stat counter
تاریخ : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 10 May , 2024
  • کد خبر : 117412
  • 11 اردیبهشت 1399 - 15:24
0

ادغام پژوهشکده آبخیزداری و موسسه جنگل ها؛ چابک‌سازی یا تضعیف جایگاه آبخیزداری؟

ادغام پژوهشکده آبخیزداری و موسسه جنگل ها؛ چابک‌سازی یا تضعیف جایگاه آبخیزداری؟

برخی از اعضای پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری معتقدند پژوهشکده آبخیزداری و موسسه جنگل ها هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند و ادغام این دو مجموعه به مصلحت مملکت و خصوصا بدنه نحیف و آسیب دیده کشاورزی و منابع طبیعی نیست.

قلم | qalamna.ir :

ایسنا چندی پیش خبرهایی مبنی بر ادغام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری و موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع منتشر شد. خبری که واکنش بسیاری از دانشگاهیان، انجمن­ ها و فعالان آبخیزداری کشور را در پی داشت. آنها معتقدند این اقدام در حقیقت منجر به تضعیف جایگاه آبخیزداری در کشور خواهد شد و هیچ دستاوردی برای  این دو مجموعه نخواهد داشت.

در این راستا جهانگیر پرهمت- عضو هیات علمی پژوهشکده خاک و آبخیرداری با بیان اینکه پژوهشکده خاک و آبخیزداری و موسسه تحقیقات  جنگل ها و مراتع هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند، به ایسنا گفت:گفته می شود که ادغام این دو مجموعه برای اصلاح ساختار و چابک سازی است در حالی که اصلاح ساختاری وقتی صورت می گیرد که دو مجموعه فعالیت های مشابه داشته باشند و با همپوشانی بخش های مشترک حذف شود.

وی ادامه داد: پژوهشکده خاک و آبخیزداری یک مجموعه تحقیقاتی و چابک است و نیازی به چابک سازی ندارد.

مهران زند- یکی دیگر از اعضای هیات علمی پژوهشکده آبخیزداری نیز در این رابطه به ایسنا گفت: انتشار مصوبه شورای عالی اداری در نخستین روز اردیبهشت ماه سال جاری، مبنی بر حذف تنها پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور و ادغام آن به­ عنوان یکی از زیر مجموعه­ های موسسه تحقیقات جنگل­‌ها و مراتع، موجب تأسف و تأثر عمیق فعالان بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور شد.

وی تصریح کرد: توجه به شرایط طبیعی کشور و قرارگیری در معرض خسارت ­های طبیعی همچون سیل، فرسایش، خشکسالی، گرد و غبار، تغییرات اقلیمی و لزوم حفظ امنیت غذایی در شرایط بحران ­های زیست محیطی به ویژه خشکسالی، وجود پژوهشکده­ ای مستقل که بتواند به طور تخصصی نسبت به پژوهش، ارائه­  راه حل و مدیریت این مخاطرات اقدام کند، بسیار ضروری است.

رییس گروه خشکسالی و تغییر اقلیم پژوهشکده خاک و آبخیزداری اضافه کرد: در سال­های اخیر در پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری توجه ویژه‌­ای به پایش و پیش­بینی خشکسالی کشاورزی شده و از جمله فعالیت های انجام شده در این زمینه می ­توان به تصویب و اجرای طرح کلان مدیریت جامع خشکسالی و همکاری موثر با دفتر مخاطرات محیطی وزارت جهاد کشاورزی و… و. اشاره کرد.

زند گفت: لازم به توضیح این تاریخچه است که با توجه به شرایط وقوع خشکسالی ­های دو دهه اخیر و ضرورت ارائه راهکارهای مناسب در مقابله و سازگاری با این بلایا و حفظ امنیت غذایی کشور، در سال ۱۳۸۸ مرکز تحقیقات کم آبی و خشکسالی در منابع طبیعی و کشاورزی تشکیل شد که در ذیل آن پایگاه مدیریت خشکسالی نیز پا به عرصه وجود نهاد. محققین و کارشناسان این مرکز در مدتی کوتاه، فعالیت ­های درخور توجهی انجام دادند که نمونه آن تهیه  نقشه­ های پایش خشکسالی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در بازه­ های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، به ­صورت مداوم بود. متاسفانه این تنها مرکز تخصصی خشکسالی کشاورزی کشور در سال ۱۳۹۰ با پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری ادغام و تبدیل به یک گروه تحقیقاتی شد که خود باعث افت شدید فعالیت ­ها و وظیفه ­مندی­ های مهم و ضروری مربوطه شد. حال بر پایه مصوبه مذکور همین یک گروه تحقیقاتی نیز با ادغام جدید از گردونه تحقیق و پژوهش حذف خواهد شد.

عضو هیات علمی پژوهشکده خاک و آبخیرداری در پایان گفت: ادغام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در موسسه تحقیقات جنگل ­ها و مراتع، خصوصا در شرایط فعلی که بیش از هر زمان دیگر کشور در معرض مخاطرات و بلایایی طبیعی و کینه توزی ­های دشمنان است به مصلحت مملکت و خصوصا بدنه نحیف و آسیب دیده کشاورزی و منابع طبیعی نیست.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.