stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۱ شهریور , ۱۴۰۳ Wednesday, 11 September , 2024
  • کد خبر : 479077
  • 20 شهریور 1403 - 17:54
1

آمریکا، ایران را به ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه متهم کرد

آمریکا، ایران را به ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه متهم کرد

وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به لندن و دیدار با همتای انگلیسی خود، به مسائلی از جمله جنگ در اوکراین و غزه پرداخت و بار دیگر اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد.

قلم | qalamna.ir :

«دیوید لمی» وزیر خارجه انگلیس امروز (سه‌شنبه) در لندن میزبان «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود بود و یک سری مسائل از جمله جنگ در اوکراین و غزه و مسائل بین‌المللی دیگری در گفت‌وگوی آن‌ها مطرح شد.

لمی و بلینکن روی مسائل دوجانبه و همچنین مسائلی در حوزه هند-پاسیفیک تمرکز داشتند.

بلینکن در کنفرانس خبری مشترک با لمی گفت: «ما به طور شبانه‌روزی با بریتانیا در مورد مسائل امنیتی جهانی در تماس هستیم. رابطه بین ایالات متحده و بریتانیا برای مردم ما ویژه و ضروری است.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به جنگ اوکراین گفت: «ایالات متحده و بریتانیا از اوکراین حمایت می‌کنند و ما طی روزهای آتی با هم به کی‌یف سفر خواهیم کرد.»

به ادعای بلینکن، بیش از ۵۰ کشور از اوکراین حمایت می‌کنند.

اتهام‌زنی آمریکا به ایران و چین

او همچنین با طرح اتهاماتی بی‌اساس که همگی رد شده است، گفت: «یکی از دلایل تداوم حملات پوتین به اوکراین، حمایت چین است و ما کسانی که ماشین جنگی روسیه را تغذیه می‌کنند، پاسخگو خواهیم کرد.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه، رسماً ایران را به ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرد و گفت: «ما به‌صورت آشکار و خصوصی به ایران هشدار داده‌ بودیم که برداشتن این گام یک تشدید خطرناک خواهد بود. روسیه در حال حاضر محموله‌هایی از این موشک‌ها را دریافت کرده است».

این ادعای بلینکن در حالی است که پیشتر «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید و «ویلیام برنز» رئیس سیا، ادعای رسانه‌های آمریکایی درباره ارسال موشک‌های بالستیک از سوی به روسیه را تایید نکرده بود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه گفت: جای تاسف است که برخی از طرف‌ها که خود بخشی از جنگ و نزاع در بحران اوکراین هستند، با انگیزه‌های سیاسی، اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کنند. ما در موضوع اوکراین بخشی از جنگ و نزاع نیستیم و و بارها تاکید کرده‌ایم که راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این بحران می‌دانیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: ما ادعاهای مطرح شده مبنی بر نقش ایران برای صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ در بحران اوکراین را قویاً رد می‌کنیم و این اتهامات و ادعاها را ناشی از منویات سیاسی طرف‌هایی می‌دانیم که این اتهامات را مطرح می‌کنند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت آمریکا اواخر امروز تحریم‌های بیشتری را علیه ایران از جمله «ایران‌ایر» اعلام خواهد کرد.

او در ادامه اتهام‌زنی‌هایش افزود: «موشک‌های ایران به روسیه ظرفیت و انعطاف بیشتری می‌دهد و به جنگ علیه اوکراین دامن می‌زند.»

دیپلمات آمریکایی همچنین مدعی شد: «شماری از پرنسل نظامی روسیه در ایران آموزش استفاده از موشک‌های فتح ۳۶۰ را گذرانده‌اند. نقل و انتقالات میان ایران و روسیه تکمیل شده و مسکو احتمالا ظرف چند هفته از آن‌ موشک‌ها در اوکراین علیه اوکراینی‌ها استفاده خواهد کرد».

درباره آتش‌بس غزه تنها چند پرونده دشوار، اما قابل حل باقی مانده است

بلینکن همچنین با اشاره به تحولات غرب آسیا و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی گفت: «ما در مورد تلاش‌های مداوم خود برای پایان دادن به تشدید وضعیت در خاورمیانه صحبت کردیم. دستیابی به آتش‌بس بهترین راه برای بازگرداندن گروگان‌ها (اسیران صهیونیست) و رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه است.»

وزیر خارجه آمریکا بدون توجه به کارشکنی‌های تل‌آویو در مسیر توافق آتش‌بس و جنایات صهیونیست‌ها در غزه گفت: «اسرائیل از طرف ایران به حمله تهدید می‌شود و ما آماده‌ایم به آن در مقابله با آن کمک کنیم.»

او با اشاره به تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در غزه و اینکه آتش‌بس در جهت منافع تل‌آویو است، مدعی شد: «بیش از ۹۰ درصد موضوعات برای آتش‌بس در غزه مورد توافق قرار گرفته و تنها چند پرونده دشوار، اما قابل حل باقی ماند. ما مصمم هستیم که برای رسیدن به آتش‌بس تلاش کنیم زیرا این امر چشم‌اندازهای مثبت بزرگی را ایجاد خواهد کرد.»

بلینکن درباره کشته‌شدن «عایشه‌نور» شهروند آمریکایی-ترکیه‌ای در کرانه باختری توسط نظامیان صهیونیستی نیز تنها به عبارت «غیر قابل قبول» بسنده کرد و گفت: «در خصوص مرگ غم‌انگیز عایشه نور، ما می‌گوییم که نیروهای اسرائیلی باید قوانین تعامل در کرانه باختری را تغییر دهند.»

آنچه در غزه اتفاق افتاد، اهمیت آتش‌بس را تایید می‌کند

وزیر خارجه انگلیس هم گفت: «من با بلینکن درباره حمایت از اوکراین، اقدامات ایران و تلاش‌هایی برای برقراری ثبات در منطقه صحبت کردم.»

این دیپلمات ارشد انگلیسی ادامه داد: «در یک دنیای ناایمن، مهم‌تر این است که ما کشورهایی بسیار همسو باشیم.»

بلینکن همچنین قرار است اواخر امروز با «کر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس ملاقات کند. استارمر هم قرار است روز جمعه با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن دیدار داشته باشد.

همچنین وزیر خارجه انگلیس در واکنش به کشتار شنیع در منطقه «مواصی» در شهر خان یونس واقع در جنوب نوار غزه به دست رژیم صهیونیستی که در پی آن ده‌ها فلسطینی شهید و زخمی شدند، گفت: «آنچه در خان یونس اتفاق افتاد، تکان‌دهنده است و اهمیت آتش‌بس را تایید می‌کند.»

وزیر خارجه انگلیس افزود: «ما بر اهمیت دستیابی به آتش‌بس و روند صلح بر اساس راه‌حل ۲ دولتی توافق داریم.»

استفاده موشک‌های غربی علیه خاک روسیه

لمی، وزیر خارجه انگلیس همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد اجازه دادن کشورش به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد سایه طوفان در عملیات‌های فرا مرزی به قلمروی روسیه گفت: «اظهار نظر در مورد جزئیات عملیاتی بسیار اشتباه است.»

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین در ادامه اتهام‌زنی‌های بلینکن به ایران گفت: «تامین موشک از ایران تشدید قابل‌توجهی است.»

آنتونی بلینکن هم در ادامه گفت، جو بایدن قصد دارد روز جمعه با نخست‌وزیر انگلیس درباره اجازه دادن به نیروهای مسلح اوکراین برای حمله به روسیه با سلاح‌های دوربرد غربی‌ها گفت‌وگو کند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.