در این مورد سیدرضا شهرستانی، عضو انجمن فولاد به تجارتنیوز گفت: مازوت به کارخانههایی از جمله فولاد تحویل داده شده اما محیط زیست به دلیل آلودگی هوا به کارخانهها اجازه استفاده از مازوت را نمیدهد.
او توضیح داد: احتمالا قیمت فولاد در ماههای آینده به دلیل افزایش بهای تولید فولاد گران میشود و این مساله در قیمت کالاهای پایین دستی نقش دارد.شهرستانی ادامه داد: برای تولید نورد و گندله میتوان سوخت مایع را جایگزین کرد اما در بخش احیای فولاد به ۶۰۰ متر مکعب گاز نیاز داریم و کارخانهها برای حفظ تولید باید از مازوت استفاده کنند.
احتمال افزایش قیمت سیمان
از سوی دیگر سیمانیها هم معتقدند قیمت این کالا در ماههای پیشرو افزایش مییابد. دبیر انجمن سیمان در این مورد به تجارتنیوز گفت: عدم تحویل مازوت به برخی کارخانهها در استان تهران باعث شده صنایع با دردسر تازهای مواجه شوند.عبدالرضا شیخان توضیح داد: چنانچه در روزهای آینده مساله سوخترسانی ادامه داشته باشد و برق صنایع نیز قطع شود قیمت سیمان افزایش پیدا میکند.
او ادامه داد: علاوه بر دسترسی سخت به مازوت و افزایش کرایه حمل و نقل، هزینه تمام شده سیمانیها بالا رفته است. همچنین هزینه گاز و برق صنایع سیمانی از زمانی که این کالا وارد بورس کالا شده بالا رفته است از این رو در ماههای آینده قیمت پایه سیمان اندکی بالا میرود.
کرایه حمل مازوت چقدر است؟
شیخان با اشاره به کرایه حمل مازوت گفت: برای دسترسی آسان و کاهش هزینه حمل و نقل مازوت پیشنهاداتی به دولت ارائه کردیم. با توجه به اینکه در زمستان مصرف نیروگاهها برای مازوت بالا میرود تخصیص مازوت به صنایع سیمان اندک میشود و از اینرو مازوت سیمانیها از مناطق دور افتاده تامین میشود.او بیان کرد: تولیدکنندگان کرایه حمل مازوت را از لیتری ۲۰۰ هزار تومان تا لیتری ۷۰۰ تومان هزار تومان پرداخت کردهاند.
پیش از این معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران از کمبود سوخت ابراز نگرانی کرده و گفته بود: «مازوت تنها در اختیار صنایع بزرگ مانند نیروگاهها و صنایع فولادی قرار میگیرد و عمده واحدهای کوچک شهرکهای صنعتی مازوتی دریافت نمیکنند.»