«تابناک با تو»؛ با شیوع کرونا در سراسر جهان، به تدریج پیامدهای منفی این ویروس بر اقتصاد کشورها آشکارتر و خسارتهای بسیاری به کسب و کارهای کوچک و بزرگ وارد شده است.
طبق آمار منتشر شده در روزنامه دنیای اقتصاد، مشاغل مربوط به خدمات گردشگری، باشگاههای ورزشی و تالارهای پذیرایی با ۱۰۰ درصد کاهش فعالیت، بیشترین تاثیرپذیری از شیوع ویروس کرونا را داشتهاند و پس از آن به ترتیب مراکز فروش غذا، لبنیات و آرایشگاههای زنانه با ۹۰ درصد، آجیل و خشکبار، شیرینیفروشی و رستورانها با ۸۰ درصد و مغازههای فروش پوشاک و لوازم خانگی با ۷۰ درصد، بیشترین خسارت مالی را از شرایط موجود متحمل شدهاند؛ بنابراین اگر به واسطه کرونا درآمدتان کاهش یافته یا خسارت مالی زیادی دیدهاید، توصیهها و راهکارهایی که در ادامه مطرح میشود، میتواند کمک کننده باشد.
۱. اگر مغازهدار هستید یا شرکت خدماتی دارید و مشتریان و ارباب رجوعهای شما کمتر شده اند، میتوانید به دنبال راههایی باشید تا از طریق آن بتوانید با توجه به شرایط موجود، فروش خویش را بیشتر کنید. برای شروع، تمام راهکارهایی را که به ذهنتان میرسد، فهرست و مزایا و معایب هرکدام را بررسی و در نهایت با توجه به امکانات موجود، بهترین روش را انتخاب کنید. مثلاً اگر سوپرمارکت یا فروشگاه پروتئینی دارید، میتوانید یک پیامک به همه مشتریان ارسال و آنها را از فروش تلفنی مطلع کنید یا اگر به تلفن مشتریان دسترسی ندارید، میتوانید در محل آگهیهایی را با رعایت موازین بهداشتی پخش کنید.
۲. بسیاری از مشتریان به علت ترس از کرونا از خرید کردن منصرف شدهاند؛ بنابراین شما باید این اطمینان را در مشتریان ایجاد کنید که محصولات و خدماتتان را با رعایت کلیه اصول بهداشتی ارائه میکنید. میتوانید فیلم و کلیپهایی از نحوه بستهبندی یا ارائه خدمات یا ضدعفونی محصولات تهیه کنید و از طریق شبکههای اجتماعی در معرض دید مشتریان قرار دهید. همچنین به صورت عملی به مشتریان حضوری خویش نیز نشان بدهید که مسائل بهداشتی را رعایت میکنید.
۳. اگر خدمات آموزشی انجام میدهید، میتوانید آموزشهای خویش را به صورت آنلاین و گروهی برگزار کنید. به عنوان مثال اگر باشگاهی دارید که کلاس بدنسازی همیشه در ساعتهای معینی برگزار میشد، میتوانید همان ساعت و به صورت گروهی توسط نرم افزارهای گفتوگوی گروهی، کلاس را برگزار و با هم ورزش کنید.
۴. زمانیکه میخواهید در کسب و کار خود خلاقیت و نوآوری جدید ایجاد کنید، بهتر است این کار را با مشورت افراد خبره و مشاوران کسب و کار انجام دهید و بهصورت یکباره هزینه زیادی خرج نکنید، زیرا ممکن است با توجه به نبود ثبات شرایط اقتصادی جهانی به علت ویروس کرونا، کسب و کارتان نگیرد و شما خسارت مالی زیادی را متحمل شوید. برای مثال تحویل درب منزل ممکن است برای سوپر مارکتها جواب بدهد، اما برای لوازم ماشین سودده نباشد.
۵. یکی از مشاغلی که میتواند از موقعیت قرنطینه، بهترین بهرهمندی را داشته باشد، فریلنسینگ یا آزادکاری است. آزادکار یا فریلنسر، افرادی هستند که در حوزه خاصی مانند طراحی سایت، نقاشی، حسابداری، مشاوره مالی، عکاسی، خطاطی و … مهارت و توانایی خاصی دارند و به صورت شخصی و آزادانه پروژه میگیرند، انجام میدهند و برای کارفرما میفرستند و الزاما استخدام جایی نیستند. اگر تخصص خاصی دارید، میتوانید به سایتهای مختلفی که برای فریلنسرها پروژه فراهم میکنند، مراجعه و در آن با توجه به مهارت خودتان، ثبت نام کنید تا شما را به کارفرمایان لینک کنند و از این راه، درآمدزایی کنید.
۶. نکته آخر هم اینکه اگر صاحب کسب و کاری بودهاید که تقریبا ورشکسته شدهاید و این روزها مجبورید در خانه بمانید، اول از همه این را بدانید که تنها نیستید و بسیاری از مردم و مشاغل در سراسر جهان متضرر شده اند. چارهای نیست جز اینکه وقت خود را صرف تحقیق روی مشاغل مختلف و از الان برای راهاندازی کسب و کار جدید یا از نو شروع کردن کسب و کار خودتان، برنامهریزی کنید.
منبع: روزنامه خراسان