مسعود ظهوریان اظهار کرد: از ساعت ۸ صبح مورخه ۱۲ تیرماه تا ۸ صبح روز ۱۴ تیرماه ۷ هزار و ۳۹۵ تماس با سامانه ۱۲۵ این سازمان برقرار شده که طی این مدت ۴۶۵ عملیات اطفای حریق و امداد و نجات و خدمات ایمنی توسط آتشنشانان ایستگاههای ۵۳ گانه شهر مشهد انجام شده است که ۳۰۱عملیات آن مربوط به ماموریتهای مربوط نجات افراد محبوس شده در داخل آسانسورها به دلیل قطع جریان برق در اقصی نقاط شهر مشهد بوده است که خوشبختانه تاکنون همه این حوادث ختم به خیر شده و حادثه ناگواری نداشتهایم.
مدیرعامل آتشنشانی مشهد با اشاره به اینکه روز گذشته بیشترین حجم ماموریت مربوط به قطع برق با ۱۶۵ عملیات را پشت سر گذاشتهایم، خاطرنشان کرد: در محلههایی که برق قطع میشود شاهد افزایش قابل توجه حجم تماسهای لحظهای شهروندان هستیم.
وی به شهروندان توصیه کرد: اگر در آسانسور محبوس شدید هیچ اتفاقی نمیافتد، هوا تمام نمیشود و آسانسور سقوط نمیکند، در این شرایط ابتدا با مدیر ساختمان یا با فشار دادن دکمه آلارم(هشدار) از افرادی که در محل هستند درخواست کمک کنید و اگر آنها هم نتوانستند کاری انجام دهند، با شماره ۱۲۵ تماس بگیرید و ضمن ارائه آدرس دقیق محل منتظر رسیدن نیروهای امدادی باشید و مهمترین نکته در استفاده از آسانسور هنگام قطع ناگهانی و پیشبینی نشده برق این است که در بسیاری از ساختمانهای امروزی تجهیزات پیشرفته وجود دارد و آسانسورها نیز به سیستمی به نام Black out(یا همان برق اضطرار) مجهز هستند که در هنگام قطع ناگهانی برق آسانسور را تا توقف در سطح یکی از طبقات پشتیبانی میکند.
ظهوریان متذکر شد: اقدامات پیشگیرانه دیگری هم هست که هم باید توسط صاحبان و مدیران ساختمان و مدیران فنی و تأسیسات مجتمعها مدنظر قرار بگیرد که مهمترین آنها بازرسی ادواری کلیه بخشها و اجزای آسانسور به صورت ماهانه از سوی شرکتهای معتبر و نصب سیستم برق اضطراری برای آسانسور، زنگ هشدار و تلفن یا آیفون اظطراری برای آسانسور است و همچنین نسبت به تست و راهاندازی دیزل ژنراتورهای مجموعه خود اقدام کنند و سوخت مورد مصرف دیزل ژنراتورها تأمین شده باشد که تا در زمان قطع برق، بهسرعت در مدار قرار گرفته و جریان برق محل را تأمین کند.