محمدعلی دادور شرکت نفت ستاره خلیج فارس را یکی از بزرگترین فعالان در زمینه تولید و فروش فرآوردههای نفتی عنوان کرد و افزود: علیرغم اعمال تحریمهای ظالمانه سیاسی و اقتصادی، با بهرهگیری حداکثری از توان و ظرفیتهای موجود، توانستیم نقش مؤثری را در تأمین سبد سوخت کشور و خوراک صنایع پتروشیمی و همچنین صادرات فرآوردههای ویژه در بازار جهانی ایفا کنیم.
وی بازارهای نفتی را در شرایط کنونی یکی از پیچیدهترین، پرتلاطمترین و غیر شفاف ترین بازار های مالی بین المللی خواند و افزود: بااینحال بر آورد قیمت نهایی فروش فرآورده نقش مؤثری در برنامهریزی فروش و بهینهسازی میزان تولید در بلندمدت دارد و به همین دلیل کارگروه تعیین قیمت فرآوردههای تولیدی با هدف بررسی و ارزیابی مهمترین عوامل تأثیرگذار در نرخ فرآورده، تشکیل دادیم تا به قیمت توجیهی برای محصولات ویژه تولیدی دستیابیم.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس اضافه کرد: با تعیین نرخ، علاوه افزایش امکان رقابت در بازار جهانی، منافع و مصالح پالایشگاه با دستیابی به وسعت گستردهتری از بازار انرژی حفظ خواهد شد.
وی قیمت فروش فرآورده در بازار هدف، هزینه حمل تا مقصد نهایی، هزینه دموراژ، هزینههای ثابت جانبی و درنهایت سود خریدار را در تعیین قیمت تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: در پیشبینی پارامترها، عواملی ازجمله وضعیت ذخیرهسازی مخازن و اولویتبندی فروش فرآوردههای تولیدی پالایشگاه، وضعیت تقاضا و رقبای مارکت، وضعیت Stock Market فرآورده، تحلیلهای تقاضای فرآورده و روند قیمت محصولات در آینده لحاظ میشود که سبب ایجاد دیدی شفاف نسبت به بازار خواهد شد.
دادور بیان داشت: در این شرایط با بررسی حاشیه سود و رصد کرک قیمت فروش فرآوردههای MOPAG و MOPS، MOPJ تصمیمگیری برای مذاکرات و بازاریابی برای مشتریان بازار هدف شرق آسیا نیز حاصل و مطابق آن عرضه و فروش این محصولات برنامهریزی میشود.
وی بهکارگیری الگوریتمهای پیشبینی قیمتهای جهانی ازجمله الگوریتم Neural Network را ترفندی برای کاهش خطا و افزایش دقت در پیشبینیها عنوان کرد و گفت: در این ارزیابیها، با استفاده از یادگیری هدایتشده، یک مدل شبکه عصبی برای پیشبینی ماهانه قیمت فرآوردههای نفتی، توسعه داده شده و در فرآیند توسعه این مدل، تأثیر انواع متغیرهای فنی و بنیادی، تعداد نرون های لایه ورودی، تعداد لایهها و نرون های پنهان، توابع تبدیل لایهها، پیشپردازش مناسب دادهها و تقسیمات مختلف دادهها برای انتخاب مجموعههای آموزش و آزمایش، بهبود یافته و شرایط مناسبی برای پیشبینی روند قیمت فرآورده فراهم شده است.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس با بیان اینکه کارگروه تعیین قیمت فرآوردههای تولیدی بهصورت دقیق و مستمر وضعیت بازار نفت و انرژی را در داخل و خارج از کشور با رصد نشریات معتبر جهانی و اخبار و اتفاقات روز این بازار، پایش میکند، افزود: از گامهای اجرایی در مطالعات بازار میتوان به شناسایی و جمعآوری اطلاعات اولیه بازار، تهیه طرح تحقیق و امکانسنجی برای ورود به بازار جدید، مذاکره و تقویت کانالهای بازاریابی بهویژه در بازارهای شرق آسیا، کنترل روزانه آمار معاملات بورس انرژی ایران و تجزیهوتحلیل میزان عرضه و تقاضای انواع فرآوردههای نفتی، جمعآوری اطلاعات مربوط به ریسکها و فرصتها در سالهای گذشته، تحلیل نشریههای معتبر جهانی مانند PLATTS و EIA و بهرهگیری از آنها برای تعیین زمان مناسب بازار و اقدام در خصوص عرضه محصولات، پیشبینی روند تغییر قیمت در سطح داخلی و صادراتی ، شناخت رقبا و تدوین استراتژی و برنامهریزی فروش برای ماههای پیش رو اشاره کرد.
وی اتخاذ چنین رویکردی را سبب افزایش ۲۰۰ درصدی صادرات این ابرپالایشگاه در سال گذشته ارزیابی کرد و بیان داشت: به پشتوانهی همت و همکاری تمام خانوادهی بزرگ ستاره خلیج فارس موفق به چنین رشدی در صادرات نسبت به سال ۱۳۹۸ شدیم و فروش بیش از یکمیلیون و ۶۰۰ هزار متریک تن از چهار فرآورده ویژه تولیدی پالایشگاه به ۴۳ شرکت فعال در زمینه نفت و انرژی در بازارهای داخلی و صادراتی با بالاترین کرک اسپرد مؤید اعتقاد به کار گروهی و اعتماد به جوانان متخصص ایرانی در شرکت نفت ستاره خلیج فارس است.
دادور در پایان ابرپالایشگاه ستاره خلیجفارس را به سبب حجم تولید، برنامهریزی مدون و تحلیل و رصد بازارهای هدف یکی از اصلیترین تعیینکنندههای قیمت فراوردهها معرفی کرد و اظهار داشت: امیدواریم در سال پیش رو نیز همچون گذشته به پشتوانهی تلاش و روحیهی جهادی همکاران و شناسایی بازارهای جدید مصرف و تمرکز بر مقاصد جدید صادراتی شاهد افزایش ارزآوری برای ایران اسلامی باشیم.
انتهای پیام/