stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 15 May , 2024
  • کد خبر : 103050
  • 23 فروردین 1399 - 12:45
2

تولید داروی «فاویپیراویر» توسط ۳ شرکت ایرانی

رئیس سازمان غذا و دارو درباره تولید داروی فاویپیراویر در ایران گفت: فاویپیراویر از حدود ۸ سال گذشته برای درمان بعضی از بیماری های ویروسی مورد استفاده قرار می‌‌گرفته است و مطالعات نشان می‌‌دهد این دارو در درمان کرونا اثربخشی دارد.

قلم | qalamna.ir :

رئیس سازمان غذا و دارو درباره تولید داروی فاویپیراویر در ایران گفت: فاویپیراویر از حدود ۸ سال گذشته برای درمان بعضی از بیماری های ویروسی مورد استفاده قرار می‌‌گرفته است و مطالعات نشان می‌‌دهد این دارو در درمان کرونا اثربخشی دارد.

دکتر محمدرضا شانه ساز با بیان اینکه داروی فاویپیراویر از حدود ۸ سال گذشته برای درمان بعضی از بیماری های ویروسی مورد استفاده قرار می‌‌گرفته است، اظهار کرد: مطالعات نشان می‌‌دهد این دارو در درمان کرونا اثربخشی دارد و کشورهای دنیا روی این موضوع کار می‌‌کنند تا به نتایج قطعی برسند؛ در ایران فاویپیراویر برای درمان کرونا وارد فاز مطالعات بالینی شده تا از ایمنی و اثربخشی آن اطمینان حاصل کنیم.

وی ادامه داد: توان تولید ماده اولیه فاویپیراویر در کشور به صورت بالقوه وجود دارد و طبق برنامه‌‌ریزی‌‌های صورت گرفته، ظرف مدت زمان کوتاهی ماده اولیه این دارو تولید خواهد شد.

شانه ساز با اشاره به تولید داروی فاویپیراویر در ایران اظهار کرد: سه شرکت برای تولید شکل نهایی این دارو اعلام آمادگی کرده‌‌اند اما برای تصمیم گیری سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در همه این موارد صرفا تایید کمیته‌‌ای واجد صلاحیت علمی و از هر نظر بی‌‌طرف ملاک خواهد بود و در این قبیل موارد ادعای یک نفر نمی‌‌تواند ملاک تصمیم‌‌سازی‌‌های مهم قرار گیرد لذا ملاک نهائی نظر مراجع ذی صلاح و بی طرفی است که شخصا هیچ سودی از ورود یا عدم ورود دارو به فهرست دارویی کشور نمی‌‌برند و اگر تاییدیه‌‌های لازم اخذ شود، دارو به سرعت به تولید انبوه خواهد رسید.

وی افزود: احیانا اگر کمبودی هم وجود داشته باشد در صورت لزوم تا تامین کمی و کیفی کامل توسط داروهای تولید داخل، واردات هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد:‌ یک شرکت دانش بنیان این دارو را بطور محدود تولید کرده و مطالعات بالینی تحت نظارت اداره کل داروی سازمان غذا و دارو در حال انجام است و با توجه به این شرایط اضطراری و خاص در بحران کرونا، استثنائاً بحث کارآزمایی‌های بالینی و تولید به موازات هم دنبال می‌شود.

تسنیم

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.