قلم، محمد ملایی با اشاره به تاثیر تعطیلی مدارس بر رفتار دانشآموزان در شرایط کرونایی اظهار کرد: با تعطیلی مدارس و قرنطینه شدن دانشآموزان در منزل، شاهد افزایش اضطراب و افسردگی دانشآموزان و گاه والدین و خانوادهها هستیم.
وی با اشاره به تعطیلی ۵۰ روزه مدارس در شرایط کرونایی عنوان کرد: متاسفانه اداره آموزش و پرورش در طول این مدت و در شرایطی که استرس در افراد به دلیل موضوع بیماری کرونا ودیگر مسائل افزیش یافته و دانشآموزان دچار استرس و اضطراب و افسردگی شدهاند بیاطلاع است و برنامهای برای حل این مشکل ندارد.
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان سپاه انصارالحسین(ع) همدان با بیان اینکه والدین و دانشآموزان در شرایط قرنطینه امکان حضور در مراکز مشاوره برای حل مشکلات را ندارند، افزود: باید رفع اضطراب و استرس دانشآموزان و موضوع خشونت خانگی در این شرایط مورد توجه بیشتر قرار بگیرد و اداره آموزش و پرورش در این خصوص وظیفه دارد.
وی با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر حوزه آموزش و رفتار دانشآموزان بر وظیفه آموزش و پرورش در خشونتزدایی دانشآموزان و کاهش استرس در شرایط فعلی تاکید و اظهار کرد: چنانچه آموزش و پرورش به این مساله و حل آن توجه نکند به طور قطع در دنیای بعد از کرونا دچار بحران خواهد شد و در شرایطی که مدارس بازگشایی شوند به طور قطع شاهد پرخاشگری دانشآموزان و مشکلات حاشیهای خواهد بود.
ملایی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش امروز باید برای جلوگیری از خشونت دانشآموزا ن در شرایط بعد از کرونا اقدام کند، تصریح کرد: مشاوره تاثیر بسزایی در کاهش خشونت و رفع اضطراب، افسردگی و مشکلات موجود در این زمینه دارد چراکه مشاوره با حمایت و ارائه راهکارهای مناسب میتواند عاملی برای کاهش خشونت و رفع اضطراب و افسردگی در میان دانشآموزان باشد.
وی ادامه داد: اداره آموزش و پرورش باید مراکز مشاوره در سطح استان و شهرستانها را فعال کند و با استفاده از رسانهها و فضای مجازی این موضوع را اطلاعرسانی و شماره تماس مراکز مشاوره را در اختیار خانوادهها قرار دهد تا والدین و دانشآموزان بتوانند مسائل و مشکلات موجود در حوزه تحصیلی و اخلاقی خود را مطرح و با دریافت راهکار مناسب، نسبت به رفع آن اقدام کنند تا بعد از کرونا در این حوزه با بحران مواجه نشویم.
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان سپاه انصارالحسین(ع) همدان با بیان اینکه آماری از میزان دانشآموزانی که دچار افسردگی و اضطراب شدهاند در دسترس نیست، گفت: به گفته متخصصین در این امر با قرنطینه و خانهنشینی بیحوصلگی، افسردگی، خشونت و مشکلات برای دانشآموزان به خصوص در سنین پایین افزایش یافته که انتظار میرود با فعال کردن مراکز مشاوره برای حل این مشکلات، میزان خشونت و یا سایر آسیبهای اجتماعی در مدارس به اندازه چشمگیری کاهش یابد.
وی با تاکید بر اینکه بسیج فرهنگیان به صورت مستقیم نمیتواند در این امر ورود کند، از آمادگی بسیج فرهنگیان و همکاری با آموزش و پرورش در این زمینه خبر داد.
ملایی یادآور شد: بسیج فرهنگیان این آمادگی را دارد که با استفاده از مشاورین بسیجی و معرفی آنها به آموزش و پرورش برای رفع مشکلات روحی و روانی دانشآموزان اقدام کند و با مستقر کردن مشاوران بسیجی در مراکز مشاورهای پاسخگوی اولیاء و والدین دانشآموزان و حتی دانشآموزان در حوزههای مختلف باشد.