stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 11478
  • 10 آبان 1394 - 12:24
4

هاشمی رفسنجانی: علی‌رغم همه مزاحمت‌ها توانستیم در مذاکرات حقمان را بگیریم

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نوبت آن است که خود را برای جهش مادی و معنوی در دنیا آماده کنیم.

قلم | qalamna.ir :

 آیت الله هاشمی رفسنجانی در اولین همایش بین‌المللی قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی (ره) که در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، با اشاره به این که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که به سرعت به طرف دانش و شکافتن رموز طبیعت پیش می‌رود، اظهار کرد: به تازگی اخباری مبنی بر نزدیک شدن شهاب سنگی از طرف خورشید به زمین را شنیده‌ایم که لحظه به لحظه توسط دانشمندان رصد می‌شد پس اگر بخواهیم در چنین دنیایی حضوری فعال داشته باشیم، باید به سمت دانش حرکت کنیم و احتیاج به تعقل و تفکر داریم.

وی با ابراز خوشحالی از این که امروز در زمینه علم و دانش وضعیت بهتری در کشور فراهم شده است، خاطرنشان کرد: امروز بیش از ۱۰ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی و جمع عظیمی از بزرگان حوزه های علمیه در کشورمان حضور دارند. البته باید بدانیم که اینها کافی نیست و باید هر چه بیشتر در زمینه دست یافتن به پیشرفت‌ها اقدام کنیم.

وی با اشاره به این که امروز عرصه ارتباطات بسیار پیشرفت کرده است، افزود: امروز دانش دنیا به اموری دست یافته است که قرآن همواره از ما خواسته است این طور باشیم و در زمینه‌های علمی پیشرفت کنیم و ظهور داشته باشیم. یعنی نباید همیشه محتاج به تفکر دیگران باشیم.

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: این که فقط در محدوده خود محبوس شویم و این طور اعتقاد داشته باشیم که بگذاریم تحریم شویم تا مستقل شویم و روی پای خود بایستیم تفکر درستی نیست چرا که مطابق آیات متعددی در قرآن به ما توصیه شده است هر جا علم و فنی دیدیم آن را یاد بگیریم؛ چرا که انسان باید در همه امورات مادی و معنوی خود با تفکر و تعقل پیش رود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که متاسفانه هر چه در دنیا پیش می‌رویم با افرادی مواجه هستیم که کوته‌ فکر و دگم هستند و این پیشرفت‌ها را مسخره می‌کنند، تصریح کرد: عده‌ای خیال می‌کنند تنها با شعار دادن و کارهای سطحی وظیفه‌شان را پیش می ‌برند اما شاید ندانند که اسلام این طور پیش نمی‌رود باید بدانند اگر مسلمانان توانستند بزرگترین تمدن دنیا را خلق کنند آن تمدن امروز باید مادر تمدن‌های جدید باشد.

وی از یادگار امام آیت‌الله سیدحسن خمینی که همه اسناد زندگی امام را در اختیار دارد و اقدامات بسیار خوبی در راستای جمع‌آوری اندیشه‌های امام با کمک صاحب‌نظران و اندیشمندان انجام می‌دهند درخواست کرد تا توجه بیشتری نسبت به این منبع نور و علم داشته باشد و زندگی و افکار و اهداف امام و انقلاب ایشان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

وی با تشکر از تلاش‌های مسوولان برای برگزاری این همایش باشکوه گفت: متاسفانه حسودانی بوده‌اند که اخبار و تبلیغات این همایش را برای اعلام دعوت مقالات علمی منتشر نکردند که این عمل اصلا قابل توجیه نیست.

وی با تاکید بر این که ایران اسلامی باید در پناه قرآن و تفکر امام(ره) پیشتاز آینده اسلام باشد، اظهار کرد: باید در زندگی‌مان الگوی واقعی پیشرفت اسلامی باشیم و در زندگی و پیشرفت ما ترکیب امور دنیوی و اخروی را مد نظر داشته باشیم.

وی در ادامه از تلاشهای دولت تدبیر و امید برای ایجاد امید در جامعه تشکر کرد و گفت: علی‌رغم همه مزاحمت‌ها توانستیم در برابر ۶ کشور بزرگ و قوی دنیا مذاکره کنیم و آنها را شکست دهیم و حق‌مان را بگیریم و آنچه را که فعلا نیاز نداریم از نظر زمانی محدود کنیم. پس امروز نوبت آن است که خود را برای جهش مادی و معنوی در دنیا آماده کنیم.

‌ هاشمی رفسنجانی با اشاره به شخصیت و افکار و اهداف بزرگ امام خمینی (ره) گفت: امام توانستند انقلابی کم نظیر را در تاریخ رقم بزنند و در عصری که همه فکر می‌کردند اسلام به عنوان مکتب از جوامع رفته است و تنها به یک نوع از حکومت خلاصه می‌شود چنین جرقه‌ای با رهبری امام(ره) از ایران بلند شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر توانسته بودیم با اهداف و افکاری که امام(ره) انقلاب را به پا کرده بود به خوبی عمل می‌کردیم وضعیت‌مان با آنچه که هستیم تفاوت بسیاری داشت چون ما انتظار بیشتری داشتیم. اما مایوس نمی‌شویم چون معتقدیم در آینده با آگاهی ملت موج جدیدی از پیشرفت‌های همه جانبه که تا به حال نگذاشته‌اند در دنیا به نام اسلام و قرآن ایجاد شود شکل خواهد گرفت ؛چرا که امروز مقدمات برآورده شدن این آرزو مهیا‌تر است.

وی با اشاره به این که امام (ره) با سطح بالای دانش خود اما با سخن ساده و با ادبیات قابل فهم برای عموم مردم سخن می‌گفتند، تصریح کرد: اغلب سخنرانی‌های امام(ره) متکی بر قرآن بودند و امام(ره) بهره کاملی از قرآن در تمام دوره‌های زندگی‌شان از جمله تحصیل و تدریس و اقدامات سیاسی و اجتماعی برده بودند.

هاشمی ادامه داد: برای این اجلاس باشکوه ۶۰۰ مقاله در داخل و تعدادی مقاله از خارج دریافت شده بود که بخش عظیمی از آنها از زوایای مختلف تخصصی بود این موضوع نشان می‌دهد که امام(ره) از زویای مختلف با قرآن مواجه شده و نکاتی را بیان کرده‌اند که امروز از هر تخصصی می‌توان با دیدگاه ایشان به قرآن نگریست و آن را بررسی کرد.

وی با اشاره به این که امام(ره) توانستند انقلاب را خیلی راحت علی‌رغم دور بودن ۱۴ ساله از ایران به موفقیت برسانند، گفت: این که امام(ره) توانستند به این آسانی در انقلاب علیه مستکبران به پیروزی برسند به خاطر این بود که با محاسبه و تفکر وارد میدان عمل شدند.

وی اضافه کرد: این روزها شاهد شکل‌گیری‌ بهار عربی و بیداری اسلامی در منطقه هستیم اما انقلاب‌های شکل گرفته پس از شکست دادن حکومت‌های استبدادی بلافاصله شکست خوردند مثل لیبی، مصر و تونس ولی انقلاب ایران علی‌رغم‌ فشارهای بسیاری که با جنگ و شورش و تحریم علیه‌اش وارد می‌شد، توانست با جان نثاری مردم ادامه پیدا کند و پا برجا بماند.

وی با اشاره به مبارزات بسیار و گسترده مردم عراق گفت: اما مردم عراق در نهایت با کمک آمریکا توانستند صدام را از پای درآورند و امروز هم هنوز درگیری‌هایی دارند و به نظر می‌رسد که در آینده نیز با مشکلاتی مواجه باشند.

وی با اشاره به این که امروز ایران از تمام جنگ‌ها و شورش‌ها و تحریم‌ها سربلند بیرون آمده است، افزود: امروز ایران کشوری قدرتمند و امن در منطقه‌ای پرآشوب است و علی‌رغم برنامه‌های فراوانی که برای ناامن کردن ایران دارند، به لطف خدا توانسته‌ایم امنیت و ثبات خود را حفظ کنیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به اهمیت قرآن و پا برجایی این کتاب تا روز قیامت اشاره کرد و گفت:‌ مفهوم قرآن را تنها خدا و مخاطبان آن یعنی پیامبر(ص) و انبیاء می‌دانند. همچنین راسخون علم از طریق خودسازی و عرفان به مطالب بسیاری در کشف و شهود از قرآن دست یافته‌اند و عامه مردم نیز به اندازه درک و فهم خود متوجه آن می‌شوند و این کتاب تنها کتابی است که در روز قیامت خواهیم داشت.

هاشمی با اشاره به این که امام (ره) در دوره‌های مختلفی که تدریس می‌کردند و ما شاگرد ایشان بودیم در ابتدای هر دوره به ما نصیحت می‌کردند و همواره آیه ۴۶ سوره صبا را مورد توجه قرار می‌دادند، خاطرنشان کرد: در این سوره خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید به مردم بگو اگر می‌خواهید اقدام مهمی انجام دهید با احساس وارد عمل شوید و تفکر و تعقل را فراموش نکنید.

وی با اشاره به این که قرآن تاکید می‌کند اگر می‌خواهید اقدامی فردی و اجتماعی در جامعه داشته باشید که موثر واقع شود با اخلاق وارد شوید و تفکر و تعقل کنید، تصریح کرد: نصیحت قرآن به مردم این است که با تفکر و اطلاع به میدان عمل وارد شوند و این که اگر می‌خواهند کارشان در جامعه اثر داشته باشد با اخلاص وارد شده و ابعاد مختلف موضوع را در نظر بگیرند و مقتضیات کار را مورد توجه قرار دهند.

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.