stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۵ مرداد , ۱۴۰۳ Thursday, 15 August , 2024
  • کد خبر : 477727
  • 21 مرداد 1403 - 14:15
0

دیپلمات با سابقه، ساکن جدید میدان مشق می‌شود؟

دیپلمات با سابقه، ساکن جدید میدان مشق می‌شود؟

رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران فهرست وزرای کابینه دولت چهاردهم را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد که برای سکانداری وزارت خارجه، یک نام آشنا به چشم می‌خورد.

قلم | qalamna.ir :

در جریان رقابت‌های انتخابات سال ۱۴۰۳ یکی از موضوعات مورد بحث بین نامزدها، موضوع سیاست خارجی، نحوه تعامل با جهان و بحث مذاکره برای رفع تحریم‌ها بود.

«مسعود پزشکیان» نامزد پیروز انتخابات همواره تاکید داشته که سیاست خارجی‌اش «تحول‌گرا، واقع‌گرا، تعامل‌گرا و توسعه‌گرا» خواهد بود.

پزشکیان در شرح برنامه‌های خود و با بیان اینکه رفع تحریم‌ها را دنبال خواهد کرد، بر سیاست همسایگی نیز تاکید کرد.

یکی از اعضای تیم سیاست خارجی پزشکیان در جریان رقابت‌های انتخاباتی، «سید عباس عراقچی»، دیپلمات باسابقه جمهوری اسلامی ایران بود. دبیر شورای راهبردی روابط خارجی در جریان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به صورت رسمی در حمایت از پزشکیان وارد این عرصه شد و در تدوین راهبردها و مواضع پزشکیان در حوزه سیاست خارجی نقش‌آفرینی کرد.

دیپلمات با سابقه، ساکن جدید میدان مشق می‌شود؟
حضور عراقچی در برنامه‌های انتخاباتی پزشکیان

عراقچی ۶۱ ساله دانش‌آموخته‌ کارشناسی روابط بین‌الملل از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران، کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی و دکترای اندیشه‌های سیاسی از دانشگاه کنت انگلیس است.

عراقچی پیش از این سفیر ایران در فنلاند، سفیر ایران در ژاپن، سخنگوی وزارت خارجه ایران، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه ایران و در نهایت معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در دولت دوازدهم بوده است.

او از مهر ماه ۱۴۰۰ در سمت دبیری شورای راهبردی روابط خارجی ایران حضور داشته است.

عراقچی از سال ۱۳۹۲ و در مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ به عضویت تیم مذاکره‌کننده ایران درآمد و حضور فعالی در مذاکراتی داشت که به امضای برجام منجر شد.

دیپلمات با سابقه، ساکن جدید میدان مشق می‌شود؟
حضور عراقچی در مذاکرات هسته‌ای

عراقچی که با دستگاه‌های مختلف کشور تعامل خوبی دارد و از بدنه وزارت خارجه است، به عنوان گزینه تصدی این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی معرفی شده و کارشناسان معتقدند احتمالا بتواند رای اعتماد مجلس دوازدهم را کسب کند.
 
در صورت ورود عراقچی به ساختمان میدان مشق، او با پرونده‌های متعدد و بعضاً پیچیده‌ای سروکار خواهد داشت؛ از موضوع هسته‌ای، نحوه پیشبرد روابط با کشورهای جهان از جمله همسایگان، بهبود روابط با اروپا، تعامل با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تا جنگ غزه.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.