stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۲۸ مرداد , ۱۴۰۳ Sunday, 18 August , 2024
  • کد خبر : 478047
  • 28 مرداد 1403 - 18:24
0

اگر دخالت بزرگان نبود امروز پزشکیان رییس جمهوری نبود

اگر دخالت بزرگان نبود امروز پزشکیان رییس جمهوری نبود
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: محمدرضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت در مجلس گفت: گفتند من گفته ام انتخابات مهندسی شده. دکتر پزشکیان که الان رییس جمهوری هستند در آن انتخابات رد صلاحیت شدند و اگر نبود دخالت بزرگان امروز پزشکیان رییس جمهوری نبود بالاخره نمی توان واقعیت را کتمان کرد. اگر بدون دلیل حذف کنند انتخابات در آن ناحیه مخدوش می شود.

 
«انتخاب»؛ اظهارات وی به شرح زیر است: امروز آمده ام که وارد عرصه مدیریتی خطیر شوم که با جان مردم در ارتباط است.  آماده ام که با تمام توان و ظرفیت و تجربه و همراهی گسترده جامعه سلامت کشور تلاش کنم تا مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند. این جمله عصاره همه برنامه های سلامت است و البته محصول برنامه های توسعه .
 
وزیر بهداشت از یک طرف نماینده ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی ، ۲۵۰ هزار نفر دانش آموخته و ۲۳۰ هزار نفر گروه پرستاری ، ۲۵۰ هزار دانشجوی پزشکی، بیش از ۲۵۰ هزار سایر حوزه های سلامت و … است از طرف دیگر خدمت گزار ۸۷ میلیون ایرانی دریافت کننده خدمات سلامت. من به عنوان پزشک یاد گرفته ام که باید حامی همین مردم باشم. مردمی که علی رغم همه پیشرفت ها هنوز در کشور دچار محرومیت های جدی هستند و با چالش های جدی چون هزینه های کمرشکن سلامت روان و توانبخشی و … رو به رو هستند. ۴۰ سال است که در مسیر خدمت رسانی به همین مردم هستم.
 
پذیرفتن مسئولیت در شرایط فعلی کشور تفاوت زیادی با حضور در تیم های اضطراری در زمان جنگ تحمیلی ندارد چون شرط آن از خود گذشتی و جهاد است که برای آن خون های پاکی ریخته شده است. کشور ما اکنون در گیر بحران های مختلفی است ما دچار تحریم های ظالمانه و محرومیت های پولی و مالی متعدد هستیم که مانع جدی در تبادلات اقتصادی است.با مشکلات داخلی از جمله مهاجرت نیروهای درمان رو به رو هستیم. هزینه های کمر شکن سلامت و درمان نیز از دیگر چالش ها است. ما در منطقه بحران زده ای در دنیا هستیم که یکی از آن هجوم رژیم اشغالگر به غزه است. در این شرایط وظیفه دولت کسب رضایت مردم است. حوزه سلامت یکی از مهم ترین ارکان کسب رضایت مردم است. من آماده هستم تا تمام تلاش و توان و تجربه و همت ارتقا سلامت برای کاهش درد مردم به کار ببرم.
 
حوزه سلامت یک بخش خدماتی-تخصصی است که برای موفقیت در آن راهی جز شواهد معتبر داخلی و بین المللی نداریم. مبنای کار در وزارت بهداشت ارائه خدمات سلامت به مردم به صورت در دسترس با رعایت عدالت و با کیفیت مناسب است. حوزه سلامت در چهار دهه گذشته از افتخارات کشور است و ایران جز کشورهای سلامت در این حوزه باشد. دستاوردهایی چون ایجاد و گسترش شبکه بهداشت در دهه ۶۰، کنترل بیماری های واگیردار، پیوند اعضا (ما در شیراز بخش پیوند کبدی داریم که در دنیا زبان زد است)و … که نظام سلامت ایران را به نمادی موفق تبدیل کرده است.
 
۱۴۰۰ دانشجوی بین المللی تنها در یک دانشگاه علوم پزشکی تهران نشانه توانمندی ماست. در بخش پژوهشی نیز با حدود ۱۰ درصد اعضای هیات علمی حدود ۳۰ درصد تولیدات علمی کشور را برعهده دارد. زیر ساخت شبکه بهداشت و درمان کشور به شکل سازمان یافته از دیگر دستاوردها است.
 
در حوزه سلامت چالش های مهمی هم داریم. چالش اول بحث تولیت سلامت است که طبق بند ۷ سیاست های کلی سلامت بر عهده وزارت بهداشت است. ۷۰ درصد تحقق سلامت مردم مربوط به بخش های دیگری غیر از وزارت بهداشت است.
 
چالش بعدی بحران نیروی انسانی است. مهاجرت، خروج از چرخه خدمت، تغییر شغل، … از چالش ها است. موضوع مهاجرت در بخش پزشکی و پرستاری خود را به عنوان یک معضل جدی نشان داده است.
 
چالش بعدی بحران دارو و تجهیزات پزشکی است. برای حل آن راهکارهای فوری و تصمیمات جدی لازم است. به آقای عارف گفتم که ۳۰۰ قلم کمبود دارو را به صورت فوری پیگیری کنیم.کمبود امکانات سرپایی و فرسودگی تجهیزات از دیگر چالش ها است. علاوه بر این موضوعات جدیدی دیگر هم باید مورد توجه باشد برخی از آنها عبارتند از تغییر نسلی که در مدریتی نیروی انسانی نقش مهمی دارد، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی که در همه وجوه زندگی بشری نقش جدی ایفا کند
 
دولت برای ارتقای سلامت مردم فرصت های مهمی دارد. اول حمایت رهبری نظام از دانش و گسترش آن و توجه ایشان به جایگاه دانشگاه ها است. فرصت دیگر شخص رییس جمهور و مسلط به این حوزه است. فرصت سوم تشکیل دولت وفاق ملی است. فرصت دیگر امکان تعامل مثبت و فعال با نمایندگان مجلس به خصوص کمیسیون های تخصصی است.
 
اهداف کلان وزارت بهداشت در دولت چهاردهم بر اساس اسناد بالادستی:
تقویت نقش حکمرانی وزارت بهداشت بر اساس شواهد بین المللی- تامین منابع مالی پایدار-تمرکززدایی-تقویت دیپلماسی علمی و ارتقا دانش-ارتقا آموزش و پژوهش-افزایش پوشش اثربخش بیمه پایه سلامت-کاهش هزینه های کمرشکن سلامت -حمایت از حقوق حرفه ای و حفظ منزلت دانشجو و اساتید-معکوس کردن روند مهاجرت-توجه به شاغلان جوان در حوزه سلامت-افزایش خودکفایی در مواد اولیه-ایمنی مواد غذایی- توسعه زیرساخت های سلامت الکترونیک-موضوع جوانی جمعیت-سالمندی-توجه به کاهش ازدواج و باروری-توجه به مشکلات دانش آموختگان جوان پزشکی-ساماندهی و توسعه خدمات آموزشی، پژوهشی و … طب ایرانی بر اساس شواهد علمی-
 
حوزه سلامت بخش خدماتی و تخصصی است که باید علمی اداره شود. سیاست بازی و تفکر جناحی هیچ جایی ندارد. من ازهمه نیروهای توانمند با هر گرایش فکری برای عملیاتی شدن برنامه دولت چهاردهم استفاده می کنم. ما باید برای نسل جوان امید ایجاد کنیم. با تسهیل امور می توانیم نیروی انسانی را حفظ کنیم.
 
فرمودند چرا با افزایش دانشجو مخالفت کردید ؟ من مخالفت نکردم فقط گفتم افزایش دانشجو دو موضوع دارد یکی بودجه میخواهد و یکی هم استاد. در حوزه سلامت نمیتوان کاهش کیفیت را پذیرفت.گفتم من هر جا رفتم سیاسی کاری کردم. من ۸ سال رییس انشگاه بودم خیلی از معاونان من از جناح مقابل بودند. در نظام پزشکی هم همین طور بود با افتخار و رفاقت کار کردم.
 
گفتند من گفته ام انتخابات مهندسی شده. دکتر پزشکیان که الان رییس جمهوری هستند در آن انتخابات رد صلاحیت شدند و اگر نبود دخالت بزرگان امروز پزشکیان رییس جمهوری نبود بالاخره نمی توان واقعیت را کتمان کرد. اگر بدون دلیل حذف کنند انتخابات در آن ناحیه مخدوش می شود.
 
من محمدرضا ظفرقندی که خود در مسیر انقلاب اسلامی و شکل گیری جمهوری اسلامی مشارکت داشتم با التزام به قانون اساسی و همه اصول آن به پشتوانه رییس جمهوری و حمایت رهبری از ایشان آماده ام تا با رای مجلس محترم مسئولیت وزارت بهداشت را بر عهده بگیرم و تمام توانم را برای خدمت به کار بگیرم. قانون اساسی میثاق ملی ما است و همه با حق حاکمیت مردم باید برای تحقق آن بکوشیم. احترام و تمکین از قانون باید محور عمل در همه کنش های سیاسی و اجتماعی باشد.
 
برای توسعه و پیشرفت کشور راهی به جز همه ارکان نظام و هماهنگی سیاست های کلی و کلان نگری و تصمیم گیری مبتنی بر دانش و تلاش مخلصانه و جدیت در اجرا تحت هدایت رهبری نداریم. امروز شرایط کم نظیری برای ارتقا سلامت مردم ایجاد شده و حمایت وزرای سابق، آحاد مردم و کادر درمان و انجمن های علمی موجب وفاق و افزایش سرمایه اجتماعی خواهد شد.
 
وزارت برای من نه یک فرصت برای ریاست بلکه یک جایگاه برای خدمت به مردم شریف ایران است. در این جایگاه تمام تلاش خود را متناسب با امکانات کشور به کار خواهم برد.رای شما بار امانتی است سنگین بر دوش من است که دین خود را به مردم ایران ادا کنم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.