stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
  • کد خبر : 10165
  • 05 آبان 1394 - 12:03
2

آخرین تلفات زلزله درپاکستان،هند وافغانستان / ۳۷۸ کشته و صدها زخمی

تلفات زمین لرزه ۷٫۵ریشتری که بعد ازظهر روزدوشنبه درشمال شرق افغانستان رخ داد وپاکستان، هندوستان وتاجیکستان را نیزبشدت لرزاند ودر کشورهای هند، چین،ازبکستان وقرقیزستان هم احساس شد تاکنون به ۳۷۸ کشته و صدها زخمی رسیده است.

قلم | qalamna.ir :

خبرنگاران از کابل و اسلام آباد، آخرین تلفات زلزله درافغانستان ۷۵ کشته و ۲۶۷ زخمی و در پاکستان ۳۰۰ کشته و بیش از ۴۰۰ زخمی اعلام شده است.

این زمین لرزه در هند نیز سه کشته و دو مصدوم برجای گذاشت و منجر به وارد آمدن خساراتی به ساختمان ها در ایالت شمالی این کشور شد.

در نتیجه زمین لرزه روز گذشته در قلمرو تاجیکستان در منطقه بدخشان این کشور تعدادی از خانه ها تخریب شدند اما تلفات جانی در این کشور نداشته است.

زلزله درکشورهای فقیر و جنگزده افغانستان و پاکستان برآلام این مردم رنج کشیده افزوده است و هم اکنون به کمک های بین المللی نیاز دارند.

«محمد اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان گفت که خسارت های ناشی از زلزله در استان های «بدخشان»،«کنر»، «ننگرهار» و منطقه نورستان متمرکز شده، اما سایر استان های این کشور از جمله کابل نیز دچار خساراتی شده اند.

اشرف غنی ضمن همدردی با آسیب دیدگان گفت که نهادهای متولی در حال جمع آوری اطلاعات دقیق در مورد خسارات ناشی از این حادثه هستند.

«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز با برگزاری نشست اضطراری ازکمیته مقابله با حوادث طبیعی افغانستان خواست تا تمامی وزارت خانه ها و نهادها، نسبت به کمک رسانی فوری به آسیب دیدگان اقدام کنند.

منابع محلی احتمال افزایش تلفات درمناطق زلزله زده وجود دارد ومقامات در تلاش برای به دست آوردن معلومات از مناطق آسیب دیده هستند.

«ویس برمک» معاون امور رسیدگی به حوادث دولت افغانستان نیزگفت که از جامعه بین المللی تقاضای کمک فوری به آسیب دیدگان کرده ایم و سفیر ایران در کابل نیز در تماس تلفنی وعده کمک فوری کرده است.

برمک افزود: دولت هندوستان وهلال احمر ترکیه نیز آمادگی شان را برای امدادرسانی به آسیب دیدگان در ولایات مختلف افغانستان اعلام کرده اند.

صاحبنظران و کارشناسان افغانستان امور می گویند که احتمال بالارفتن تلفات به شدت بالاست؛ زیرا به باور آنها وضعیت جغرافیایی افغانستان،کوهستانی وصعب العبوربودن کشور، قطع تماس های تلفنی، ضعف نهادهای رسیدگی به حوادث، ناهماهنگی های احتمالی، نبود یک مرکز قدرتمند و با امکانات برای ثبت آمار و حوادث و مسایل دیگر، عواملی هستند که این احتمال را تقویت می کنند.

مرکز لرزه نگاری آمریکا البته کانون این زلزله را منطقه ای بیابانی در شمال شرق افغانستان اعلام کرد و در اطلاعیه خود نوشت: این زلزله ای به بزرگی ۷٫۵ درجه (هفت و نیم) در مقیاس امواج درونی زمین – ریشتر – در ۸۲ کیلومتری جنوب شرقی «فیض آباد» در منطقه ای بیابانی در رشته کوه های «هندوکش» و در عمق ۱۹۶ کیلومتری زمین رخ داد.

این گزارش با دریافت لحظه به لحظه آخرین اخبار واطلاعات از دفاتر درکشورهای پاکستان، افغانستان، هندوستان، تاجیکستان و چین تکمیل می شود.

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.