stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۸ آذر , ۱۴۰۳ Thursday, 28 November , 2024
  • کد خبر : 123181
  • 24 اردیبهشت 1399 - 16:26
3

واردات تریلر یخچال‌دار را آزاد کنید/ هزینه حمل بار سه برابر شده است

واردات تریلر یخچال‌دار را آزاد کنید/ هزینه حمل بار سه برابر شده است

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران می‌گوید افزایش جدی هزینه حمل و نقل، به پاشنه آشیل صادرات ایران تبدیل شده و هزینه صادرات را به شدت افزایش داده است.

قلم | qalamna.ir :

مهدی علیپور در گفت‌وگو با اظهار کرد: پس از شیوع ویروس کرونا در میان کشورهای منطقه، بسیاری از دولت‌ها، قرنطینه شهرها و محدود کردن کسب و کارها را در دستور کار قرار دادند و همین امر، فضای صادرات ایران و البته سایر کشورها را تحت تاثیر خود قرار داد.

به گفته وی، در شرایطی که بسیاری از کسب و کارها در منطقه متوقف شده، تنها فضای صادراتی باقی مانده، صادرات محصولات کشاورزی و غذایی و محصولات بهداشتی است که ایران در هر دوی این بخش‌ها ظرفیت بالایی دارد اما در فراهم کردن مقدمات لازم با مشکل مواجه شده است.

این صادرکننده با بیان اینکه تحت تاثیر کرونا، کشورهای منطقه ورود لنج‌های چوبی به آب‌هایشان را ممنوع کرده‌اند، بیان کرد: به دنبال این محدودیت، عملا صادرات تنها با تریلرهای یخچال دار ممکن است. یعنی این خودروها بار را از مناطق مختلف کشور با یخچال به بنادر می‌رسانند و سپس یخچال در لندیکرافت سوار شده و به کشورهای منطقه ارسال می‌شود.

علیپور ادامه داد: تا پیش از کرونا، هزینه کرایه این یخچال‌ها، تا انتقال نهایی بار به کشور هدف، ۱۸ میلیون تومان بود اما در حال حاضر این عدد به ۵۰ میلیون تومان رسیده و بسیاری از صادرکنندگان توان پرداخت این هزینه را ندارند.

وی با اشاره به ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های واردات تریلر یخچال‌دار به کشور، اظهار کرد: وقتی هزینه این تریلرها سه میلیارد تومان می‌شود، کدام سرمایه گذار توان خرید ترلیر و استفاده از آن را دارد؟ وقتی از ممنوعیت ورود خودروهای لوکس صحبت می‌شود یک منطق دارد که افراد قصد استفاده شخصی از آن را دارند اما تریلر استفاده شخصی ندارد و واردات با قیمت پایین آن به انتقال کالا در داخل کشور و توسعه صادرات کشور کمک خواهد کرد.

علیپور خاطرنشان کرد: در شرایطی که برخی محصولات کشاورزی ما در ایران به دلیل نبود بازار روی دست کشاورز باقی می‌ماند و تلف می‌شود، ما می‌توانیم در مدتی کوتاه این محصولات را به کشورهای منطقه صادر کنیم و برای کشور ارزآوری داشته باشیم اما متاسفانه حمل و نقل به پاشنه آشیل صادرات ایران تبدیل شده است.

با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کشورها محدودیت‌هایی در رفت و آمد در مرزهای مشترک خود به وجود اوردند که این امر به کاهش جدی تجارت بین المللی منجر شده است.

بر اساس آمارهای اتاق بازرگانی تهران، صادرات ایران در فروردین امسال ۳۶ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.