stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۹ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 9 September , 2024
  • کد خبر : 479025
  • 19 شهریور 1403 - 14:18
1

وضعیت‌کار در‌کدام رشته‌های‌دانشگاهی بدتر است؟

وضعیت‌کار در‌کدام رشته‌های‌دانشگاهی بدتر است؟
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: بررسی‌های آماری از نرخ بیکاری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کشور در رشته‌های تحصیلی مختلف نشان می‌دهد دانش‌آموختگان رشته‌های علوم تجربی، ریاضی و آمار بیشترین نرخ بیکاری را در سال ۱۴۰۲ تجربه کرده‌اند.

 

اکوایران، در ادبیات کلاسیک بازار کار انسان نیز مانند پول یک سرمایه محسوب می‌شود. در مقالات متعددی اشاره شده است که تحصیلات این نوع از سرمایه به بهره‌وری آن کمک می‌کند. به همین دلیل، از سال‌های گذشته تحصیلات دانشگاهی به عنوان سیگنال مثبتی در بازار کار عمل کرده و باعث اشتغال راحت‌تر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نسبت به افراد دانشگاه رفته شده است.

 

با این حال، به نظر می‌رسد این وضعیت دیگر در بازار کار برقرار نیست و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز شاهد بیکاری در نرخ‌های بالا هستند؛ این بیکاری حتی در برخی رشته‌های دانشگاهی که در گذشته متقاضی برای آن‌ها زیاد بوده نیز به چشم می‌خورد.داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته، بیش‌ترین نرخ بیکاری با صرف‌نظر از رشته‌های نامشخص در آمارگیری، به گروه علوم تجربی، ریاضی و آمار اختصاص دارد.

بیکاری ۱۴ درصدی علوم پایه‌ای‌ها
طبق داده‌های مرکز آمار، در سال گذشته از ۱۴.۵ درصد از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم تجربی، ریاضیات و آمار که در جمعیت فعال کار حضور داشتند، بیکار بوده‌اند. جمعیت فعال به مجموع جمعیت شاغل و بیکار اطلاق می‌شود. بنابراین، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان این رشته ۱۴.۵ درصد و بالاتر از سایر رشته‌های دانشگاهی بوده است.

در رتبه بعد، رشته علوم اجتماعی و روزنامه نگاری قرار گرفته که نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آن ۱۳.۷ درصد شناسایی شده است. به عبارت دقیق‌تر، در سال گذشته ۴۸۸ هزار و ۷۲۷ نفر در این رشته تحصیل کرده یا از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند و همزمان در جمعیت فعال کار نیز قرار گرفته‌اند، اما ۶۶ هزار و ۷۸۱ نفر از آنان بیکار بوده‌اند.سومین رشته با نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان بالا، فناوری اطلاعات و ارتباطات است که نرخ بیکاری آن در سطح ۱۲.۸ درصد قرار گرفته است.در سوی دیگر این طیف، فارغ‌التحصیلان حوزه بهداشت قرار گرفته‌اند که نرخ بیکاری آنان نزدیک به نرخ بیکاری کل کشور در محدوده ۷.۳ درصد قرار گرفته است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.