گروه اقتصادی: سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه از مخالفت این کمیسیون با پیشنهاد دولت مبنی بر ارائه لایحه بودجه به صورت دوساله خبر داده و گفته است که بودجه کشور به صورت سالانه ارائه میشود.
تجارت نیوز، این در حالیست که پیشتر داود منظور، معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در نخستین جلسه ستاد بودجه سال ۱۴۰۳ که به تشریح مهمترین رویکردها و جهتگیریها در تدوین بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور اختصاص داشت، گفته بود: کاهش تعداد تبصرهها و انتقال تبصرهها به قانون الحاق (۳)، تجمیع تبصره ۱۴ در ضمن بودجه عمومی، مولدسازی درآمدهای دولت، ارائه لایحه بودجه دوساله، تکلیف طرحهای عمرانی طولانی شده و اجرا نشده، تجمیع بودجه دستگاههای فرعی در ذیل بودجه دستگاه اجرایی سیاستگذار، تنظیم لایحه بودجه در چارچوب برنامه هفتم توسعه کشور و اصلاح احکام، ردیفها و پیوستها بر اساس برنامه، از جمله مهمترین مواردی هستند که باید در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ به کار بسته شوند.
نظرات موافق و مخالف با بودجه دوساله
این اولین باری نیست که بودجه دوساله مطرح و بعد رد میشود. کارشناسان در این باره دو نظر متفاوت دارند. اول اینکه اگر چه موانع اداری این طرح قابل حل است؛ اما به لحاظ کارآیی و اثرگذاری نیاز به ملاحظات مهمی دارد. مهمترین خطری که بودجه دوساله برای کشورهای در حال توسعه دارد، افزایش خطای پیشبینی است که منجر به تشدید کسریهای غیرمنتظره میشود. اما در مقابل و در زاویه خوب، دولت به اولین هدف خود یعنی تسهیل رشد اقتصادی نزدیکتر میشود و بودجه دوساله میتواند دست پروژههای ناتمام را در بودجه عمرانی دولت کوتاه کند.
در همین باره، وحید شقاقیشهری- اقتصاددان در گفتگو با روزنامه تجارت گفته بود: در مجموع برنامه یک ساله نسبت به بودجه دوساله بهتر است، چون تغییرات درآمدی و هزینهای زیاد است و نمیتوان شرایط اقتصادی را با دقت پیشبینی کرد آن هم در شرایطی که همین الان برای پیشبینی برای سالانه مشکل داریم، چرا که درآمدها محقق نشده و هزینهها بالاتر از پیشبینیها بوده و هر سال کسری بودجه ایجاد شده و به این ترتیب اگر بخواهند برای دو سال برنامه بریزند، مورد سوال است.
تجارت نیوز، این در حالیست که پیشتر داود منظور، معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در نخستین جلسه ستاد بودجه سال ۱۴۰۳ که به تشریح مهمترین رویکردها و جهتگیریها در تدوین بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور اختصاص داشت، گفته بود: کاهش تعداد تبصرهها و انتقال تبصرهها به قانون الحاق (۳)، تجمیع تبصره ۱۴ در ضمن بودجه عمومی، مولدسازی درآمدهای دولت، ارائه لایحه بودجه دوساله، تکلیف طرحهای عمرانی طولانی شده و اجرا نشده، تجمیع بودجه دستگاههای فرعی در ذیل بودجه دستگاه اجرایی سیاستگذار، تنظیم لایحه بودجه در چارچوب برنامه هفتم توسعه کشور و اصلاح احکام، ردیفها و پیوستها بر اساس برنامه، از جمله مهمترین مواردی هستند که باید در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ به کار بسته شوند.
نظرات موافق و مخالف با بودجه دوساله
این اولین باری نیست که بودجه دوساله مطرح و بعد رد میشود. کارشناسان در این باره دو نظر متفاوت دارند. اول اینکه اگر چه موانع اداری این طرح قابل حل است؛ اما به لحاظ کارآیی و اثرگذاری نیاز به ملاحظات مهمی دارد. مهمترین خطری که بودجه دوساله برای کشورهای در حال توسعه دارد، افزایش خطای پیشبینی است که منجر به تشدید کسریهای غیرمنتظره میشود. اما در مقابل و در زاویه خوب، دولت به اولین هدف خود یعنی تسهیل رشد اقتصادی نزدیکتر میشود و بودجه دوساله میتواند دست پروژههای ناتمام را در بودجه عمرانی دولت کوتاه کند.
در همین باره، وحید شقاقیشهری- اقتصاددان در گفتگو با روزنامه تجارت گفته بود: در مجموع برنامه یک ساله نسبت به بودجه دوساله بهتر است، چون تغییرات درآمدی و هزینهای زیاد است و نمیتوان شرایط اقتصادی را با دقت پیشبینی کرد آن هم در شرایطی که همین الان برای پیشبینی برای سالانه مشکل داریم، چرا که درآمدها محقق نشده و هزینهها بالاتر از پیشبینیها بوده و هر سال کسری بودجه ایجاد شده و به این ترتیب اگر بخواهند برای دو سال برنامه بریزند، مورد سوال است.