stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۴ مرداد , ۱۴۰۳ Thursday, 25 July , 2024
  • کد خبر : 476790
  • 02 مرداد 1403 - 2:15
0

سهم اصولگرایان از کمیسیون های مجلس

سهم اصولگرایان از کمیسیون های مجلس
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: ۱۰ خرداد ماه بود که بررسی اعتبارنامه نمایندگان مجلس دوازدهم شورای اسلامی به پایان رسید و روند عضویت وکلای ملت در کمیسیون های تخصصی آغاز شد. یک ماه بعد یعنی ۱۰ تیرماه و در روزهایی که کشور در گیرودار انتخابات ریاست جمهوری بود، انتخابات هیات رئیسه اکثریت کمیسیون های تخصصی برگزار شد اما در فضای انتخاباتی آن روزها چندان توجهی به نتیجه حاصل شده در آن انتخابات درون پارلمانی نشد.
براساس آنچه اعلام شده است، با انتخابات روز گذشته در کمیسیون اجتماعی، تکلیف هیات رئیسه ۱۱ کمیسیون تخصصی مشخص شده است. در این میان دو کمیسیون قضایی – حقوقی و کمیسیون فرهنگی به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا هنوز جلسه رسمی تشکیل نداده اند، اتفاقی که برای اولین بار نیست که رخ می دهد و در ادوار پیشین مجلس هم مسبوق به سابقه بوده است و تمایل پایین نمایندگان برای عضویت در این دو کمیسیون همواره با حاشیه همراه شده است.
ریاست کمیسیون امنیت نه به بروجردی رسید نه فداحسین مالکی/نبویان نایب رئیس شد
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از مهمترین و کلیدی ترین کمیسیون های پارلمان است که ذوق و شوق نمایندگان برای عضویت در این کمیسیون همیشه بالا بوده است، از یک سو بخاطر درگیر شدن این کمیسیون با سیاست داخلی و خارجی و از سوی دیگر فرصت های زیادی که پیش روی اهالی این کمیسیون برای سفر خارجی و دیدار با دیپلمات ها و سیاستمداران خارجی وجود دارد معمولا صف بلندی برای عضویت در این کمیسیون وجود دارد.
با این وجود بعد از مشخص شدن لیست ۲۳ نفره اعضای این کمیسیون، انتخابات هیات رئیسه برگزار شد و ابراهیم عزیزی نماینده شیراز به ریاست این کمیسیون رسید، همچنین با رأی اعضای این کمیسیون عباس مقتدایی و سیدمحمود نبویان به عنوان نواب اول و دوم تعیین شدند،
ابراهیم رضایی سخنگوی این کمیسیون و یعقوب رضا زاده به همراه بهنام سعیدی دبیران این کمیسیون شدند.
ریاست این کمیسیون درحالی به ابراهیم عزیزی از چهره های حاضر در لیست شانا – پایداری رسید که پیشتر گمانه زنی هایی درباره ریاست علاءالدین بروجردی بر این کمیسیون مطرح بود. فداحسین مالکی نیز در هیات رئیسه این کمیسیون جایگاهی نیافت.
ذوالنوری نماینده قم نیز که تجربه ریاست بر این کمیسیون را دارد در این دوره به عضویت این کمیسیون در نیامده و به نظر می رسد قرار است در یکی از دو کمیسیون باقیمانده یعنی فرهنگی و قضایی حضور داشته باشد.
شوک تاجگردون به تندروها با تکیه بر صندلی ریاست کمیسیون برنامه و بودجه
کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات از دیگر کمیسیون های کلیدی و اثرگذار مجلس است که صف عضویت در این کمیسیون نیز همیشه بلند است. طی روزهای گذشته تکلیف ۲۳ عضو این کمیسیون مشخص شد و انتخابات هیات رئیسه نیز برگزار گردید.
ریاست این کمیسیون به غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران رسیده است. او که اعتبارنامه اش در مجلس یازدهم توسط مجلس رد شده بود،در دوره دوازدهم انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان تأیید شد و توانست باردیگر به پارلمان راه یابد. او طی سال های حضورش در پارلمان از چهره های شاخص اقتصادی پارلمان بوده است که به لابی و نفوذ اقتصادی درون پارلمانی نیز معروف است.
تاجگردون در جلسه بررسی اعتبارنامه اش باز هم با چالش مواجه شد و نمایندگان تندرو با سردستگی مالک شریعتی و حمیدرسایی تلاش های زیادی در رد اعتبارنامه اش در این دوره از مجلس نیز کردند، اما در نهایت مجلس تصمیم به تأیید اعتبارنامه وی گرفت و او با قدرت توانست جای پای خود را در بهارستان محکم کند.
تاجگردون که از چهره های شاخص فراکسیون مستقلین مجلس است، در حالی که افرادی دیگر نیز مدعی ریاست بر این کمیسیون مهم بودند، کرسی ریاست را از آن خود کرد.
دیگر اعضای هیات رئیسه یعنی مهرداد لاهوتی و فریدون همتی نواب رئیس، الهام آزاد و محسن بیگلری دبیران اول و دوم کمیسیون همگی از مستقلین مجلس هستند.
سخنگویی این کمیسیون در دست مفتح است که سالهای زیادیست در پارلمان در این نقش ایفای مسئولیت می کند.
وزیر احمدی نژاد به ریاست کمیسیون اقتصادی رسید
کمیسیون اقتصادی یکی دیگر از کمیسیون مهم مجلس است که در میان اعضای ۲۳ نفره آن چهره های مطرحی چون منوچهر متکی و سیدفرید موسوی به چشم می خورد.
اما ریاست این کمیسیون به سیدشمس الدین حسینی که از وزرای دولت محمود احمدی نژاد به شمار می رود، رسیده است. او جزو اعضای شورای ائتلاف است و علاوه بر وی، مهدی طغیانی و جعفر قادری نواب رئیس هم در شورای ائتلاف قرار دارند. اما فاطمه مقصودی سخنگوی این کمیسیون از چهره های اصلاح طلب است و زهرا خدادادی دبیر دوم نیز در لیست صدای ملت قرار دارد.
نکته قابل توجه در این کمیسیون حضور منوچهر متکی است. او که در رقابت برای ریاست مجلس از قالیباف شکست خورده بود به نظر می رسید در گام دوم برای ریاست کمیسیون امنیت ملی گام بردارد اما در اقدامی عجیب او راهی کمیسیون اقتصادی شده است.

مستقلین اکثریت کمیسیون انرژی را بر عهده گرفتند
در کمیسیون انرژی نام چهره هایی چون جواد سعدون زاده، مالک شریعتی، رمضانعلی سنگدوینی، روح الله متفکر آزاد، جلیل مختار و مهدی کوچک زاده دیده می شود. با وجود آنکه موسی احمدی از جبهه پایداری به عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب شده است، اما محمدبهرامی نائب رئیس دوم، جلیل مختار سخنگو، امید کریمیان دبیر اول و عبدالحسن همتی از مستقلین مجلس به شمار می رود. تنها رمضانعلی سنگندوینی نائب رئیس اول به اصولگرایان گرایش دارد.
بنابراین مستقلین اکثریت هیات رئیسه این کمیسیون را در اختیار دارند.
پایداری ها در کمیسیون کشاورزی
همچنین در کمیسیون کشاورزی که چهره های چون غلامرضا نوری قزلجه، کمال حسین پور، احد آزادی خواه و سمیه رفیعی در آن حضور دارند، ریاست به محمدجواد عسگری از اصولگرایان مجلس رسیده است. همچنین احد آزای خواه نائب رئیس دوم نیز گرایش نزدیک به پایداری های مجلس را دارد و پیمان فلسفی نائب رئیس دوم و سمیه رفیعی سخنگوی این کمیسیون نیز که با لیست امنا وارد مجلس شدند گرایش نزدیک به پایداری دارند.
محمدسادات ابراهیمی نیز که با لیست صدای ملت به مجلس رفته، سمت دبیر اولی را در این کمیسیون از آن خود کرده است.
منادی سپیدان و شهریاری در صدر کمیسیون های آموزش و بهداشت
کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری یکی دیگر از کمیسیون های مجلس است که تکلیف اعضا و هیات رئیسه آن مشخص شده است. علیرضا منادی سفیدان از اصولگرایان مجلس ریاست این کمیسیون را در اختیار گرفته است.
علاوه بر رئیس کمیسیون برخی از اعضای هیات رئیسه این کمیسیون نیز اصولگرایانی هستند که با لیست امنا و شورای ائتلاف راهی پارلمان شده اند؛ از جمله فرشاد ابراهیم پور نائب رئیس دوم و محمدرضا احمدی دبیر دوم که در لیست شورای ائتلاف بود یا فاطمه جراره که با لیست امنا در انتخابات حضور داشت.
نکته قابل توجه در این کمیسیون حضور حمیدرضا حاجی بابایی است. او که سابقه ریاست بر کمیسیون برنامه و بودجه را نیز داشته است در این دوره از انتخابات به کمیسیون آموزش رفته و البته در هیات رئیسه این کمیسیون نیز جایی ندارد که علت آن را باید در حضور او در کرسی نایب رئیسی مجلس دانست.
کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیز از جمله کمیسیون های دیگر است که تا قبل از رئیس جمهور شدن مسعود پزشکیان ۲۲ عضو داشت و حال یک عضو کلیدی آن راهی پاستور شده است.
ریاست کمیسیون بهداشت را به مثابه مجلس سابق حسینعلی شهریاری از اصولگرایان مجلس عهده دار است. فاطمه محمدبیگی نائب رئیس اول به جبهه پایداری نزدیک است و سلمان اسحاقی سخنگوی این کمیسیون نیز گرایش اصولگرایی دارد.
ریاست جوکار بر کمیسیونی که قالیباف عضو آن است
در کمیسیون عمران چهره هایی چون علی نیکزاد و احمد دنیامالی حضور دارند، ریاست این کمیسیون به محمدرضا رضایی کوچی رسیده که با لیست شورای ائتلاف به پارلمان آمده بود. علاوه بر او، احمد دنیا مالی و ابراهیم نجفی نواب رئیس، عبدالجلال ایری، سخنگو و احمد جباری دبیر اول آن نیز گرایش سیاسی اصولگرایانه دارد.
کمیسیون امور داخلی و شوراها نیز در زمره کمیسیون های مجلس است که تنها با ۱۵ عضو در مجلس دوازدهم تشکیل شده است. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، محمدصالح جوکار، ابوترابی و محمدرضا صباغیان از جمله اعضای آن به شمار می روند.
محمدصالح جوکار در ادامه مسیر مجلس یازدهم در این مجلس هم ریاست این کمیسیون را برعهده گرفته است. چهره ای که گرایش اصولگرایانه دارد. همچنین قاسم روانبخش و غلامرضا توکل دو نائب رئیس این کمیسیون از جبهه پایداری هستند و سخنگوی آن نیز یعنی ولی الله بیاتی با لیست شورای وحدت به پارلمان رسیده است.
مستقلین هم در هیات رئیسه این کمیسیون حضور دارند و سید روح الله موسوی نائب رئیس دوم کمیسیون شوراهاست.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس
کمیسیون اجتماعی یازدهمین کمیسیونی است که ۲۳ عضو آن مشخص شده اند و شخصیت هایی چون علی بابایی کارنامی، محسن فتحی، زهره سادات لاجوردی و شاهرخ رامین در این کمیسیون جای دارند.
بعد از مشخص شدن لیست ۲۳ نفره اعضای این کمیسیون، انتخابات هیات رئیسه برگزار شد و علی بابایی کارنامی به ریاست این کمیسیون رسید، همچنین با رأی اعضای این کمیسیون رحمت الله نوروزی و محسن فتحی به عنوان نواب اول و دوم تعیین شدند، همچنین ولی داداشی سخنگوی این کمیسیون و فضل الله رنجبر به همراه زهره سادات لاجوردی دبیران این کمیسیون شدند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.