهند تمام فکر و خیالاتی بود که از ذهنم خطور می‌کرد و حتی اخذ گواهینامه پایه یک و راننده ترانزیت شدن، جزو محالاتی بود که اکنون با توکل به خدا به آرزویم رسیده‌ام.

مادرم زود به زود تماس می‌گرفت
انسان نژاد ادامه داد: قبل از فوت پدر و مادرم، به هنگام رفتن نگرانی را در چشمان آنان حس می‌کردم؛ خوب به یاد دارم مادرم زود به زود تماس می‌گرفت که کجا هستی و چه زمانی می‌رسی. پدرم نیز در همه حال دعاگوی من بود که سالم بروم و برگردم؛ اکنون نیز دخترم با اینکه از کودکی به شرایط شغلی من عادت کرده اما همواره نگرانی خاصی به هنگام رفتن من دارد.

خاطره شیرین یک راننده ترانزیت
وی بیان کرد: تا به حال کسی متلک بارم نکرده، شاید از دیدن من تعجب کنند اما تا به امروز کسی نسبت به من رفتار بدی از خود نشان نداده و حتی بی احترامی نکرده است.انسان نژاد ادامه داد: یک شب پشت فرمان تریلی بودم و یک خودروی سواری نیز پشت سر من حرکت می‌کرد گویا بر سر اینکه راننده ترانزیت، خانم است یا آقا با یکدیگر شرط بندی کرده بودند تا اینکه با رسیدن به عوارضی جاده مجبور شدم پیاده شوم و در این لحظه سمت من آمدند که ما بردیم ما بردیم. این لحظه برایم خیلی شیرین بود و همین بهانه‌ای شد تا چند عکس یادگاری با همدیگر داشته باشیم.

این راننده اسکانیا اولین تجربه رانندگی خود را این‌گونه تعریف کرد: اولین سفرم در یک شب سرد و یخ بندان بود که برای بار اول پشت فرمان نشسته بودم و قرار بود از قزوین به زنجان بیایم؛ آن شب وحشت زیادی داشتم اما خدا این عنایت را به من داشته و چنین توانایی را به من عطا کرده است؛ این طور شد که تمام ترس و دلهره‌ام ریخت و بعد از آن به کارم هم‌چنان ادامه دادم.انسان نژاد افزود: اینجا فرصت خوبی است تا از همراهی پلیس راه در تمامی شهرها تشکر کنم چرا که همواره کمک حال من هستند و در اکثر اوقات توسط آنها از وضعیت جاده‌ها مطلع می‌شوم؛ حتی مواقعی پیش آمده زمانی که در پارکینگ توقف می‌کنم تا چرتی بزنم از آنها خواهش می‌کنم که موقع رفتن مرا بیدار کنند تا تنها در اینجا نمانم.وی ادامه داد: همیشه به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام گذاشته‌ام و همین سبب شده است که تا کنون یک‌بار هم تصادف نکرده باشم و علاوه بر این، یک بار هم جریمه نشده‌ام و تاکنون ۵ بار در سطح استانی و کشوری به عنوان راننده نمونه انتخاب شده‌ام.

از دیدن تصادف در جاده‌ها ناراحت می‌شوم
انسان نژاد افزود: دیدن تصادفات رانندگی به خصوص وقوع تصادفاتی که منجر به مرگ می‌شود، بدترین خاطره‌ای است که همیشه از دیدن ناراحت می‌شوم و حتی تا چندین ساعت در حافظه‌ام باقی می‌ماند.وی گفت: من اهل مراغه هستم و به قدری به این شهر علاقه دارم که با وجود تمام پیشنهادات کاری خوبی که به من شده است دلم نیامده از شهر خودم دل بکنم.وی معتقد است با اینکه افراد در تمامی مشاغل خسته می‌شوند اما راننده خسته‌ترین فرد جامعه است چرا که شب و روز برای یک راننده تعریف خاصی ندارد و حتی زمان استراحت ما مشخص نیست؛ اما با این وجود تا به امروز از اینکه این شغل را انتخاب کرده‌ام پشیمان نیستم و هیچ وقت خستگی خودم را به کسی تحمیل نکرده‌ام.

این راننده ترانزیت ادامه داد: من سکوت جاده در شب را خیلی دوست دارم و در این لحظه‌ها می‌توانم با خدای خودم درد و دل کنم تا جایی که شیشه را پایین می‌کشم و دستم را از پنجره بیرون می‌آورم و از خدا می‌خواهم هیچ وقت دستان مرا رها نکند. من در دلم خدا را دارم و به همین دلیل ترسی از رانندگی در شب ندارم چرا که خدا مرا می‌برد و می‌آورد.انسان نژاد گفت: بار تریلی من عمدتاً کربنات سدیم است که از کارخانه بار می‌زنیم اما نمک دریاچه ارومیه، سنگ، زغال و حتی خرده شیشه نیز جابجا کرده‌ام.وی شمار شهرهایی را که تاکنون بارهای زیادی را به مقصد رسانیده به خوبی در ذهن خود دارد و معتقد است: در تمام مدتی که راننده ترانزیت هستم همه مرا به خوبی می‌شناسند و با خیال آسوده بار خود را برای رسانیدن به مقصد به من می‌سپارند؛ من ۱۸ سال است که راننده ترانزیت هستم و شهر به شهر، بارهای زیادی را به مقصد رسانیده‌ام و در طول این مدت، همه با طرز رانندگی، اخلاق و رفتار من آشنا هستند.

امسال به خط اروپا خواهم رفت
راننده با تجربه تریلی ادامه داد: چند باری صحبت از رانندگی در خارج از کشور شده و حتی پیشنهادهای خوبی هم داشته‌ام و به امید خدا امسال به خط اروپا خواهم رفت.انسان نژاد افزود: برای من هم پیش آمده که به دلیل نقص فنی خودرو در راه بمانم برای همین تا حدی که خودم بتوانم کارهای فنی خودرو را انجام می‌دهم تا در راه نمانم اما گاهی هم سایر همکاران کمک می‌کنند؛ معتقد هستم کسی که راننده یک خودروست و آن را هدایت می‌کند باید با کارهای فنی خودرو نیز آشنایی داشته باشد تا در همه شرایط جوی در راه نماند.وی بیان کرد: هیچ وقت به یک خانم پیشنهاد نداده‌اند که راننده ترانزیت باش، چرا که من در زندگی شخصی خودم اصولاً به کسی پیشنهادی نداده و حتی انتقاد هم نمی‌کنم؛ به همه چیز دید مثبت دارم اما اگر یک خانم بگوید که من هم دوست دارم راننده یک تریلی باشم در مقابل خواسته‌ای که دارد باید بگویم اگر طاقت سرما و گرمای هوا، بودن در بیابان و جاده‌ها را داری یا روحیه‌ات با این شغل سازگاری دارد بسم الله.انسان نژاد معتقد است: من با گفتن اینکه بانوان عامل بسیاری از تصادفات رانندگی هستند مخالفم چرا که بانوان همیشه محتاطانه رانندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: عاشق مطالعه هستم و کتاب‌های بسیاری را در هر زمینه‌ای که باشد مطالعه می‌کنم حتی جالب اینجاست که اسکانیای من کتاب‌هایی برای مطالعه دارم.انسان نژاد افزود: الحمدالله درآمدم خوب است؛ روزی رسان خداست و به کم و زیاد قانع هستم و همواره می‌گویم هر چه که باشد قطعاً روزی من این بوده است.
و اما توصیه یک بانوی راننده ترانزیت، با ۱۸ سال سابقه این است که مقدس‌ترین و زیباترین کار یک خانم، خانه داری است و بعد اشتغال در محیط بیرون از خانه؛ معتقد هستم اگر فردی در کار خود موفق باشد اما جای خالی این موفقیت در خانه و میان خانواده پیدا باشد به هیچ دردی نمی‌خورد برای همین همواره می‌گویم اول خانه و خانواده و بعد اشتغال و درآمد زایی.

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.