حاتم شاکرمی در گفت وگو با درباره ضرورت راه اندازی سامانه روابط کار اظهار کرد: حوزه روابط کار یکی از حوزههای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که بیشترین مخاطب را در میان مردم دارد و عمده افرادی که از وزارت کار خدمات دریافت میکنند کارگران، کارفرمایان و تشکلهای آنها هستند. با توجه به افزایش جمعیت جامعه هدف ما از یک سو و همچنین محدودیتهای موجود در مورد افزایش ساختار اداری از سوی دیگر، با مشکل پایین بودن سرعت در ارائه خدمات به جامعه هدف خود رو به رو بودیم لذا برای آنکه خدمات ما از سرعت و دسترسی بهتر برخوردار شود این سامانه را راه اندازی کردیم.
شفافیت در ارائه خدمات و پرهیز از اعمال سلایق
وی ادامه داد: دغدغه دیگری که باعث شد به این سمت برویم، شفافیت در ارائه خدمات بود. بدون شک هرچقدر که بیشتر جامعه هدف و جامعه خدمات دهنده ارتباط مستقیم و رودررو داشته باشد احتمال اعمال سلایق نیز بیشتر میشود و این اعمال سلایق ممکن است موجب انحراف در ارائه خدمات شود لذا مجموعه این دغدغهها ما را به این تصمیم رساند که باید به سمت ارائه خدمات غیرحضوری به جامعه هدف حرکت کنیم.
ضرورت حرکت به سمت تحقق دولت الکترونیک
معاون روابط کار وزیر کار با تاکید بر ضرورت اجرای دولت الکترونیک به عنوان یک تکلیف قانونی، ارائه خدمات غیرحضوری به کارگران، کارفرمایان را مستلزم تامین برخی زیرساختها عنوان کرد و گفت: این زیرساختها شامل تدوین مقررات نظیر صدور آیین نامه ها و دستورالعمل های سختافزاری، نرمافزاری و آموزش همکاران در سراسر کشور بود که باید عملیاتی می کردیم که بر این اساس ابتدا یک شرکت مجری برای تامین زیرساختها شروع به همکاری کرد و سپس ما به دنبال دریافت مجوزها از سازمان مقررات رادیویی، نهاد ریاست جمهوری و حوزههای فناوری ارتباطات و پشتیبانی رفتیم.
دسترسی آسان و سریع مخاطبان به خدمات
شاکرمی مهمترین مزیت سامانه جامع روابط کار را دسترسی آسان و سریع جامعه هدف به خدمات مورد نیاز عنوان کرد و گفت: از طریق این سامانه، خدمات در حوزههای مختلف از جمله روابط کار، بازرسی کار، بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل به آسانی در دسترس مخاطبان قرار می گیرد مثلا در حوزه روابط کار اختلافات موجود میان کارگران و کارفرمایان رسیدگی می شود که میتوان گفت بیشترین حجم مراجعه کنندگان به حوزه در این بخش است.
ثبت دادخواست بدون مراجعه حضوری افراد
معاون روابط کار وزیر کار با بیان اینکه با راهاندازی سامانه جامع روابط کار، ارائه دادخواست نیازمند مراجعه حضوری نیست، گفت: افراد می توانند با رایانه شخصی یا تلفن همراه خود و یا مراجعه به کافینت و هر جای دیگری که امکان دسترسی به اینترنت دارد، دادخواست خود را ارائه دهند. با ثبت دادخواست در سامانه، پیامکی به فرد شاکی ارسال می شود و از طریق کارتابل الکترونیکی فرد می تواند روند رسیدگی به پرونده خود را مشاهده و پیگیری کند.
شاکرمی ارتقای اعتماد به حوزههای تخصصی و بالا رفتن اعتبار دستگاه را از دیگر نتایج راه اندازی سامانه روابط کار برشمرد و گفت: زمانی که جامعه هدف ما خدمات مورد نیاز خود را بدون هیچگونه اتلاف وقت و اعمال سلیقهای دریافت کند، بدون شک اعتماد به بخشهای مختلف وزارت کار بالا رفته و رضایتمندی و تکریم ارباب رجوع را به دنبال خواهد داشت.
مراجعه به دفاتر پیشخوان برای یکبار احراز هویت
وی در پایان گفت: دریافت خدمات از این سامانه نیازمند احراز هویت است و کارگران و کارفرمایان با یکبار مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور احراز هویت میشوند و دیگر برای ارائه درخواست نیازی به طی بروکراسیهای اداری نیست.
سامانه جامع روابط کار از جمله طرح های بزرگ وزارت کار است که با هدف شفافسازی و ساماندهی اطلاعات درحوزه روابط کار راه اندازی شده و زیرسامانه جامع ثبت دادخواستها، آموزش ایمنی نیروهای کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل، شناسایی واحدهای مشکلدار، شوراهای سازش، طبقه بندی مشاغل و کارگران ساختمانی از جمله آنها به شمار میرود.
انتهای پیام