stat counter
تاریخ : شنبه, ۲۷ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 17 August , 2024
  • کد خبر : 478007
  • 27 مرداد 1403 - 17:53
0

پیشروی اوکراین، نقطه عطفی در صلح با مسکو نیست

پیشروی اوکراین، نقطه عطفی در صلح با مسکو نیست

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت که پیشروی اوکراین در خاک روسیه و اشغال مناطقی از این کشور نقطه عطفی برای صلح یا آتش بس در جنگ میان ۲ کشور نیست. 

قلم | qalamna.ir :

 هفته گذشته اوکراین به منطقه مرزی کورسک در قلمرو روسیه حمله کرد که با وجود منابع محدود انسانی، با چند هزار سرباز صورت گرفت. در پی این حمله، نیروهای اوکراینی چندین روستا را تصرف کردند و طبق گزارش‌ها، پس از آن توسط نیروهای کمکی روسیه متوقف شدند. مهاجمان از آن زمان تاکنون تلفات سنگینی را متحمل شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور تلاش‌های واحدهای زرهی نیروهای مسلح اوکراین را برای نفوذ عمیق به شهرهای «اسکریلوکا»، «لوشینکا»، «سمنُوکا»، «آلکسیوسکی» و «کامیشنی» در منطقه کورسک خنثی کرده است.

پیشروی اوکراین، نقطه عطفی در صلح با مسکو نیست
حمله اوکراین به کورسک

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفت که در این حملات ۷۴ منطقه و ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه اشغال شده است.

البته، اظهارات زلسنکی با شک و تردید اندیشکده‌های آمریکایی همچون اندیشکده «موسسه مطالعات جنگ» روبرو شده است. به‌طوری‌که این اندیشکده در تحقیقات تازه خود که روز چهارشنبه منتشر شده است، بدون اشاره مستقیم به کذب بودن اظهارات زلنسکی گزارش داد که «احتمالا، اوکراینی‌ها همه مناطق استان کورسک را کنترل نمی‌کنند و اظهارات مقامات کی‌یف، کذب است.»

در عین حال روسیه وعده اقدام متقابل را داده است و نیروهای مسلح این کشور هم طی چند روز اخیر پیشروی‌هایی در میدان نبرد داشته‌اند.

پیشروی اوکراین در روسیه تاثیر جدی بر روی زمین در معادله جنگ ندارد

«دیاکو حسینی» در گفت‌وگو با ایسنا درباره چرایی پیشروی اوکراین در خاک روسیه و واکنش احتمالی مسکو به این اقدام اظهار کرد: با توجه به وسعت منطقه‌ای که اوکراین در آن پیشروی کرده است و نیز با توجه به نیروی نظامی روسیه که در بخش‌های خاصی متمرکز هستند معتقدم این پیشروی تاثیر جدی بر روی زمین در معادله جنگ میان اوکراین و روسیه ندارد. معتقدم نتیجه جنگ اوکراین و روسیه در این مکان و در این مقطع تعیین نمی‌شود بلکه نتیجه جنگ در خاک اوکراین تعیین خواهد شد.

وی با بیان اینکه منطقه‌ای که اوکراین در آن پیشروی کرده است تقریبا یک منطقه بی‌دفاع بوده است و اشغال آن برای سربازان اوکراینی سخت نبوده است درباره واکنش احتمالی روسیه به این حملات گفت که در روزهای آینده باید منتظر و مراقب واکنش روسیه بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره دلایل حملات اوکراین تصریح کرد: در اقدام اوکراین باید دلایل سیاسی را مدنظر قرار داد. با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از نگاه روانشناختی حتما این حملات به نفع آمریکا و متحدان اوکراین است و بر فضای سیاسی انتخاباتی این کشور تاثیر مثبت خواهد داشت، از سویی این اقدام برای اینکه اوکراین امکان و دسترسی به یک پیروزی و صلح شرافتمندانه را رقم بزند مهم است و این برای زلنسکی یک دستاورد مهم است.

پیشروی اوکراین، نقطه عطفی در صلح با مسکو نیست
حمله اوکراین به کورسک

سناریوهای رسانه‌ای مرتبط با حملات و پیشروی اوکراین در خاک روسیه

حسینی گفت: سناریوهای مختلفی برای حملات و پیشروی اوکراین در خاک روسیه مطرح است؛ یک سناریو این است که روسیه احتمالا پیشروی اوکراین را در این بخش از خاک خود ناچیز بداند به نحوی که ارزش به هم زدن تمرکز نیروهای زمینی خود در بخش‌های دیگر را ندارد از این رو سعی دارد با آرامش این مساله را مهار کند. سناریو دیگر این است که روسیه با عدم واکنش به این مساله سعی کرده به اوکراین موضعی دهد که امکان صلح شرافتمندانه در مذاکرات برایش فراهم شود. در عین حال این سناریوها صرفا در فضای رسانه‌ای است و برای آنها داده معتبری وجود ندارد و صرفا گمانه‌زنی است. اما آنچه مشخص است اینکه این پیشروی‌ها برای اوکراین بلندمدت نیست و نگه داشتن این مقدار از خاک روسیه برای اوکراین حتما سخت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ارتش اوکراین برای اینکه غرب را امیدوار سازد و تبلیغاتی در فضای انتخاباتی برای آنها داشته باشد نسبت به پیشروی در خاک روسیه احتمالا اقدام کرده است به این شکل هم برای غرب یک امتیاز است و هم زلنسکی می‌تواند حمایت مالی و سیاسی بیشتری از غرب درخواست کند و به نیروهای خود در جبهه جنگ انگیزه دهد.

احتمال واکنش هسته‌ای روسیه ناچیز است

حسینی درباره احتمال هرگونه واکنش شدید از جمله واکنش هسته‌ای از سوی پوتین به پیشروی اوکراین اظهار کرد: امکان این مساله وجود دارد اما احتمالش ناچیز است، چون روسیه دست بالا را در جنگ با اوکراین دارد، تقریبا یک سوم از خاک اوکراین را اشغال کرده است و آسیب زیاد و جدی به زیرساخت‌های اوکراین وارد کرده است به شکلی که الان اوکراین بدون حمایت و کمک غرب نمی‌تواند به جنگ ادامه دهد دارد. به علاوه حمله هسته ای موجب می‌شود که واکنش متقابل داشته باشد و بحران از کنترل خارج شود. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت که به علاوه روسیه احتمال حضور دونالد ترامپ را در انتخابات بالا می‌هد از این رو اگر ترامپ روی کار بیاید امکان صلح به نفع روسیه مهیا خواهد شد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.