stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳ Sunday, 6 October , 2024
  • کد خبر : 122887
  • 24 اردیبهشت 1399 - 10:30
1

طرح لایحه‌ای در کنگره آمریکا به منظور دادن اختیار تحریم چین به ترامپ

طرح لایحه‌ای در کنگره آمریکا به منظور دادن اختیار تحریم چین به ترامپ

یک سناتور جمهوریخواه هم‌پیمان با دونالد ترامپ لوایحی را پیشنهاد داده که به رئیس جمهور آمریکا اختیار تحریم‌های فراگیری را علیه چین در صورت کوتاهی این کشور در ارائه یک توضیح کامل درخصوص وقایع منجر به انتشار کروناویروس جدید می‌دهد.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری رویترز، لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه هم‌پیمان با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت، متقاعد شده که اگر به خاطر “فریبکاری” حزب حاکم کمونیست چین نبود، کروناویروس به خاک آمریکا، جایی که تاکنون بیش از ۸۰ هزار کشته بر جای گذاشته، نمی‌رسید.

گراهام خاطرنشان کرد،  چین اجازه به مطالعه بازرسان درخصوص چگونگی آغاز شیوع کرونا نداده است. او در بیانیه‌ای عنوان کرد: من متقاعد شده‌ام که چین هرگز با یک تحقیقات جدی درباره این مساله تا زمانی که مجبور نشود همکاری نخواهد کرد.

منتقدان دونالد ترامپ از جمله برخی مقامهای سابق دولت و ستون‌نویس‌های مطبوعات و استادان دانشگاه گفته‌اند هر چند که چین باید در قبال خیلی مسائل پاسخگو باشد اما به نظر میرسد دولت آمریکا می‌خواهد توجهات را از آنچه که آنها پاسخ نامناسب و کندش به بحران شیوع کرونا می‌دانند، منحرف کند.

گراهام تصریح کرد، “قانون پاسخگو کردن در قبال کووید-۱۹” رئیس جمهور را ملزم خواهد کرد در عرض شصت روز به کنگره گواهی دهد که چین “گزارشی کامل و همه جانبه به هر گونه تیم تحقیقات درباره کووید-۱۹ که تحت رهبری آمریکا، همپیمانانش یا نهادهای وابسته به سازمان ملل همچون سازمان بهداشت جهانی باشد، ارائه کند”.

این لایحه پیشنهادی همچنین خواستار گواهی دادن در این خصوص شده که چین “تمامی بازارهای فروش حیوانات به صورت زنده” (wet markets) را که انسانها را در معرض خطرات برای سلامتی قرار می‌دهند تعطیل کرده و تمامی چهره‌های معترض حامی دموکراسی در هنگ کنگ را که در سرکوبگری‌های بعد از شیوع کرونا دستگیر شدند، آزاد کند.

لایحه مذکور همچنین به رئیس جمهور آمریکا اختیار می‌دهد طیفی از تحریمها شامل انسداد دارایی، ممنوعیت‌های مسافرتی و لغو روادید را به همراه محدود کردن اعطای وام از سوی نهادهای آمریکایی به شرکتهای چینی و ممنوع کردن حضور شرکتهای چین در فهرستهای بازارهای بورس آمریکا را اعمال کند.

هشت سناتور جمهوریخواه دیگر آمریکا نیز پشتیبان این قانون هستند.

پکن تاکید داشته همواره در خصوص شرح وقایع مربوط به شیوع کروناویروس شفافیت داشته است.

تیم کین، یک سناتور دموکرات نیز گفت، “قطعا مسائل اشتباهی در چین رخ داده‌اند” اما لازم است که به کلیت ماجرا نگریسته شود و دولت ترامپ نیز نباید از تحقیقات علیه خودش فرار کند.

او به مراسمی که توسط مرکز رسانه واشنگتن برگزار شد گفت: بیایید اول ماجرا را به صورت کامل روی میز بگذاریم و ببینیم نقش هر کس در این مشکل چقدر بوده و در ضمن حرکت به سمت جلو مشکلات را برطرف کنیم پس از آن می توانیم در مورد پاسخگو کردن عوامل تصمیم بگیریم.

یک دستیار دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفت، چین همچنان به پنهان ساختن حقایق درباره شیوع ویروس ادامه می‌دهد و باید یک تلاش بین‌المللی تمام عیار به هدف پاسخگو کردن در قبال آنچه که اتفاق افتاده وجود داشته باشد.

با این حال این منبع که نامش را فاش نکرد گفت، وزارت امور خارجه آمریکا نیز به چندین ضرب‌الاجل برای دادن اطلاعات درباره منشاهای ویروس به کنگره بی اعتنایی کرده است.

او گفت: اگر دولت می‌خواهد کنگره با مساله برخورد کند باید دست از مانع تراشی بردارد و مدارکی را که ادعا می‌کنند دارند به ما نشان دهند.
انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.