stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۶ تیر , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 July , 2024
  • کد خبر : 476532
  • 26 تیر 1403 - 17:53
1

باقری: اسرائیل در حال شکست است/ یکجانبه‌گرایی در جهان، مانع است

باقری: اسرائیل در حال شکست است/ یکجانبه‌گرایی در جهان، مانع است

سرپرست وزارت خارجه ایران گفت، رژیم صهیونیستی در جنگ با مقاومت منطقه در حال شکست است.

قلم | qalamna.ir :

«علی باقری کنی» سرپرست وزارت خارجه ایران در مصاحبه با نشریه نیوزویک با اشاره به سیاست خارجه کشور بیان کرد: «ایران نسبت به از سرگیری مذاکرات با آمریکا به منظور احیای مشارکت متقابل در توافق هسته‌ای استقبال می‌کند اما ما هم‌چنین قصد داریم روابط خود را با چین، روسیه و کشورهای همسایه بیشتر تقویت کنیم.»

او که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل به نیویورک رفته، گفت که خواستار اقدامات بیشتر علیه رژیم صهیونیستی از جمله «استفاده احتمالی از زور» خواهد شد.

باقری در این مصاحبه تاکید کرد که رژیم صهیونیستی در جنگ با مقاومت منطقه در حال شکست است.

سرپرست وزارت خارجه ایران در ادامه عنوان کرد: «همانطور که اشاره کردید، مدتی پیش در کشورم حادثه تلخی را پشت سر گذاشتیم که در آن رئیس‌جمهور و برخی مقامات عالی‌رتبه دیگر از جمله وزیر خارجه به شهادت رسیدند. و این ضایعه بزرگی برای کشور و مردمم بود اما حضور گسترده مردم ایران در مراسم خاکسپاری و ادای احترام به وزیر امور خارجه شهید امیرعبداللهیان و هم‌چنین رئیس‌جمهور، نشان از همبستگی و یکپارچگی بین ملت و دولت ایران بود. و در کمتر از ۵۰ روز پس از شهادت رئیس‌جمهور، مردم ایران در انتخابات شرکت کردند و طی ۲ نوبت به شعب اخذ رای رفتند و رئیس جمهور منتخب را انتخاب کردند. ما معتقدیم که این اقدام نشان دهنده اعتماد بالایی است که کشور من به خود دارد. من بر این مسائل تاکید می‌کنم زیرا اگر به منطقه ما نگاه کنید، می‌بینید که کشورهایی وجود دارند که در آنها انتخابات برگزار نمی‌شود. حتی در منطقه ما کشورهایی هم هستند که به‌رغم داشتن روند انتخابات، حدود سه سال است که رئیس‌جمهور وجود ندارد. بنابراین، ما معتقدیم که این اقدام جمهوری اسلامی ایران در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در عین رقابت، مشارکت و شفافیت آشکار و امنیت در سطح بالا، ثابت کننده و نشان دهنده ثبات در کشور است.»

اهداف سفر به نیویورک

وی درباره اهداف سفر به نیویورک و شرکت در جلسه شورای امنیت افزود: «برگزاری انتخابات در کمتر از ۵۰ روز که همراه با امنیت کامل بود و هم‌چنین انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور منتخب کشورم، هر یک پیام‌ها و سیگنال‌های سازنده‌ای را برای ثبات و صلح منطقه‌ای و جهانی به دنبال داشته است. و ما بر این باوریم که اکنون زمان و نوبت سایر کشورهاست که نسبت به این تحولات مهم و سازنده‌ای که در جمهوری اسلامی ایران رخ داده، واکنش سازنده و مثبت نشان دهند. من این بار به منظور شرکت در ۲ جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به نیویورک آمده‌ام. قرار است روز سه‌شنبه جلسه‌ای درباره چندجانبه‌گرایی و چهارشنبه در مورد فلسطین و تحولات غزه برگزار شود. مشارکت جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح در این ۲ نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، نشان دهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای سازوکارهای چندجانبه و نقش محوری سازمان ملل متحد قائل است.»

علی باقری تاکید کرد: «در سالهای اخیر در مناسبت‌ها و تحولات مختلف ثابت شده است که یکجانبه‌گرایی نمی‌تواند راه‌حلی برای مسائل و مشکلات موجود در جهان باشد. این نه تنها راه‌حل نیست، بلکه در عین حال مانعی برای ملت‌ها و مردمانی است که در نقاط مختلف جهان زندگی می‌کنند؛ مردمی که به پیشرفت، توسعه، صلح، ثبات و رفاه نیاز دارند. به عنوان مثال، چند سال پیش در مذاکرات بسیار پرتنش، ایران و سایر کشورها در سال ۲۰۱۵ به توافقی دست یافتند که برجام نامیده شد اما این یکجانبه‌گرایی بود که بدون هیچ منطقی، آمریکا را وادار به خروج از این توافق بین‌المللی کرد. این یکجانبه‌گرایی بن‌بستی را درخصوص این مسئله مهم ایجاد کرد.»

او درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و ملت فلسطین و هم‌چنین چندجانبه‌گرایی گفت: «مثال دیگر این است که رژیم صهیونیستی بیش از ۹ ماه علیه مردم غزه جنایت، نسل‌کشی و تجاوز می‌کند. در این راستا، یکجانبه‌گرایی که توسط ایالات متحده رهبری می‌شود، نه تنها در ارائه راه حل برای این مسئله و مشکل جهانی ناکام مانده، بلکه در عین حال، ایالات متحده در حال ارسال تسلیحات مرگبار به اسرائیل بوده تا این جنایات، کشتار و نسل‌کشی ادامه یابد. بنابراین، ما معتقدیم که از طریق چندجانبه‌گرایی می‌توانیم جهانی عادلانه‌تر، شفاف‌تر، دموکراتیک‌تر و با ثبات‌تر ایجاد و در عین حال می‌توانیم شرایط را برای حضور همه بازیگران بین‌المللی فراهم کنیم. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری تاثیرگذار در سطح بین‌المللی تلاش می‌کند تا در سازوکارهای بین‌المللی از جمله سازمان همکاری شانگهای و هم‌چنین بریکس مشارکت کند. در حال حاضر و در آینده، ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا نقش نسبتا موثری را در زمینه گسترش و تثبیت چندجانبه‌گرایی در جهان ایفا کنیم.»

سرپرست وزارت خارجه ایران با اشاره به سفرش به نیویورک اظهار کرد: «بنابراین، روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد شرکت و بر این موضوع و کارکرد چندجانبه‌گرایی تاکید می‌کنیم و تمام تلاش خود را برای ارتقاء بیشتر و تثبیت چندجانبه‌گرایی در سطح جهانی انجام می‌دهیم. و هم‌چنین روز چهارشنبه، نشستی در شورای امنیت درباره فلسطین برگزار می‌شود. امروز فلسطین همچون نمایشگاهی بوده که در آن بشریت در حال انقراض است و در عین حال حقوق بشر در سطح جهانی نقض می‌شود. من معتقدم که این موضوع می‌تواند از طریق فرآیندهای قانونی یا شیوه‌های سیاسی و یا از طریق مکانیسم‌های چندجانبه از جمله سازمان ملل متحد برای جلوگیری از ارتکاب جنایات و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه قابل رسیدگی باشد. اگر از طریق این سازوکارها امکان پذیر نیست، لازم است شورای امنیت سازمان ملل متحد حتی در صورت توسل به زور، رژیم صهیونیستی را از نسل‌کشی و جنایات و کشتارها باز دارد. صهیونیست‌ها باید بدون قید و شرط، سریعا از تمامی اراضی فلسطین اشغالی خارج شوند. هم‌چنین باید سازوکاری را در خصوص بازسازی غزه ایجاد کنیم تا مردم بتوانند به زندگی عادی خود بازگردند. زمانی که در جلسه چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل شرکت می‌کنیم، تمام تلاش خود را برای تحقق این اهداف انجام خواهیم داد.»

ایالات متحده در قضیه غزه میانجی صادقی نیست

علی باقری در واکنش به برنامه آتش‌بس دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و بهترین راه‌حل برای خاتمه جنگ غزه عنوان کرد: «اگر صهیونیست‌ها مصمم به ادامه و تداوم جنایات و کشتار هستند، قطعا شورای امنیت سازمان ملل که عمدتا مسئول تامین و حفظ صلح و امنیت جهانی است، باید از همه ظرفیت‌های خود برای جلوگیری از ادامه جنایات صهیونیست‌ها و کشتار مردم بی‌گناه غزه، به ویژه زنان و کودکان استفاده کند. ما معتقدیم که در این زمینه، ایالات متحده آمریکا میانجی صادقی در قبال مسئله فلسطین و غزه نیست و دلیل این ادعا چیست؟ زیرا امروز ایالات متحده آمریکا بزرگترین و مهمترین کشوری است که سلاح‌های مرگبار پیشرفته را در اختیار صهیونیست‌ها قرار می‌دهد تا مردم بی‌گناه و بی‌پناه در سراسر غزه اعم از زنان و کودکان و هم‌چنین افراد مسن را بکشد. اگر آمریکایی‌ها در مورد میانجیگری صادق باشند، لازم نیست دست به یک معامله بزرگ بزنند، همینکه جلوی ارسال تسلیحات مرگبار به اسرائیل را بگیرند، کافی است.»

او در پاسخ به سوال دیگری درخصوص ماهیت رابطه ایران با افزایش حضور محور مقاومت در کشورهایی نظیر عراق، سوریه، لبنان و یمن گفت: «امروزه مقاومت در غرب آسیا و خاورمیانه واقعیتی انکارناپذیر است. امروز کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا چه از طریق جریانات سیاسی و چه رسانه‌ای تمام تلاش خود را می‌کنند تا مقاومت در منطقه ما را به عنوان یک عنصر وابسته معرفی کنند و هم‌چنین سعی دارند هویت مستقل گروه‌های مقاومت در منطقه ما را پنهان کنند. من معتقدم با این اقدامات، این کشورها به ویژه آمریکا سعی در کتمان واقعیت‌ها دارند و تلاش می‌کنند فضایی را ایجاد کرده تا این واقعیت‌ها را پنهان کنند. از طرفی، هم‌افزایی و همبستگی که در میان محورهای مقاومت در منطقه ما در برابر صهیونیست‌ها ایجاد شده، به این خاطر است که اگر صهیونیست‌ها قصد دارند تهدیدات و هشدارها علیه این گروه‌ها را افزایش دهند، باید با مقاومت جدی در منطقه مواجه شوند و با این گروه‌های مقاومت و هم‌چنین ملت‌ها و مردم منطقه مقابله کنند.»

 لبنان، جهنمی غیرقابل بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود

باقری با تاکید بر آنچه از هفتم اکتبر به بعد رخ داده، گفت: «واقعیت این است که به دنبال هفتم اکتبر، موازنه در منطقه به نفع مقاومت بوده است. صهیونیست‌ها نمی‌توانند و نخواهند توانست با توسل به کشتار و جنایات بیشتر و کشتار غیرنظامیان در غزه، این موازنه را به نفع اسرائیل تغییر دهند. آنها نمی‌توانند یک بار دیگر به وضعیت پیش از هفتم اکتبر بازگردند. صهیونیست‌ها باید این تغییر موازنه‌ای که امروز علیه صهیونیست‌های اسرائیلی و به نفع مقاومت ایجاد شده است را بپذیرند. طی ۹ ماه گذشته، صهیونیست‌ها در جنگ غزه شکست خورده‌اند و البته اگر بخواهم آن را با واقعیت‌ها مقایسه کنم، سوراخ بسیار کوچکی بود. اگر آنها بخواهند وارد لبنان شوند، چاه بسیار عمیقی برای آنها خواهد بود. پس امروز در چاله کوچک غزه شکست خورده‌اند و قطعا در آینده در چاه عمیق لبنان بیشتر شکست خواهند خورد. آنها می‌توانند عمدا و داوطلبانه وارد لبنان شوند و جنگ را به لبنان گسترش دهند، اما نمی‌توانند با اراده خود به جنگ یا تنش پایان دهند. در نهایت، لبنان، جهنمی غیرقابل بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود.»

وی درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران تاکید کرد: «تهدیدات صهیونیست‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران هیچ ارتباطی با وضعیت موجود در منطقه ندارد. رژیم صهیونیستی تنها متجاوز، اشغالگر و جنایتکار نامشروع در منطقه است که دهه‌هاست در منطقه تنش و بحران ایجاد کرده است. در طول ۹ ماه گذشته، صهیونیست‌ها از مردم غیرمسلح و محاصره شده غزه، شکست خورده‌اند. رژیم صهیونیستی حتی در تحقق بخشی از اهداف اعلام شده خود هم ناکام مانده است. خیلی طبیعی است که بگوییم وقتی صحبت از کشور بزرگ و قدرتمند ایران می‌شود، صهیونیست‌ها کاری نداشته و حرفی برای گفتن ندارند. اما این بدان معنا نیست که ما در برابر تهدیدات رژیم صهیونیستی بی‌تفاوت باشیم. ما برای مقابله با تهدیدات رژیم صهیونیستی از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های متعارف خود استفاده خواهیم کرد. عملیات “وعده صادق” که توسط ایران علیه رژیم صهیونیستی اجرا شد نمونه بسیار کوچکی از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران برای تثبیت بازدارندگی و در عین حال ایجاد ثبات بیشتر بود.»

ریشه همه بحران‌ها در منطقه یکجانبه گرایی است

علی باقری کنی در رابطه با روابط ایران با بریکس و سازمان همکاری شانگهای خاطرنشان کرد: «روابط دوجانبه ایران با روسیه به عنوان یک کشور همسایه و قوی در منطقه و روابط دوجانبه ایران با چین به عنوان یک بازیگر تاثیرگذار بین‌المللی به دهه‌ها قبل برمی‌گردد. ما در تلاش هستیم تا از ظرفیت‌های کشورهای منطقه برای صلح و ثبات منطقه استفاده کنیم. سیاست حسن همجواری به عنوان اولویت سیاست خارجی دولت شهید ابراهیم رئیسی مطرح شد و امروز می‌توان شاهد پیامدها و نتایج این سیاست باشیم. ما معتقدیم اگر کشورهای منطقه تلاش کنند تا تعامل، همکاری و هم‌افزایی لازم را با هم ایجاد کنند، خللی برای نفوذ کشورهای خارجی به منطقه ایجاد نخواهد شد. ما معتقدیم که ریشه‌های همه تنش‌ها و بحران‌ها در منطقه ما به یکجانبه‌گرایی برمی‌گردد که توسط ایالات متحده آمریکا اعمال شده است. در دهه‌های اخیر آمریکا با حضور غیرقانونی خود در عراق و افغانستان نه تنها جنایات و کشتارهای متعددی را مرتکب شده و خسارات زیادی به بار آورده است، بلکه در عین حال این کشور باعث گسترش ناامنی و تروریسم نیز شده است.»

باقری در ادامه افزود: «به عنوان مثال می‌توانم به نقش چین در مذاکرات ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط دوجانبه اشاره کنم. بنابراین چین نقش بسزایی برای احیای ارتباطات ایران و عربستان به عنوان ۲ کشور کلیدی و همسایه داشت و البته در مورد گسترش کریدور ترانزیتی بین‌المللی و نقش محوری ایران برای تبدیل ایران به قطب انرژی منطقه و ارسال گاز روسیه از این طریق می‌توان نقش روسیه را نیز برجسته کرد.»

از نظر نظامی به بازدارندگی پایدار رسیده‌ایم

سرپرست وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگار نیوزویک پیرامون «آمادگی ایران برای درگیری احتمالی با اسرائیل و آمریکا» گفت: «جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر دستاوردهای بزرگی در زمینه ایجاد قدرت و اقتدار در کشور داشته است. این امر می‌تواند با ایجاد همبستگی و یکپارچگی ملی و یا با تولید عناصر و مولفه‌های مختلف قدرت سخت انجام شود. بنابراین با این فعالیت‌ها توانسته‌ایم یک بازدارندگی پایدار، جدی و موثر در قبال تهدیدات خارجی ایجاد کنیم. عملیات “وعده صادق” تایید کرد که ایران دارای پتانسیل و ظرفیت است و به اندازه کافی مصمم و شجاع بوده تا از امنیت، منافع ملی و هم‌چنین حاکمیت ملی خود محافظت کند.»

نوبت طرف مقابل است که صداقت برای تعامل را ثابت کند

علی باقری در سوال دیگری مبنی بر بهتر شدن روابط ایران با غرب تحت ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان تصریح کرد: «اول اینکه سطح رقابت در کشور من در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری به قدری بالا بود که حتی یک شب قبل از انتخابات مطمئن نبودیم که کدام یک از ۲ نامزدی که برای دور دوم شرکت کرده بودند توسط مردم انتخاب می‌شوند. پس ما معتقدیم که اکنون نوبت طرف مقابل است که این صداقت را برای تعامل ثابت کند و البته باب جدیدی را بگشاید. ما همیشه بسیار صادق و جدی بوده‌ایم و البته در مورد اطمینان از تعامل با همه بازیگران بین‌المللی صادق و جدی خواهیم بود.»

وی افزود: «روزی روزگاری رئیس‌جمهور آمریکا نامه‌ای به رهبر ایران فرستاد و رئیس جمهور آمریکا پاسخ آن نامه را دریافت کرد. این یک تصادف بود. مورد دیگر این بود که آمریکا مرتکب جنایت ترور سردار بلندپایه ایرانی شد و در پاسخ، پایگاه نظامی آمریکا توسط کشور من موشک‌باران شد. بر این اساس ما معتقدیم که اکنون توپ در زمین طرف مقابل است. شما درباره برخی از مسائل داخلی ایران صحبت کردید. شما می‌توانید به منطقه ما بیایید و به کشورهای دیگر هم سفر کنید و میزان آزادی مردم ایران را با آزادی در کشورهای دیگر مقایسه کنید. می‌توانید میزان مشارکت ملت ایران در دموکراسی را با سایر ملت‌های منطقه مقایسه کنید و هم‌چنین می‌توانید نقش زنان ایرانی در جامعه را با سایر کشورهای منطقه مقایسه کنید. ما معتقدیم این فضایی که شما صحبت کردید توسط برخی جریانات سیاسی وابسته به یکجانبه‌گرایی و برخی رسانه‌های وابسته به این جریان ایجاد می‌شود. وقتی صحبت از زنان ایرانی، نقش زنان در هنر، سیاست، اقتصاد، فرهنگ یا علم به میان می‌آید، زنان ایرانی نقش مهم و منحصربه‌فردی دارند و امروز می‌بینید که یکی از سفیران جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل یک بانوی ایرانی است و نقش بسیار موثری در این زمینه ایفا می‌کند.»

به انتخاب آمریکایی‌ها احترام خواهیم گذاشت

علی باقری در پایان این مصاحبه درباره سوالی مربوط به ترور نافرجام «دونالد ترامپ» و فضای انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا گفت: «من معتقدم که این رویکرد اشتباهی است که ایالات متحده اتخاذ کرده است. ما به انتخاب مردم آمریکا احترام می‌گذاریم و آمریکایی‌ها باید به انتخاب مردم ایران احترام بگذارند. اتفاقی که رخ می‌دهد این است که آمریکایی‌ها به خود اجازه می‌دهند درباره انتخاب‌های مردم ایران صحبت کنند و البته سعی می‌کنند آن را رد کنند. اگر آمریکا می‌خواهد فصل جدیدی باز کند، باید به انتخاب مردم ایران و انتخابات احترام بگذارد.»

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.