stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۵ مرداد , ۱۴۰۳ Thursday, 15 August , 2024
  • کد خبر : 477805
  • 22 مرداد 1403 - 17:53
0

۱۰ ویژگی که عراقچی باید داشته باشد

۱۰ ویژگی که عراقچی باید داشته باشد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت که ارتباط وزیر خارجه با تصمیم‌گیران و جلب نظر و اقناع آنها با وفاداری چشم بسته فرق دارد؛ وزیر خارجه باید بتواند در سطوح تصمیم‌گیری اثرگذار باشد و توانایی جلب اعتماد کامل مسئولان و انجام ابتکار عمل‌هایی در راستای پیشرفت کشور را داشته باشد.

قلم | qalamna.ir :

«سیدعباس عراقچی» دیپلمات با سابقه وزارت امور خارجه روز یکشنبه از سوی مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. 

۱۰ ویژگی که عراقچی باید داشته باشد
سید عباس عراقچی، وزیر خارجه پیشنهادی

نگاه به شرق و غرب مهم نیست منافع ملی، محور کار باشد

«مهدی‌ ذاکریان» در گفت‌وگو با ایسنا درباره معرفی« سیدعباس عراقچی» به عنوان وزیر خارجه از سوی مسعود پزشکیان رئیس دولت چهاردهم گفت، فردی که برای مدیریت وزارت خارجه معرفی می‌شود باید چند ویژگی داشته باشد. اول اینکه تاریخ، هویت و فرهنگی ایرانی را به خوبی بشناسد و معرف آن باشد. دوم اینکه منافع محور باشد؛ آنچه در سیاست خارجی مهم است نگاه به منافع است نه کشور یا کشورها. نگاه به شرق و غرب مهم نیست شاید در مقطعی باید به هر ۲ طرف نگاه داشته باشیم و شاید لازم باشد به سمت هیچ کدام نرویم و در مقطعی یکی از آنها را بیشتر مورد توجه قرار دهیم بنابراین مهم است که منافع ملی محور کار باشد.

به خاطر حفظ میز محافظه‌کاری و سکوت نشود

وی ادامه داد: سوم، اینکه زبان‌های بین‌المللی را بداند به ویژه زبان منطقه خودمان که بیشتر عربی است یا زبان انگلیسی که زبان مسلط دنیاست را مسلط باشد. چهارم اینکه تحصیلات مرتبط در حوزه سیاست خارجی داشته باشد و با موضوعات حقوق و سیاست بین‌الملل، حقوق بشر و حقوق دریاها و دیپلماتیک و معاهدات بین‌المللی و تئوری‌های سیاسی و نو آشنا باشد. پنجم اینکه بتواند در فضای مجازی و رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی نظرات و مواضع ایران را مطرح کند و یک ارتباط منظم در این رابطه وجود داشته باشد و اساسا فردی فعال در افکار عمومی باشد. ششم اینکه پاکدست و شجاع باشد و به خاطر حفظ میز خودش محافظه‌کاری و سکوت نکند؛ به عنوان مثال اگر معتقد است که FATF امری لازم برای سیاست و اقتصاد کشور است و نیاز است که کشور الزامات آن را بپذیرد برای این مساله تمام تلاش خود را به کار گیرد و از حملات و انتقادها و فشارها نترسد و با شجاعت این مسائل را پیگیری کند.

مجرب و حرفه‌ای در تصمیم‌گیری‌ها

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: هفتم اینکه وزیر خارجه باید در تصمیم‌گیری‌ها و اجراییات مجرب و حرفه‌ای باشد. هشتم اینکه توانایی لابی‌گری و اثرگذاری داشته باشد و بتواند با نمایندگان کشورهای مختلف در مجامع بین المللی مذاکره و رایزنی قوی کند و از سویی توان اقناع کردن دیگران را داشته باشد. نهم اینکه توانایی و ارتباط قوی با سطوح مختلف تصمیم گیری در داخل کشور داشته باشد و بتواند اعتماد کامل و اطمینان سطوح مختلف تصمیم گیری را داشته باشد. دهم اینکه از دیپلماسی‌های نوین بهره ببرد؛ ما نیاز داریم در دیپلماسی اقتصادی،‌ دیپلماسی عمومی، دیپلماسی خط ۲ (بهره‌گیری از نخبگان و روزنامه‌نگاران و دانشگاهیان تا سیاست خارجی با بهره‌گیری از آن پیش برده شود)، دیپلماسی دیجیتال و هوش مصنوعی وارد شویم و مهم است که وزیر خارجه نسبت به این ابعاد تسلط و آگاهی لازم را داشته باشد.  

۱۰ ویژگی که عراقچی باید داشته باشد
سید عباس عراقچی، وزیر خارجه پیشنهادی

ارتباط با تصمیم‌گیران و جلب نظر و اقناع آنها با وفاداری چشم بسته فرق دارد

ذاکریان با اشاره به اظهارات سید عباس عراقچی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت، آنچه من شنیدم این است که آقای عراقچی گفته‌اند خیلی وفادار به رهبری انقلاب و سپاه و میدان هستند و به نوعی برنامه‌های آقای رئیسی را ادامه می‌دهند. معتقدم آنچه وزیر خارجه دولت آقای پزشکیان باید مورد توجه قرار دهد توجه به مواردی است که در بالا اشاره کردم. مهم است که وزیر خارجه برنامه روشن و مشخص داشته باشد نه اینکه روی کاغذ یک چیز بگوید و در عمل به شکل دیگر برخورد کند.

وی تاکید کرد: ارتباط با تصمیم‌گیران و جلب نظر و اقناع آنها با وفاداری چشم بسته فرق دارد. وزیر خارجه باید بتواند در سطوح تصمیم‌گیری اثرگذار باشد و توانایی جلب اعتماد کامل را داشته باشد و کارهایی انجام دهد که برای پیشرفت کشور خوب و مفید است. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اقای عراقچی در ساختاری فعالیت کرده است که آقایان ولایتی، خرازی، متکی، ظریف و امیرعبداللهیان بوده‌اند. او قائم به شخص خود تصمیم نگرفته است بلکه در چارچوب ماموریت‌هایش فعالیت کرده است از این رو باید دید در جایگاه وزیر تا چه اندازه قائل به تصمیم‌گیری و اعمال اراده‌اش است و می‌تواند ابتکارات نو و تازه طرح کند یا خیر.

انتهای پیام 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.